مقالات

5 کامبک ساختمانی را بشناسید!

5 ساختمان مشهور دنیا که پس از حادثه بازسازی شدند
5/5 - (3 امتیاز)

کامبک های ساختمانی را بشناسید. در این مقاله 5 ساختمان مشهور دنیا که پس از حادثه بازسازی شدند، معرفی شده است. حوادثی که در اثر بلایای طبیعی و یا عوامل تروریستی ایجاد شده‌اند و در اثر آن‌ها، ساختمان به طور کامل تخریب گردیده و یا دچار آسیب‌های گسترده شده اما مجددا مورد بازسازی قرار گرفته است.

1- حمله تروریستی به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی

ساختمان مرکز تجارت جهانی امریکا قبل و بعد

از حمله به برج‌های تجارت جهانی، به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین حوادث ساختمانی دنیا یاد می‌شود. مرکز تجارت جهانی متشکل از 7 ساختمان در منطقه منهتن در نیویورک در ایالات متحده آمریکا واقع بود که توسط معمار ژاپنی – آمریکایی، مینورو یامازاکی، طراحی شد. کار ساخت مرکز تجارت جهانی در سال 1966 آغاز شد و در سال 1977 ساخت هر دو برج آن به پایان رسید. این مرکز علاوه بر دفاتر متعدد، شامل یک هتل، مرکز اطلاعات، پارکینگ‌های چند طبقه با دو هزار جایگاه پارک و یک میدان بزرگ نیز بود.

در مجموع 430 شرکت این بنا را اجاره کرده و در آن مستقر بودند. در داخل ساختمان همچنین مراکز اداری ضروری و حساس شهر نیویورک مانند ادارات بندرگاه دو شهر مجاور نیویورک و نیوجرسی نیز قرار داشت که علاوه بر این خیابان‌های روگذر، پل، تونل‌های منتهی به منطقهٔ منهتن و همچنین فرودگاه‌های اطراف را نیز کنترل می‌کنند.

به موجب حمله تروریستی، هر دو برج به طور کامل تخریب شد و 2,763 نفر جان خود را از دست دادند. شدت حادثه به قدری زیاد بود که پاکسازی آن حدود 9 ماه زمان برد. پس از این حادثه طراحی مرکز تجارت جهانی جدید در سال 2005 نهایی شد، اما پس از آنکه اداره پلیس نیویورک سطح ملاحظات امنیتی در مورد سایت‌های مختلف این مجموعه را افزایش داد، باعث شد که شروع ساخت کل مجموعه به مدت دو سال به تأخیر افتد.

«مرکز تجارت جهانی یک» نام برج جدیدالساخت 104 طبقه‌ای است که در مدت زمان 8 سال ساخته شده و هزینه‌ای بالغ بر 8.3 میلیارد دلار دربرداشته است.

2- آتش سوزی در سالن اپرای بارسلون

سالن اپرای بارسلون قبل و بعد

لیسیو واقع در بارسلونا، خانه اوپرای این شهر است و تئاتر بزرگ لیسیو نیز نامیده می‌شود. این مکان که چندین قرن عمر دارد در سال 1861، در آتش سوخت و سپس مورد بازسازی قرار گرفت. لیسیو در طول عمر خود، از بلایای زیادی جان سالم به در برده است. دیگر حادثه، انفجاری بود که در سال 1893 رخ داد. در واقع یک شورشی دو بمب را به داخل این مکان پرتاب کرد. مجددا در سال 1897 این ساختمان بازسازی و افتتاح گردید.

این سالن تئاتر، مجددا در سال 1994 میلادی در شعله‌های حریق سوخت و خاکستر شد، اما نمونه مشابه آن به همان سبک و معماری قبلی در سال 1999 میلادی گشایش یافت. البته به استثنای نقاشی‌های سقفی که با آثار هنری جدید پره خائومه و همچنین فناوری نوین در خصوص صحنه جایگزین شدند.

این مکان جدید، شکل قدیمی نعل اسبی خود را حفظ کرده بود؛ اما امکانات فنی، اداری و نیز تحصیلی آن تا حد زیادی بهبود یافت. سالن تمرین جدید و یک اتاق اپرا و یک سالن اجرای کوچک و فضای بیشتری برای مخاطبان، همگی از امکانات جدید این ساختمان به شمار می‌روند.

3- آتش سوزی در کاخ ریاست جمهوری آمریکا

ساختمان کاخ سفید قبل و بعد

در سال 1814 میلادی، پس از شکست آمریکایی‌ها در نبرد بلادنسبورگ، نیروی بریتانیا تحت فرماندهی ژنرال رابرت روس اقدام به اشغال واشینگتن و به آتش کشیدن بسیاری از مکان‌های عمومی آن نمود. از جمله مکان‌هایی که دچار آتش سوزی شدند می‌توان به عمارت ریاست جمهوری، ساختمان کنگره و… اشاره داشت. به مدت سه سال، معماری به نام جیمز هوبان مراحل بازسازی این بنا را آغاز کرد. در سال 1817 میلادی، رئیس‌ جمهور جیمز مونرو، به کاخ سفید جدید نقل مکان کرد. اما این تاریخ چندین سال پیش از تکمیل مراحل بازسازی ساختمان بود.

4- آتش سوزی در مرکز تجاری رویال اکسچنج لندن

مرکز تجاری رویال اکسچنج لندن قبل و بعد

اولین نسخه این ساختمان در سال 1571 میلادی ساخته شد و یک مرکز تجاری در شهر لندن شناخته و فعالیت می کرد، این بنا در سال 1666 میلادی دچار آتش سوزی بزرگ شده و چند سال بعد بازسازی شد. دومین آتش سوزی در سال 1838 میلادی اتفاق افتاد و در سال 1844 توسط ملکه ویکتوریا مجددا افتتاح گردید. بازسازی مجدد این بنا به سبک قرن شانزدهم بوده و شامل حیاط، معماری رومی و هنرهای دوران رنسانس ایتالیا بود.

5- زلزله و آتش سوزی در هتل فیرمونت سانفرانسیسکو

هتل فیرمونت سانفرانسیسکو قبل و بعد

هتل فیرمونت یکی از ساختمان هایی است که در اثر حادثه آسیب جدی دید و در نهایت بازسازی شد. این هتل که یکی از هتل های سوپرلوکس واقع در ایالت سانفرانسیسکو آمریکا می‌باشد، پس از زلزله مهیب سال 1906 میلادی از تخریب‌های ناشی از زلزله سالم ماند اما دچار حریق شد و در آتش سوخت. این هتل یک سال بعد مورد بازسازی قرار گرفت و شروع به کار نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *