مقالات

قاب دبی – معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

معرفی قاب دبی
4.8/5 - (6 امتیاز)

برج قاب دبی (Dubai Frame) در سال 2018 در بوستان زعبیل شهر دبی افتتاح شد. این سازه که 150 متر (493 فوت) ارتفاع و 93 متر (313 فوت) عرض دارد از طرف روزنامه گاردین به عنوان «بزرگ‌ترین قاب عکس روی زمین» لقب گرفته است.

برج قاب دبی

پروژه ساخت قاب دبی در سال 2013 و با هزینه‌ای بالغ بر 230 میلیون درهم امارت از سوی شهرداری دبی آغاز شد. دبی فریم در ژانویه سال 2018 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این سازه به گونه‌ای جانمایی شد که از یک طرف آن بخش مدرن دبی و از طرف دیگر آن بخش قدیمی این شهر قابل مشاهده باشد. قاب دبی شامل دو برج 150 متری است که توسط دو پل 100 متری در پایین‌ترین و بالاترین قسمت‌های برج‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

این پل در ابتدا قرار بود کاملا از شیشه ساخته شود، اما پس از بررسی‌ها، تصمیم گرفته شد فقط یک پنل شیشه‌ای 25 مترمربعی در وسط آن نصب شود. علت این تصمیم اینطور توضیح داده شد که قرار است این ساختمان نمادین به یک تجربه لذت‌بخش برای تمام افراد تبدیل شود درحالیکه اگر بنا باشد تمام پل قاب دبی شیشه‌ای باشد، ممکن است برخی از افراد ترس از ارتفاع داشته باشند و با نگاه کردن به پایین احساسات ناخوشایندی را تجربه کنند.

فضای داخلی قاب دبی

به محض ورود به دبی فریم (Dubai Frame) با تجربه‌ای شگفت‌انگیز روبرو خواهید شد. جایی که در آن سرگذشت شهر دبی و سیر تکامل آن، از زمانی که شهری کوچک بود تا امروز که به یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شده است، به نمایش گذاشته می‌شود. فضای این بخش با تصاویر سه بعدی، فضای مه آلود، صداها و بوها یک سفر تاریخی از گذشته تا به حال را برای بیننده شبیه‌سازی می‌کند.

در بخش بعدی پس از ورود به بالاترین بخش قاب دبی نمایی 360 درجه از شهر دبی قابل مشاهده خواهد بود. در یک سو منظره‌‎ای از نمادها و بافت قدیمی شهر دبی شامل مناطق الکرامه، ام حریر، بردبی و دیره پیش روی بیننده است و در سوی دیگر آسمان‌خراش‌ها و نمادهای مدرن دبی خودنمایی می‌کنند.

با ورود به سمت دیگر این قاب جادویی، بازدیدکنندگان سفری به آینده را تجربه می‌کنند. جایی که در آن به کمک واقعیت مجازی چشم‌انداز، برنامه‌های جدید و آینده شهر دبی به نمایش گذاشته می‌شود. با ورود به قاب طلایی دبی همچون نمای بیرونی آن که همچون پلی گذشته دبی را به آینده مدرن و کم‌نظیر آن متصل کرده است.

داخل پل بالایی قاب دبی قدم بزنید!

با مشاهده تصاویر زیر داخل پل بالایی قاب دبی قدم بزنید و از طراحی داخلی و چشم انداز بی‌نظیر این سازه زیبا لذت ببرید!

قاب دبی کف شیشه ای

نمای بافت مدرن از قاب دبی

نمای بافت قدیمی از قاب دبی

معرفی قاب دبی

پل بالای قاب دبی

دبی فریم

طراحی معماری قاب دبی

طرح فرناندو دونیس در سال 2009 از میان 926 طرح به عنوان برنده رقابت طراحی معماری بین‌المللی آسانسور تایسن کراپ برگزیده شد. شرکت‌کنندگان باید طرحی را ارائه می‌کردند که بازگوکننده چهره نوین دبی باشد. طرح دونیس اینگونه بود: قاب کردن شهر به جای ساختن یک نماد یا سازه عظیم دیگر، ایجاد یک فضای خالی 150 در 100 متر تا روند توسعه و پیشرفت دبی از گذشته تا به حال را قاب کند.

نمای برج قاب دبی نیز برگرفته از لوگوی نمایشگاه اکسپو سال 2020 که در دبی برگزار شده بود، طراحی و اجرا گردید. لوگو اکسپو 2020 با الهام از یک حلقه طلایی 4000 ساله که در منطقه باستانی ساروق الحدید کشف شده بود، طراحی شده است.

ادعای دزدی بودن طراحی قاب دبی

فرناندو دونیس، معمار مکزیکی، که طرح او در مسابقه بین المللی برنده شده بود، ادعا کرد که قاب دبی بر اساس طرح او و با تغییراتی جزئی ساخته و مالکیت فکری طرح دزدیده شده است. او در این باره می‌گوید: «آن‌ها پروژه من را گرفتند، طرح را تغییر دادند و بدون من آن را ساختند». دونیس بر همین اساس در سال 2016 از شهرداری دبی و شرکت آسانسور تایسن کراپ در دادگاه امریکا شکایت کرده است.

دونیس پس از دریافت جایزه خود به دبی سفر کرد تا در ضیافت شامی که ولیعهد تدراک دیده بود شرکت کند. او می‌گوید که مدت کوتاهی پس از این مهمانی، قراردادی از شهرداری دبی دریافت کرد که نقش او را تا حد مشاوره محدود می‌کرد.

به گفته دومیس در این قرارداد از او خواسته شده بود که مالکیت معنوی طرح خود را تحویل دهد. از محل ساخت بازدید نکند. هرگز پروژه دبی فریم را به عنوان کار خود تبلیغ نکند، در حالی که شهرداری دبی می‌توانست در هر مقطعی قرارداد را فسخ کند. دونیس می‌گوید که از امضای این قرارداد امتناع می‌کند و در نهایت سازندگان این طرح، به سراغ شرکت مهندسی مشاوره هایدر که شعبه‌ای از غول مهندسی هلندی آرکادیس بود رفته و بدون او پیش رفتند.

برج قاب دبی

سازه قاب دبی

سازه قاب دبی از شیشه، فولاد، آلومینیوم و بتن آرمه ساخته شده‌است. برای ساخت برج قاب دبی بیش از 9900 مترمکعب بتن، 2000 تن فولاد و 2900 مترمربع شیشه چند لایه بکار رفته است. بیش از 15000 مترمربع فولاد ضدزنگ، حلقه‌های طلایی رنگ نمای آن را پوشش داده شده است. آسانسورهای برج نمایی 360 درجه دارند و در 75 ثانیه می توانند 48 طبقه را طی کنند.

لازم به ذکر است که طراحی مستطیل شکل دبی فریم از «نسبت طلایی» 1.618 الهام گرفته شده است (نسبت ارتفاع به عرض یعنی 150 به 100). بسیاری از معماران و هنرمندان معتقدند که این نسبت تعادل ساختاری ایده آلی را تشکیل می‌دهد.

امکانات قاب دبی

قاب دبی به عنوان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین سازه‌های دبی در هر ساعت پذیرای 200 بازدید کننده است که می‌توانند از امکانات برج استفاده کنند. سالن‌های نمایش موجود در پل پایین سازه و پل بالایی، که پیش‌تر در مورد آن‌ها صحبت شد، از هیجان‌انگیزترین بخش‌های دبی فریم است. کافه رستوران در پل بالایی برج، سالن‌هایی برای سرگرمی در طبقات میانی و نیز فروشگاه‌هایی جهت خرید سوغاتی از دیگر امکانات این برج می‌باشد.

بازدید از برج

دبی فریم 7 روز هفته از ساعت 9 صبح تا 9 شب در تمام طول سال از جمله تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی باز است و به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌کند. قیمت بلیط بازدید از قاب دبی برای بزرگسالان 50 درهم، کودکان بین 3 تا 12 سال 20 درهم و برای نوزادان و کودکان زیر 3 سال و مردم بومی رایگان می‌باشد.

قاب دبی کجاست

ورود حیوانات خانگی، استعمال سیگار و خوردن غذا یا نوشیدنی در هنگام بازدید از برج ممنوع است. همراه داشتن اسباب بازی و اشیاء تیز مجاز نمی‌باشد. کودکان زیر 12 سال نیز هنگام بازدید از قاب دبی باید همراه یک بزرگتر باشند. چمدان یا وسایل بزرگ اجازه ورود به فضای داخلی را نخواهند داشت و در گیت‌های ابتدای برج نگهداری می‌شوند. لمس وسایل و صفحات نمایش موجود در سالن‌های برج نیز خلاف قوانین است. همچنین پوشش افراد برای ورود به داخل برج قاب دبی باید محترمانه و مطابق با عرف جامعه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *