مقالات

ماله پروانه ای چیست؟ (به همراه ترفندهای اجرایی)

دستگاه ماله پروانه ای چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب انواع مختلف دستگاه ماله پروانه ­ای معرفی و ویژگی‌ها، چگونگی عملکرد، کاربردها، نکات انتخاب دستگاه و نکات اجرایی برای استفاده از ماله پروانه ای شرح داده شده است.

دستگاه ماله پروانه ­ای چیست؟

امروزه ابزار و تجهیزات مختلف ساختمانی از انواع ساده و دستی تا تجهیزات ماشینی و پیشرفته در صنعت ساختمان و ساز مورد استفاده قرار می­‌گیرند. برخی از این تجهیزات در جهت سهولت کار ساختمانی و برخی دیگر به علت عدم توانایی نیروی انسانی در انجام آن ساخته شده‌اند که به مرور زمان کاربردی‌تر و حرفه‌­ای تر می‌­گردند. یکی از این نوع ابزارآلات، دستگاه ماله پروانه ­ای است که در این مطلب به معرفی این ابزار کاربردی پرداخته می‌شود.

دستگاه ماله پروانه ای چیست

دستگاه ماله پروانه­ ای وسیله‌­ای موتوری است که در نوع دستی آن، سه یا چهار تیغه بر روی یک سینی دوار نصب می‌شود و به وسیله برق یا انرژی حاصل از سختن بنزین و یا گازوئیل به حرکت درمی‌آید. این تیغه‌­ها به صورت ماله بر روی سطح بتن حرکت کرده و سطحی صاف و یک­دست ارائه می­‌دهند.

در نوع بزرگ‌­تر و حرفه­‌ای‌تر دستگاه ماله پروانه ای دو پروانه در کنار هم این عمل را انجام می‌­دهند. در بتن­‌ریزی ساختمان­‌های کوچک (مثلا در حدود 50 مترمربع)، عمل صاف و پرداخت کردن سطح بتن از طریق شمشه و توسط نیروی انسانی قابل انجام است اما موارد وسیع‌­تر (مثلا 1000 مترمربع)، راه حل بهتر، استفاده از دستگاه ماله پروانه ­ای می‌باشد.

مزیت دیگر دستگاه ماله پروانه ­ای این است که این وسیله سطح بتن را به نحوی لیسه‌­ای و صیقلی می‌­کند که در اغلب موارد نیاز به اقدام بعدی نیست و سطح کار به اندازه کافی صاف و صیقلی خواهد بود. کیفیت سطح بتن اجرا شده توسط این دستگاه به گونه‌ای است که حتی در پروژه‌های کوچک و حجم پایین، از دستگاه ماله پروانه ای به جای شمشه استفاده می‌شود.

دستگاه ماله پروانه ای کوچک

ویژگی­‌های ظاهری دستگاه ماله پروانه ای

دستگاه ماله پروانه ای متناسب با پروژه در دو نوع دستی و سرنشین‌­دار تولید شده است. نوع دستی آن برای پروژه‌های کوچک و بخش­‌هایی از کار که دسترسی کمی دارند استفاده می‌شود و نوع ماشینی آن که بزرگ­تر است، قابلیت استفاده در سطوحی با وسعت بیشتر و بازتر را دارا می‌­باشد.

دستگاه ماله پروانه ای از نوع دستی به وسیله یک اهرم قابل هدایت و کنترل است. نوع سرنشین­‌دار، مانند یک خودرو کنترل می‌شود و عمل پرداخت بتن به راحتی قابل انجام است. بدیهی است که قطر پروانه در نوع دستی کوچکتر از نوع ماشینی می‌­باشد.

دستگاه ماله پروانه ای بزرگ

عملکرد دستگاه ماله پروانه ای

این دستگاه وزن زیادی در سطح مقطع کم دارد، به‌طوری که وزن دستگاه، بین تیغه­‌ها تقسیم شده و عمل صاف کردن بتن با بهترین کیفیت انجام می‌گیرد. جنس تیغه­‌های دستگاه ماله پروانه ای معمولا از آلیاژهای بسیار سخت فولادی بوده که با سرعت بسیار زیادی به چرخش درمی‌آیند و سطح بتن را صاف و صیقلی می­‌کنند.

بتن ریزی با کمک دستگاه ماله پروانه ای از یک طرف دال به طرف دیگر و به سمت عقب انجام می‌­گیرد تا جای پای اپراتور باقی نماند و سرعت کار نیز یکنواخت و آهسته باشد. این دستگاه‌­ها با سرعت و دور موتور مختلف در بازار موجود می‌باشند که متناسب با نوع بتن و نیاز کارگاه، انتخاب می‌شوند.

دستگاه ماله پروانه ای

کابردهای دستگاه ماله پروانه ای

به طور کلی مهم‌ترین کاربردهای دستگاه ماله پروانه ­ای به شرح زیر می‌باشد:

  1. صاف و یکنواخت ­کردن سطوح بتن‌­ریزی‌شده
  2. فشرده­‌سازی سطوحی که تازه بتن‌ریزی شده‌اند
  3. فروبردن سنگریزه‌­های بتن به داخل
  4. صیقلی‌کردن سطح بتن تازه خشک شده برای کف­‌سازی نهایی
  5. در مواردی که از پودر سخت­‌کننده بر روی بتن استفاده شود به علت گیرش زودهنگام بایستی از ماله پروانه ­ای استفاده شود.

کاربردهای دستگاه ماله پروانه ای

نکات انتخاب دستگاه ماله پروانه ­ای

نوع دستگاه و انتخاب قطر پروانه متناسب با حجم پروژه انتخاب می‌شود. کیفیت و راحتی استفاده از دستگاه ماله پروانه ای، یکی از عوامل تعیین‌کننده در سرعت عمل و کیفیت کار می‌باشد.

در ماله پروانه های دستی، قطر دستگاه باید کمتر از 100 سانتی‌متر انتخاب شود تا با توجه به لرزش و حجم دستگاه، فشار کمتری به اپراتور وارد شود و هدایت دستگاه راحت‌تر صورت پذیرد. توجه به این نکته در کیفیت بتن‌ریزی بسیار موثر خواهد بود. این مساله در ماله پروانه های سرنشین‌دار برعکس است و انتخاب ماله پروانه بزرگ­تر توصیه می‌شود.

بهترین زمان استفاده از دستگاه ماله پروانه ای (ترفند اجرا)

برای تعیین بهترین زمان برای ماله کشی توسط دستگاه ماله پروانه ای، در درجه اول باید مشخص شود که هدف از ماله‌­کشی چیست. اگر هدف از ماله‌­کشی صاف و هموارنمودن سطح باشد، باید زمانی که بتن کمی خود را گرفته و می­‌توان روی آن راه رفت، اقدام به ماله­‌کشی نمود. عوامل تاثیرگذار در گیرش بتن عبارت اند از: دمای هوا، وزش باد، رطوبت، مشخصات بتن و … .

یکی از اقدامات عملی برای اطلاع از زمان مناسب این است که هنگام راه‌رفتن روی سطح، فرورفتگی‌هایی کمتر از 0.5 سانتی­متر در بتن ایجاد ایجاد شود. اگر بتن خیلی آبدار یا مرطوب باشد، دستگاه سطح را تکه تکه می‌­کند و اگر خیلی خشک باشد، تراش‌دادن نقاط بلند یا پر کردن نقاط پایین امکان­‌پذیر نخواهد بود.

همچنین اگر هدف استفاده از دستگاه ماله پروانه ای صیقلی‌کردن سطح است، بایستی بعد از گیرش نهایی بتن، ماله­‌کشی انجام شود.

وسایل ایمنی هنگام استفاده از ماله پروانه­ ای

  1. گوش گیر صدا به علت سروصدای بالای دستگاه­ ماله پروانه ای
  2. استفاده از کفش ایمنی به علت قرارگیری بر روی سطح بتن
  3. استفاده از عینک­‌های ایمنی نشکن به دلیل احتمال پرتاب‌شدن مواد روی سطح بتن
  4. دستکش ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *