مقالات

لوکس آرام (Quiet Luxury) – ترند طراحی داخلی در سال 2023

ترند طراحی داخلی در سال 2023 لوکس آرام
5/5 - (2 امتیاز)

لوکس آرام (Quiet Luxury) از نگاه طراحان HouseBeautiful به عنوان ترند طراحی داخلی در سال 2023 معرفی شده است. در این مطلب به معرفی کامل این سبک جذاب و نحوه استفاده از آن در دکوراسیون داخلی پرداخته شده است.

لوکس آرام چیست؟

لوکس آرام یا لوکس ساکت (Quiet Luxury) یک سبک طراحی جدید است که در مشاغل مختلف از جمله معماری و طراحی داخلی، طراحی لباس، مد و… به کار می‌رود. به طور کلی و به زبان ساده لوکس آرام یعنی طراحی لوکس و اغلب گران‌قیمت اما با ظاهری ساده!

در ادامه به معرفی سبک جذاب لوکس آرام، به عنوان ترند طراحی داخلی در سال 2023، پرداخته شده است. لازم به ذکر است که ادامه متن، ترجمه دو مقاله از سایت‌های HouseBeautiful و Realtor می‌باشد.

لوکس آرام ترند طراحی در سال 2023

لوکس آرام مربوط به ظرافت و متریال‌های برجسته‌ای است که اجازه می‌دهد تا به جای یک سبک خاص، کیفیت برتر، عنصر تعیین‌کننده باشد. در تابستان امسال، تجملات آرام، در یک تصرف پنهانی اما موفق که زیبایی‌شناسی را هم تحسین می‌کند و در طول دهه‌ها ثابت است، کششی را برای بازگشت به روزهایی نوید می‌دهد که کیفیت بر سبک‌های زودگذر اولویت داشتند.

لوکس آرام در تلاش است که بگوید علاقه شخصی ما، بر تایید عمومی برتری دارد. لوکس آرام یک پالت رنگی مینیمال از پارچه‌های غنی و مواد طبیعی است که زیبایی خود را در رویکرد کمتر – بیشتر حفظ می‌کند.

لوکس آرام چیست

لوکس آرام (Quiet Luxury) چیست

ترند طراحی داخلی در سال 2023

تمرکز روی حس دعوت کنندگی تا حس تجمل آشکار

هر المان در لوکس آرام نقش خود را بدون دزدیدن چشم‌ها، به کمال ایفا می‌کند. به گفته شرکت معماری و دکوراسیون داخلی، Purple Cherry Architects، لوکس آرام بر روی بافت‌ها، نور کلاسیک و مواد طبیعی تمرکز دارد. Cathy Purple Cherry می‌گوید: «ایده اصلی، ایجاد یک گروه منسجم از مواد و رنگ‌ها بدون هیچ‌گونه جسارت در فضا است.»

چگونه لوکس آرام در طراحی خانه نقش ایفا می‌کند؟

دووال توضیح می‌دهد: «هر اتاقی به یک نقطه کانونی نیاز ندارد. هر فضایی نیاز به یک جریان یا روند ندارد.» به عبارت دیگر، لوکس آرام اینجاست تا بگوید می‌توانید داستان خانه‌تان را بدون اضافه‌کردن یک پتوی هرمس به هر گوشه‌ای از فضایتان تعریف کنید.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

لوکس آرام در طراحی داخلی

آیا لوکس آرام همان مینیمالیسم است؟

بریتانی حکیمفر خیلی کوتاه به این پرسش پاسخ می‌دهد: «به‌جای طراحی مینیمال که کم هزینه است، در لوکس آرام ایجاد چیزی واقعاً خاص و در عین حال فراوان در نظر گرفته می‌شود. لوکس آرام تمام اجزای یک خانه را بسیار فکر شده دارد، بدون اینکه احساس کنید بیش از حد یا به هم ریخته است.»

لوکس آرام (Quiet Luxury) که بین مینیمالیسم و ماکسیمالیسم قدم می‌زند، ثابت می‌کند که سادگی مهارت واقعی را می‌طلبد. تعادل و محدودیت کلیدی است. مکگی توضیح می‌دهد: «تجزیه و ویرایش می‌تواند یکی از سخت‌ترین بخش‌های طراحی باشد؛ درست‌کردن انتخاب‌ها و تمرکز بر ظرافت‌ها به همان اندازه که برای چیدمان، نیاز به تلاش دارد، کار زیادی می‌طلبد.

سبک طراحی لوکس آرام لوکس آرام (Quiet Luxury) چیست

الآن متوجه شدم، حالا چگونه آن را انجام دهم؟

اگر به این فکر می‌کنید که در این ترند همه چیز باید خوب و عالی باشد، اشتباه می‌کنید. در اینجا بیشتر، منشأ مهم است تا قیمت. بنابراین شما هم می‌توانید این ترند محبوب را هم در خانه خود و هم در مورد ظاهرتان اعمال کنید.

برای ظاهر خود می‌توانید به جای استفاده از همان آیتمی که همه دوستان شما نیز انتخاب کرده‌اند، شخصی‌سازی شده، ظاهر خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید این کار را با بودجه کمی با گشت و گذار در فروشگاه‌های دست دوم انجام دهید. برای استفاده از این ترند در طراحی داخلی می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار ببرید:

1- یک پالت رنگ خنثی انتخاب کنید

تجمل آرام مربوط به رنگ‌های جیغ و تنالیته‌های رنگی قوی نیست. در عوض، بیشتر در مورد سایه‌های ظریفی است که به ایجاد احساس ظرافت کمک می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم تا از یک پالت رنگ خنثی در اتاق خواب خود استفاده کنید که می‌تواند به آرامش شما کمک کند و در عین حال ست‌کردن آن با دیگر عنصرها ساده‌تر باشد. رنگ‌های نود و در عین حال پیچیده مانند بژ ملایم، صورتی رژگونه و خاکستری کبوتری می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای شما باشند.

طراحی به سبک لوکس آرام

2- از مصالح طبیعی و ارگانیک استفاده کنید

سعی کنید از مبلمان و لوازم جانبی ساخته‌شده از چوب یا مواد پلی‌استر دوری کنید. این اقلام اغلب ارزان ساخته‌شده‌اند و دوام زیادی هم ندارند. آرتم کروپوینسکی، طراح داخلی و بنیانگذار Arsight یک استودیوی طراحی داخلی مستقر در شهر نیویورک، می‌گوید: «در عوض، از مواد طبیعی و ارگانیک استفاده کنید که ماندگاری طولانی، سازگار با محیط زیست دارند. این اقلام می‌توانند صمیمیت و گرما را به اتاق شما ببخشند، مانند مواد درجه یکی عبارتند از پنبه، کتان، ابریشم، چرم، چوب، سنگ و فلز.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

لوکس آرام (Quiet Luxury)

3- به اقلام جاودانه و خوش ساخت متعهد شوید

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که اقلام ارزان قیمتی را تهیه کنید فقط به این دلیل که مد روز هستند. با این حال، وقتی صحبت از قطعات لوکس و آرام به میان می‌آید، قطعات باکیفیت بالا که می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند، راه حل درست است. کروپوینسکی می‌گوید: «روی مبلمان کلاسیک، ملافه، نورپردازی، فرش یا لوازم جانبی سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانند آزمون زمان را تاب بیاورند و هرگز جذابیت خود را از دست ندهند.

4- فضای مینیمالیستی را حفظ کنید

ایجاد فضایی که همه چیز در مورد لوکس بودن آرام باشد، همه چیز نیست. در عوض، باید مطمئن شوید که اتاق خواب خود را مرتب نگه می دارید و فقط قطعاتی را که کاملاً دوست دارید، در آن نگه دارید.

کروپوینسکی می‌گوید: «هر آیتم اضافی یا حواس‌پرتی را ویرایش کنید و یک نقطه کانونی را در اتاق خواب خود ایجاد کنید. اگر دوست دارید وسایل را جمع‌آوری کنید، روی ظروف ظریفی مانند (مانند تنه‌های چوبی) سرمایه‌گذاری کنید تا فضای خود را مرتب نگه دارید. مرتب‌سازی لباس‌ها و اقلام خود هر چند ماه یکبار و اهدای چیزهایی را که نیاز ندارید، معجزه می‌کند.

طراحی داخلی به سبک لوکس آرام

5- شخصی سازی کنید

هنگام استقبال از روند آرام لوکس، مهم است که به یاد داشته باشید که عناصر منحصر به فرد و معنی‌دار را در فضای خود بگنجانید. کروپووینسکی می‌گوید: «هنر، کتاب، گیاهان، شمع‌ها یا عکس‌ها می‌توانند شخصیت و جذابیت را به اتاق خواب شما القا کنند. تعدادی از کتاب‌های میز قهوه، مجسمه‌ها و شمع‌های مورد علاقه‌تان را با دقت روی سطوح بچینید تا به فضایتان جلوه‌ای بی‌نظیر بدهد.»

دیزل برای یافتن اقلامی که تجملاتی آرام را به وجود می‌آورد، بازدید از بازارها یا بوتیک‌های صنعتگران محلی را توصیه می‌کند. دیزل می‌گوید: «وقتی صحبت از مبلمان و دکور به میان می‌آید، من فروشگاه‌های دست دوم یا عتیقه‌فروشی‌های گران‌قیمت را بررسی می‌کنم، جایی‌که می‌توانید قطعات قدیمی با هویت و دارای تاریخ و داستان را پیدا کنید.»

 

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب لوکس آرام (Quiet Luxury) به عنوان ترند طراحی داخلی در سال 2023 از نگاه طراحان سایت‌های HouseBeautiful و Realtor معرفی شد. به طور کلی در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که سبک لوکس آرام چیست و چگونه می‌توان آن را در طراحی داخلی به کار برد.

منابع: realtor.com و housebeautiful.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *