مقالات

پارچه فلزی و کاربرد آن در صنعت ساختمان

پارچه فلزی چیست
5/5 - (2 امتیاز)

پارچه فلزی محصولی جدید در صنعت ساختمان است که در طراحی معماری و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. اطلاعات کلی در رابطه با پارچه فلزی، روش‌های اتصال و نمونه‌های موفق اجرای آن، در این مقاله بررسی شده است.

پارچه فلزی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

شرکت‌های سازنده پارچه های فلزی، با استفاده از صفحه‌های زنجیره‌ای آلومینیومی، هر آنچه در ذهن شما باشد را می‌سازند، بدون هیچ محدودیتی در طرح و رنگ که شگفت انگیز است. به طور کلی پارچه فلزی، زنجیره‌ای از حلقه‌های بسیار کوچک فلزی است و هر حلقه از زنجیره به عنوان یک پیکسل عمل می‌کند؛ به این ترتیب امکان ایجاد الگوها و تصاویر پیچیده را فراهم می‌شود و تصویر نهایی شکل می‌گیرد

این متریال نوین، در زمان بسیار کم، قابلیت ساخت دارد و از نظر تنوع رنگی نیز می‌تواند تمام بیست و چهار پالت رنگ را پوشش دهد. پارچه فلزی با روکش‌های درخشان و زیبا، در اندازه‌های مختلف نیز می‌تواند ساخته شود. از ویژگی های پارچه فلزی می‌توان به روکش نرم، بدون رسانایی الکتریکی، بدون جذب صدا، غیر قابل اشتعال، ضد زنگ، مقاوم در برابر اسیدها، مقاوم در برابر آب دریا و اکسیداسیون اشاره کرد.

پارچه فلزی Metal Fabric

پارچه فلزی در دکوراسیون داخلی

نحوه اتصال زنجیره‌های پارچه فلزی

پارچه های فلزی روش های اتصال و تشکیل بافت زنجیر متفاوتی دارند که چند مورد آن در تصاویر زیر، قابل مشاهده است.

انواع بافت پارچه های فلزی

مدل های نصب پارچه های فلزی

ریل لوله‌ای

ریل ساده

ریل مستطیل

ریل ترکیبی

ریل چفت و بست

ریل کشویی

کاربرد پارچه فلزی در صنعت ساختمان

برای استفاده از پارچه های فلزی محدودیتی در کاربری و نوع پوشش وجود ندارد که یکی از ویژگی‌های خوب این محصول محسوب می‌شود. پارچه فلزی در هتل، رستوران، دفاتر شرکت، فضاهای عمومی مانند موزه و فرودگاه، فروشگاه، مراکز خرید، اقامتگاه‌های خصوصی از جمله خانه و ویلا کاربرد دارد.

پارچه فلزی Metal Fabric چیست

1- پارچه فلزی در دکوراسیون داخلی

برج آلدگیت ساختمانی تجاری در لندن می‌باشد که طراح داخلی آن دو هدف داشته است: ایجاد فضایی پر جنب و جوش و جذاب برای بازدیدکنندگان و تقویت هویت ساختمان با یک عنصر مرکزی واحد که در لابی و فضای استراحت جلب توجه می‌کند.

با استفاده از پارچه های فلزی در سقف لابی، مکانی مهمان نواز، دلپذیر، فراگیر و چندوجهی ایجاد گردیده است. این محصول با پیوندهای آلومینیومی که دارد، در هوا معلق است و فاصله سقف و زمین را کاهش داده و به استفاده کنندگان حسی از رنگ و سرزندگی ارائه داده و همچنین کل ساختمان را به وجد آورده است.

2- کاربرد پارچه فلزی در طراحی سقف

مرکز خرید وستفیلد هلند با توجه به اینکه از چندین بلوک با هویت‌های مختلف و زمان‌بندی متفاوت تشکیل شده بود، یکی از چالش‌های طراحی معماری برای بازسازی کل مجموعه، یکی کردن بافت قدیمی با جدید بوده است، که پارچه های فلزی نجات بخش آن مجموعه شده و با استفاده از طراحی ظریف سقف از پارچه های فلزی طلایی ساتن و قهوه‌ای درخشان، به اوج خود رسیده است.

در واقع زنجیرهای آلومینیومی در هوا حرکت می‌کنند و در همه جهات جریان دارند و بازدید کننده را در آغوش می‌گیرند. طراح آن گفته است که “ما توانستیم فضایی ایجاد کنیم که بتوانید در آن بنشینید، استراحت کنید و احساس راحتی و شادی کنید، زیرا پارچه ها چنین فضایی را ایجاد می‌کنند و با استفاده از رنگ‌های مختلف نور، می‌توان محیط را در هر زمان از سال گرم‌تر و سردتر تغییر داد و فضایی بسیار متنوع ایجاد کرد.”

3- پارچه فلزی به عنوان دیوارپوش

شرکت بین المللی MiQ دفتری در منهتن آمریکا است. این شرکت با استفاده از پارچه های فلزی به عنوان دیوارپوش، فضای داخلی دفاتر خود را به فضایی هویت دار (برند شرکتی) و انحصاری با این محصول معرفی کرده و سبکی مدرن به آن‌جا داده است. مدیران این شرکت برای ایجاد انگیزه، خلاقیت و همکاری بین کارمندان، چند ناحیه کاری عمومی را، با استفاده از این پوشش نورانی کرده‌اند.

استفاده از پارچه فلزی به عنوان دیوارپوش

4- استفاده از پارچه فلزی در طراحی سازه

از پارچه های فلزی در طراحی سازه غرفه‌های نمایشگاهی نیز استفاده شده است. به طور مثال استفاده از این پارچه ها، در غرفه یوروشاپ 2020 توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.

پارچه فلزی Metal Fabric در طراحی داخلی

استفاده از پارچه فلزی در طراحی معماری

جمع بندی و سخن پایانی

پارچه های فلزی، پانل‌های مشبک تزئینی ایده آل و منحصر به فردی هستند که به طراح معماری در هر زمینه‌ای مانند دیوار داخلی، سقف، سازه و… کمک می‌کنند که طرح و رنگ دلخواه خود را در بستری شیک و تماشایی در زمان محدود به نمایش بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *