بازسازی ساختمان اداری

در این مطلب تمام نکات مربوط به بازسازی اداری که حاصل سال‌ها تجربیات اجرایی شرکت ابنیه طراحان نصر می‌باشد، شرح داده شده است. نحوه محاسبه هزینه بازسازی ساختمات اداری، چالش های پیش رو و ترفندهای عبور از آن‌ها به طور کامل بررسی شده است.

نکته: بازدید حضوری از سوی کارشناسان شرکت ابنیه طراحان نصر در شهر تهران، به صورت رایگان صورت می‌گیرد. برای دریافت مشاوره رایگان و یا هماهنگی زمان بازدید و برآورد هزینه با ما در تماس باشید:

بازسازی اداری ساختمان دیجیکالا
بازسازی ساختمان اداری دیجی‌کالا (ونک پلازا)

توجه داشته باشید که اگر بازسازی ساختمان به صورت اصولی و توسط یک تیم باتجربه انجام نشود، سبب تحمیل هزینه اضافه به شما خواهد شد و نتیجه دلخواه را به دنبال نخواهد داشت. ابنیه طراحان نصر، افتخار همکاری با سازمان‌ها، شرکت‌ها، ادارات دولتی و خصوصی زیادی را در رزومه خود دارد و توانسته است رضایت کارفرمایان محترم را کسب نماید.

هزینه بازسازی ساختمان اداری

هزینه بازسازی یک ساختمان اداری به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان هزینه مشخصی را برای آن در نظر گرفت. بعد از بازدید حضوری و مشخص ‌شدن خواسته‌های کارفرما می‌توان هزینه بازسازی اداری را تعیین کرد. در ادامه مهم‌ترین عواملی که در برآورد هزینه بازسازی ساختمان اداری تعیین کننده هستند، شرح داده شده است:

1- حجم بازسازی: مساحت ساختمان، تعداد طبقات، تعداد اتاق‌ها، تعداد سرویس بهداشتی و سایر فضاهای ساختمان اداری، تأثیر زیادی بر هزینه بازسازی خواهد داشت.

2- نیازهای کارفرما: نوع بازسازی و ارتقاءات مورد نیاز بر اساس نیازهای مشتریان متفاوت است. برخی ممکن است به بازسازی کلی ساختمان، افزودن امکانات جدید مانند پارکینگ یا سیستم‌های ایمنی، یا تغییرات در طراحی داخلی نیاز داشته باشند که هر یک دارای هزینه‌های متفاوتی هستند.

3- کیفیت مصالح و تجهیزات: نوع مواد ساختمانی، تجهیزات و فناوری‌های استفاده شده در بازسازی نیز بر هزینه تأثیرگذار است. برای مثال، استفاده از مواد با کیفیت بالا و فناوری‌های پیشرفته می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

4- میزان فرسودگی ساختمان: وضعیت فنی و ساختاری فعلی ساختمان می‌تواند نیاز به تعمیرات و بازسازی‌های مختلفی را داشته باشد که به طور مستقیم بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد.

5- محدوده ساختمان: هزینه بازسازی ممکن است با توجه به شهر یا منطقه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد، متفاوت باشد. به عنوان مثال، هزینه بازسازی در شهرهای پرهزینه ممکن است بیشتر از شهرهای دیگر باشد.

6- زمان کاری: مدت زمان مورد نیاز برای بازسازی نیز می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در هزینه‌ها مطرح شود. طولانی شدن مدت زمان بازسازی می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های ناشی از مواد و نیروهای کاری شود.

موارد فوق مهم‌ترین عواملی هستند که بر هزینه بازسازی یک ساختمان اداری تأثیر می‌گذارند. هر پروژه با خصوصیات و شرایط خاص خود، می‌تواند هزینه‌های منحصر به فردی داشته باشد.

کانتر اجرا شده در پروژه بازسازی اداری شعبه 7 تامین اجتماعی
بازسازی اداری شعبه 7 سازمان تامین اجتماعی

چالش‌ها در بازسازی اداری

فرآیند بازسازی اداری باید در اسرع وقت و با یک برنامه ریزی دقیق انجام شود. چرا که مدیران هیچ اداره یا شرکتی اصلا دوست ندارند، فضایی که قرار است بازسازی شود برای مدت طولانی تعطیل باشد یا کارمندانی که در اتاق‌های اطراف یا طبقات دیگر مشغول به کار هستند، مدت زمان زیادی درگیر سروصداهای بازسازی باشند.

برخی ادارات یا شرکت‌ها، بلافاصله بعد از خرید یا اجاره یک ساختمان تصمیم می‌گیرند تا فضای موجود را بر اساس نیازها و تعداد کارمندان خود تغییر دهند و آن را بازسازی کنند. در چنین شرایطی شانس با شما همراه است چرا که هنگام کار اجرایی هیچ کارمندی در اداره مشغول به کار نیست و شما محدودیت‌های کمتری خواهید داشت. ما اینجا هستیم تا مهم‌ترین نکات و چالش های بازسازی اداری را با شما در میان بگذاریم.

در ادامه 7 چالش مهم در بازسازی اداری شرح داده شده است که حاصل تجربیات تیم اجرایی ابنیه طراحان نصر، در حوزه بازسازی اداری است و به شما کمک خواهد کرد تا پروژه بازسازی ساختمان با بالاترین سرعت و بهترین کیفیت اجرا گردد.

راحتی و آسایش در محیط کار

1- محدودیت در زمان بازسازی اداری

این خواسته تمام کارفرماهایی‌ست که می‌خواهند تمام یا بخشی از فضای کاری شرکت یا اداره خود را بازسازی کنند: «لطفا به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن، کار را جمع کنید.» این یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بازسازی فضاهای اداری است و بهترین راه برای پشت سر گذاشتن آن برنامه‌ریزی کاملا دقیق است. نباید هیچ زمانی از دست برود.

اگر فضای اداری موردنظر تخلیه نباشد، این نظم و برنامه‌ریزی باید دوچندان باشد. حتی ممکن است کارفرما با بازسازی در ساعات اداری مخالف بوده و لازم باشد تا کار در خارج از ساعت اداری انجام گردد. همین عامل سبب محدودیت زمانی بیشتر و حتی افزایش هزینه و دستمزد خواهد شد.

2- ورود و خروج عوامل اجرایی

یکی دیگر از چالش های بازسازی اداری کنترل ورود و خروج عوامل اجرایی بازسازی توسط حراست آن مجموعه است. اگر در حین فرآیند بازسازی، کارمندان هم مشغول به کار باشند، سخت‌گیری‌ها در ورود عوامل اجرایی سخت‌تر هم خواهد بود. پس قبل از شروع پروژه، لیست عوامل اجرایی را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا مشکلی برای تردد عوامل پروژه وجود نداشته باشد.

3- مجوز کار عوامل اجرایی

اغلب سازمان‌های دولتی و حتی خصوصی، بر روی استفاده از نیروی انسانی ایرانی یا اتباء خارجی دارای مجوز تاکید دارند. بهترین راه حل برای پشت سر گذاشتن این چالش، استفاده از نیروی انسانی یا نیروی انسانی غیرایرانیِ دارای مجوز کار است.

4- نگهداری از وسایل و تجهیزات اداری

هنگام بازسازی یک مجموعه اداری باید ابتدا عوامل اجرایی کاملا توجیه بشوند که حین کار، مراقبت‌های لازم از وسائل و ادوات اداری را داشته باشند. البته حتما تمهیداتی اندیشیده شود تا هیچ‌گونه آسیبی به وسائلی که در آن محل وجود دارد، وارد نشود. کاور کردن وسایل و قراردادن آن‌ها در یک فضای مناسب، یکی از بهترین راه‌ها در حفظ و نگهداری از آن‌ها است.

5- ورود مصالح به محل پروژه

یکی دیگر از چالش های مهم در بازسازی یک مجموعه اداری، هماهنگی ورود مصالح با حراست مجموعه در ساعات معین است و نمی‌توان هر ساعتی از شبانه‌روز این کار را انجام داد. بنابراین اگر این هماهنگی به درستی انجام نشود و مصالح به موقع به عوامل اجرایی پروژه نرسد، کار متوقف خواهد شد.

6- هماهنگی اکیپ‌های مختلف کاری

ممکن است در پروژه‌های بزرگ بازسازی اداری آیتم‌های کاری به چند پیمانکار واگذار شود و اکیپ‌های مختلفی در محل پروژه مشغول به کار باشند. بنابراین لازم است هماهنگی‌های لازم از جانب سرپرست‌های عوامل با کارفرما ایجاد شود تا تداخلی در فرآیند پروژه به وجود نیاید.

7- پرداخت های مالی

پرادخت‌های مالی در پروژه‌های اداری منوط به ارائه صورت وضعیت مرحله‌ای از سمت پیمانکار می‌باشد که معمولا با کمی تاخیر از سوی کارفرما انجام می‌شود. بنابراین لازم است پیمانکار برآورد مالی دقیقی قبل از شروع به کار داشته باشد تا در حین انجام کار دچار کسری بودجه نشود و پروژه به خاطر مسائل مالی به متوقف نگردد.

طراحی داخلی ساختمان اداری دیجیکالا
طراحی سه بعدی پروژه بازسازی ساختمان اداری دیجی‌کالا

مزایای بازسازی ساختمان اداری

در ادامه مزایای بازسازی اداری شرح داده شده است:

1- افزایش راندمان کاری

اولین مزیت بازسازی اداری، افزایش راندمان کاری کارکنان است. تصور کنید کارمند یک شرکت هستید. از کار کردن در کدام محیط لذت می‌برید؛ یک فضای قدیمی و فرسوده یا یک محیط کاری زیبا و مدرن؟ در بسیاری از موارد، کار در محیط‌های قدیمی می‌تواند این احساس را برای کارکنان ایجاد کند مجموعه ارزش زیادی برای آن‌ها قائل نیست.

در نقطه مقابل، مدیر یک مجموعه با بازسازی محل کار این پیام را به کارمندان خود می‌دهد که احساس آن‌ها نسبت به محیطی که در آن کار می‌کنند، اهمیت دارد؛ در نتیجه روحیه آن‌ها را بهبود می‌بخشد. اولین مزیت بازسازی اداری، ایجاد محیطی مطلوب و دلچسب برای کارمندان است که سبب خواهد شد با آن‌ها با احساس بهتر و دلگرمی بیشتری به کار پرداخته و در نتیجه، راندمان کاری شرکت بالا خواهد رفت.

2- بهینه شدن فضاهای کاری

یکی دیگر از مزایای بازسازی اداری بهینه شدن فضاهای کاری است. چیدمان درست فضاهای اداری می‌تواند نقش زیادی در روحیه کارمندان داشته باشد. برای مثال اگر کارمندان شما باید تعامل و همکاری بیشتری باهم داشته باشند، طراحی فلت می‌تواند بهترین گزینه باشد.

با بازسازی اصولی محل کار و داشتن یک طراحی درست، همه چیز سر جای خودش قرار می‌گیرد. قرار دادن لوازم و تجهیزات، متناسب با نیاز کارکنان در محل مناسب، در نظر گرفتن فضای لازم برای ارباب رجوع، در نظر گرفتن فضای مناسب برای استراحت کارکنان و… از جمله مواردی است که بازسازی اداری برای یک شرکت حرفه‌ای به ارمغان خواهد آورد.

3- صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از مهمترین چالش‌ها در ایران، هدر رفت بسیار زیاد انرژی در ساختمان های اداری است. استفاده از پنجره‌های دوجداره و سیستم‌های گرمایش و سرمایش هوشمند سبب خواهد شد تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، بودجه شما نیز حفظ شود.

4- بر طرف شدن مشکلات ایمنی

محیط کاری باید امنیت لازم برای کارمندان و ارباب رجوع را تامین کند. ساختمان های اداری فرسوده نظیر پلاسکو، هر لحظه می‌تواند یک فاجعه ایجاد کنند. بازسازی اداری، بهترین فرصت برای برطرف کردن مشکلات ایمنی و بروز کردن سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، آسانسور و… ساختمان‌های فرسوده و قدیمی است.

5- ایجاد حس اعتماد

 اگر یک فرد برای استخدام وارد شرکت شما بشود، با دیدن کفپوش‌های قدیمی، فضای کاری فرسوده و مشکلات دیگر، احتمالاً برای کار کردن در مجموعه شما مشتاق نخواهد بود. وجود یک محیط کاری شیک و به‌روز، به هنگام استخدام کارمندان جدید، اهمیتی زیادی دارد.

6- درآمد بیشتر

ششمین و مهم‌ترین مزیت بازسازی اداری درآمد بیشتر سازمان شما است. هدف نهایی از ایجاد یک کسب و کار چیست؟ بدیهی است هدف چیزی جز جذب مشتری بیشتر و در نهایت سود بیشتر نیست. در واقع مهمترین مزیت بازسازی اداری و محل کار همین است! وقتی یک مشتری وارد دفتر کار شما می‌شود، اولین برداشت بسیار اهمیت دارد. فارغ از اینکه نحوه تعامل شما با او چگونه است، یک محیط کاری بازسازی شده و مدرن، در جلب نظر مشتریان بسیار موثر خواهد بود.

از طرف دیگر وجود یک محیط کاری مناسب برای کارمندان و افزایش راندمان آن‌ها که مستقیما بر روی درآمد یک شرکت تاثیر گذار است.

بازسازی اداری ساختمان وزارات ارتباطات سال 1401
بازسازی اداری ساختمان شهید قندی وزارت ارتباطات

نکات مهم در بازسازی اداری

آسایش در محیط کار یک عامل کلیدی است که بر روحیه، سلامت و بهره‌وری کارکنان تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به بررسی عوامل مهم برای راحتی و آسایش در محیط کار می‌پردازیم و 5 اصل مهم که در راحتی و سلامت کارکنان موثر هستند را معرفی می‌کنیم.

ممکن است برای هر کدام از ما پیش بیاید که در محل کار خود را در روحیه بدی بیابیم و با گذشت زمان بهره‌وریمان هم برای کارکردن کاهش یابد. گاهی هم صندلی باعث این بی‌میلی است یا نور فلورسنت بالای رایانه‌مان، یا صدای دائمی «چنگ زدن» چاپگر در نزدیکی میزمان. اگر منصف باشیم، نباید همکاران، مشتریان یا شنبه‌هایمان را به خاطر روز سختمان سرزنش کنیم.

افراد به طور تقریبی تقریبا 9 ساعت از روز خود را در محل کار سپری می‌کنند. مطالعات نشان داده است که کیفیت محیطی فضای داری، اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر آسایش، سلامت و بهره‌وری افراد شاغل در آن دارد. در حالی که تحقیقات در زمینه شرایط آسایش در محیط کار نسبتاً کم است، در اینجا فهرستی از عواملی گردآوری کرده‌ایم که ثابت شده است، بر راحتی و آسایش افراد در محیط کار و فضاهای اداری بسیار تأثیرگذار هستند:

1- توجه به آسایش حرارتی

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین پارامترهای آسایش و راحتی در محیط کار و فضاهای اداری، آسایش حرارتی و توجه به دمای محیط است. بدن انسان سعی می‌کند دمای متوسط را در حدود 37 درجه سانتی‌گراد حفظ کند، عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، فصل، جنسیت، نژاد و سن بر آسایش حرارتی هر فرد تاثیرگذار است.

به طور کلی آسایش حرارتی افراد، تحت تأثیر شش عامل است. چهار مورد از آن‌ها را می‌توان به عنوان پارامترهای محیطی طبقه‌بندی کرد:

  1. دمای هوا
  2. میانگین دمای تابشی
  3. رطوبت نسبی هوا
  4. سرعت باد

و دو مورد دیگر به عنوان عوامل شخصی طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. نرخ متابولیک بدن انسان
  2. نرخ عایق‌بندی از طریق لباس

راحتی و آسایش در محیط اداری

2- توجه به آسایش صوتی

آرامش صوتی یا آکوستیکی فضاهای داخلی، توانایی محافظت از سرنشینان در برابر نویزهای داخلی و خارجی (صدای هوا، سر و صدای فضاهای مجاور، صدای ناشی از تجهیزات اداری، صدای تاسیسات مجاور و…) و ارائه یک محیط آکوستیکی مناسب برای محل کار می‌باشد.

برای مثال، طبیعی است که در یک کارخانه فولاد انتظار یک محیط پر سر و صدا داشته باشیم، اما در یک آژانس تبلیغاتی چنین نیست. چیدمان فضا یکی از مواردی است که از نظر آسایش صوتی نیز حائز اهمیت است. از آنجایی که امروزه دفاتر با طرح باز فراگیر شده‌اند، مسائل مربوط به آسایش صوتی و حریم خصوصی نیز بر بهره‌وری کارمندان تأثیر بسیاری می‌گذارد. سه راهبردی که برای پیشگیری از نویز پیشنهاد شده‌اند عبارتند از:

  1. مسدود کردن صدا با استفاده از پانل‌های جذب صدا
  2. چیدمان فضا
  3. پوشاندن صدا با استفاده از تکنیک‌های پوشش الکترونیکی

همچنین هندسه فضا هم تأثیر زیادی بر آسایش آکوستیکی می‌گذارد. اگر فضا مربع‌شکل باشد، آسایش صوتی بیشتری تجربه می‌شود. اما هنگامی که یک فضا باریک و طولانی باشد، فضاها به یک سالن بولینگ تبدیل می‌شوند که در آن صدا بین دو دیوار رفت و برگشت می‌کند و سر و صدای بیشتری برای کارکنان ایجاد می‌شود. استفاده از گرمایش از کف منجر به حذف فرش‌هایی می‌شود که تمایل به جذب صدا دارند. در کل هر چه یک ماده سخت‌تر باشد، توانایی آن در جذب صدا کمتر می‌شود.

3- توجه به آسایش بصری

اگر بخواهیم به اختصار آسایش بصری را توصیف کنیم، شرایط نور و مناظر موجود در محل کار می‌باشد. طراحی معماری یک فضا تأثیر مستقیمی بر نورپردازی و همچنین رفاه و بهره‌وری کارکنان دارد. به عنوان مثال استفاده از هندسه نامناسب و کوچک در پنجره‌ها و یا منظره ناخوشایند، تأثیر منفی بسیاری بر عملکرد و میزان شادی افراد دارد.

عوامل موثر بر آسایش کارکنان در محیط اداری

4- کیفیت هوای داخلی

دو استراتژی در طراحی ساختمان به این منظور اجرا می‌شود. اولین مورد افزایش نرخ تهویه است که به نوبه خود درصد آلاینده‌های هوا را کاهش می‌دهد. دوم کاهش منبع آلودگی در داخل و اطراف ساختمان است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که افزایش ورود هوای بیرون در محیط‌های غیر صنعتی باعث بهبود کیفیت هوا و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا می‌شود. میزان هوای بیرون باید متناسب با آلاینده‌های داخل ساختمان باشد. با این حال، مقدار آلاینده‌های داخل ساختمان بسته به بار و تعداد افرادی که فضا را اشغال می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ناراحتی در این زمینه در محل کار، 30 تا 200 درصد بیشتر در ساختمان‌های دارای تهویه مکانیکی مشاهده می‌شود. استفاده از تهویه طبیعی نیز مفید بوده و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در انرژی دارد. با این حال، تهویه طبیعی در شهرهایی که آلودگی هوای بیرون زیاد است نیز می‌تواند مضر باشد.

نکات آسایش کارکنان در محیط اداری

5- سندرم ساختمان بیمار (SBS)

مجموعه‌ای از مشکلات بهداشتی که ناشی از عواملی هستند که اغلب در مورد کیفیت محیط داخلی نادیده گرفته می‌شوند؛ مانند بسته‌شدن دهانه‌های طبیعی، استفاده از مصالح ساختمانی که به درستی تست یا تایید نشده‌اند، مبلمان، کنه‌های گرد و غبار، مواد حساسیت‌زا و تجهیزات اداری (چاپگر، کامپیوتر شخصی و…) همگی عواملی هستند که در SBS نقش دارند.

کارکنانی که به این سندروم مبتلا می‌شوند علائمی همچون سوزش چشم، بینی و گلو، سردرد، سرفه، خس خس سینه، حساسیت به نور، ناراحتی گوارشی و سایر علائم شبیه آنفولانزا را تجربه می‌کنند.

جمع بندی و سخن آخر

شرکت ابنیه طراحان نصر یکی از شرکت های فعال در زمینه بازسازی اداری در تهران است که علاوه بر بازدید حضوری رایگان، یک طراحی سه بعدی نیز به عنوان هدیه به کارفرما ارائه می‌دهد تا دید بهتری از تغییرات داشته باشد. برای دریافت مشاوره از کارشناسان ابنیه طراحان نصر با ما در تماس باشید:

سبد خرید
خانه
فروشگاه