مقالات

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه
3/5 - (2 امتیاز)

تیرآهن یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین مقاطع فولادی در سازه های فلزی و حتی بتنی به‌شمار می‌رود. این مقاطع فولادی در ابعاد، اشکال و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند تا نیاز بازار ساختمان سازی را به خوبی تامین کنند. مرکزآهن یکی از بزرگترین مراجع برای دریافت روزانه قیمت تیرآهن می‌‎باشد.

معمولا تعداد تیرآهن موردنیاز و همچنین بهترین نوع آن توسط مهندس معمار بررسی و محاسبه می‌شود. استفاده از تیرآهن نامناسب و یا کم و زیاد کردن تعداد آن می‌‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به ساختمان وارد نماید. علاوه بر این، تعداد تیرآهن و مناسب‌ترین تیرآهن بر اساس تعداد طبقات ساختمان نیز باید بررسی شود.

به عنوان مثال، برای اینکه بتوان به طور دقیق و سنجیده تیرآهن مناسب برای ساختمان‌ یک طبقه را تخمین زد، مهندس ابتدا نوع سازه و پس از آن عملکرد تیرآهن در سازه را مشخص می‌کند. هرکدام از این عوامل بر انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه تاثیر می‌گذارند.

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه

بهترین تیرآهن برای اسلکت فلزی ساختمان

به‌طور کلی تیرآهن‌هایی که برای هر پروژه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند در سه دسته قرار دارند: اصلی، فرعی وکلاف. بنابراین مهندس سازه ابتدا نوع ساختمان و نوع عملکرد تیرآهن را تعیین می‌کند. پس از آن تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه را از نظر وزن، متراژ و تعداد انتخاب می‌نماید. اگر مایل هستید بیشتر در رابطه با نحوه انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه بدانید، ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

از سال‌های دور تیرآهن به عنوان جزء اصلی اسکلت فلزی بوده که برای ساخت انواع سازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفته است. معمولا پیمان‌کاران مهندسین به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده ساختمان، از اسکلت بتنی برای ساخت آن استفاده می‌کنند. چرا که در اسکلت بتنی از آهن‌آلات کمتری استفاده می‌شود. اما برای افزایش دوام و طول عمر سازه، اسکلت فلزی رفتار بهتری نسبت به اسکلت بتنی از خود نشان می‌دهد.

ساختمانی را بتنی می‌نامند که اسکلت آن از بتن، سیمان، شن، ماسه، میلگرد آجدار و ساده تشکیل شده باشد. در اسکلت بتنی برای ساخت فونداسیون، تیر اصلی، تیر فرعی، پله، ستون و دیوار برشی از بتن به جای تیرآهن استفاده می‌کنند. اما برخلاف اسکلت بتنی، شاکله اصلی اسکلت فلزی فولاد بوده و مقاطع فولادی هستند. همین امر آن را برای تحمل انواع فشارها و بارهای خارجی بسیار قوی و مستحکم می‌کند. هنگام ساخت اسکلت فلزی، برای اتصالات تیرآهن مناسب ساختمان یک طبقه از پرچ، پیچ و جوشکاری استفاده می‌شود.

بهترین تیرآهن برای اسلکت

ساختمانی که بر پایه اسکلت فلزی ساخته شده باشد وزن بسیار کمتری نسبت به ساختمان با اسکلت بتنی دارد. در نتیجه نیروهای فشاری که بر ساختمان وارد می‌شوند نیز کاهش پیدا می‌کند.

همین امر باعث افزایش استحکام بیش از پیش ساختمان می‌گردد. نکته مهم دیگر در رابطه با اسکلت فلزی این است که فولاد و تیرآهن نسبت به بتن خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. این خاصیت به همراه انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان یک طبقه، باعث می‌شود که ساختمان‌های با اسکلت فلزی محکم‌تر باشند و تحمل آنها در برابر نیروهای خمشی، برشی، جانبی و خارجی که بر سازه در اثر حوادث مختلفی ایجاد می‌شوند بیشتر گردد.

بهترین تیرآهن 14 برای ساختمان سازی

اما به هنگام اقدام برای ساخت اسکلت فلزی مهمترین سوال این است که تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه، دو طبقه و چند طبقه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. آنچه بطور عمومی گفته می شود این است که تیرآهن 14 برای فونداسیون گزینه مناسبی است.

پیش از مطالعه بیشتر میتوانید قیمت تیرآهن 14 و مقدار مورد نیاز آن را از مهندس ناظر خود بپرسید. البته که مهندس ناظر با توجه به نوع ساختمان، تعداد طبقات، طرح و نمای کلی آن، تیرآهن مناسب را انتخاب می‌کند.

بهترین تیرآهن برای ساختمان

قیمت تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه به بالا، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین آن‌ها میزان فولاد و تیرآهن مورد استفاده در ساختمان است. پس از محاسبه میزان تیرآهن مورد استفاده در ساختمان، می‌توان قیمت آن را برحسب کیلوگرم به‌دست آورد. اما عوامل دیگری هستند که به صورت غیرمستقیم روی قیمت تیرآهن تاثیر می‌گذارند.

از میان آنها می‌توان به نرخ ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، میزان ساخت و ساز، میزان صادرات و واردات، قیمت مواد اولیه و مواردی از این قبیل اشاره کرد. البته قیمت ‌تیرآهن نیز بر اساس نوع تیرآهن و عرض بال‌ها نیز متغیر است. قیمت تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه می‌تواند به سنگین و یا سبک بودن تیرآهن نیز بستگی داشته باشد.

جمع‌بندی

با افزایش جمعیت، نیاز مردم به ساخت و ساز نیز افزایش پیدا‌کرده است. در این میان افراد نیاز دارند که برای ساخت پروژه‌های خود از بهترین ابزار و متریال استفاده کنند. ساختمان‌هایی که با اسکلت فلزی بنا می‌شوند به انواع مختلفی از تیرآهن نیاز دارند که مهندس ناظر با توجه به عوامل مختلفی اقدام به انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *