مقالات

9 ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

ویژگی های اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی
5/5 - (1 امتیاز)

یک اتاق نشیمن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ مجله تخصصی houzz با بیش از 50 متخصص طراحی داخلی که در فعالیت در پروژه‌های مختلف بازسازی خانه را در رزومه خود دارند، این سوال را مطرح کرده است. در این مقاله ویژگی های اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی شرح داده شده است.

ویژگی های اتاق نشیمن از نگاه حرفه‌ای‌ها

دکوراسیون اتاق نشیمن و به‌روزبودن این فضا معمولا ارزان‌تر از تغییر یا بازسازی سایر بخش‌های خانه است. با استفاده از تجربیات افرادی که به‌طور حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توان اتاق نشیمن را صمیمی‌تر و کاربردی‌تر طراحی نمود.

ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

1- اتصال به فضای باز

اولین ویژگی که اغلب طراحان داخلی برای اتاق نشیمن توصیه می‌کنند، اتصال و دسترسی آن به فضای بیرونی است که باعث می‌شود نور طبیعی و منظر مناسب را به نشیمن متصل کند.

از میان تمام فضاهای یک خانه، اتاق نشیمن بیشترین تلاش را برای ایجاد ارتباط موثر بین فضای داخلی و خارجی دارد این ارتباط را می‌توان با استفاده از درهای کشویی، فضای داخلی را کاملاً به بیرون باز کرد یا با استفاده از پنجره‌های بزرگی که رو به فضای بیرون است منظره و نور را به خانه آورد.

2- پارچه پرفورمنس

ویژگی بعدی که توصیه می‌شود پارچه پرفورمنس است. این نوع روکش، بادوام، ضد لکه و ضد آب بوده و به راحتی تمیز می‌شود. همین ویژگی به صاحبان خانه این امکان را می‌دهد که در انتخاب رنگ‌های سفید و کرمی برای مبل‌های اتاق نشیمن با خیال راحت‌تری اقدام نمایند.

3- مبلمان راحتی

این یک چیز بدیهی است، اما ارزش تاکید دارد: «مبلمان راحت، یکی از ضروریات اتاق نشیمن است تا خانواده بتواند در محیطی راحت و آرام، ساعت‌ها بنشینند و گفتگو کنند.»

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

4- گزینه های متعدد برای نشستن

علاوه بر انتخاب مبلمان راحتی، برای پذیرایی از اعضای خانواده و مهمانان، بهتر است گزینه‌های زیادی برای نشستن در اتاق نشیمن وجود داشته باشد؛ به طور مثال مبل‌های مدل پاف، صندلی راک، صندلی‌های گردان که به کاربر این امکان را می‌دهد که به سمت یک منطقه گفتگو، یک منظره یا یک اتاق بچرخد، بسیار مناسب است.

ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

5- فرش بزرگ

یکی از عناصر دیگری که تقریباً در یک اتاق نشیمن با طراحی و تزیین حرفه‌ای حتما پیدا خواهید کرد، فرش است. فرش به فضا گرما و آرامش می‌بخشد و راهی عالی برای گره‌زدن مبلمان و دکوراسیون به یکدیگر است و در عین حال راهی برای افزودن جزئیات و بافت به فضا است. از نظر طراحان داخلی بهترین حالت وقتی است که چهار تا پایه مبل روی فرش بنشیند.

ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

6- شومینه

بسیاری از متخصصان طراحی شومینه را یک ویژگی استاندارد و الزامی در اتاق نشیمن می‌دانند. شومینه به عنوان یک نقطه کانونی جذاب برای چیدمان عمل می‌کند و به فضا گرمی و نشاط می‌بخشد و باعث جمع‌‌شدن افراد دور هم می‌شود.

7- نورپردازی لایه

نور در هر فضایی اهمیت دارد. برای اتاق نشیمن می‌توان با استفاده از لایه‌هایی از نور، محیطی برای استفاده طولانی مدت افراد در نظر گرفت. معمولا اتاق نشیمن فضایی است که اغلب اعضای خانواده زمان بیشتری را در آن سپری می‌کنند.

بسیاری از فعالیت‌ها از جمله بازی، مطالعه، تماشای فیلم و… به نور مناسب نیاز دازند و با استفاده از نورهای لایه‌ای، ترکیبی از چراغ‌های کوچک (توکار)، چراغ‌های دیوارکوب، لامپ‌های مطالعه و نورپردازی هنری، می‌توان بستری مناسب مهیا کرد.

ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

8- قفسه‌بندی و کابینت‌های توکار

قفسه‌بندی روی دیوار و کابینت‌های توکار به صاحب‌خانه‌ها فضای ذخیره‌سازی و نمایش وسایلی مانند کتاب، قاب عکس‌های خانوادگی و هر آنچه که به نظرشان مناسب باشد را فراهم می‌نماید.

9- چیدمان با پلان باز

بسیاری از اعضای خانواده بیشتر وقت خود را در خانه در آشپزخانه یا اتاق نشیمن می‌گذرانند، بنابراین ایجاد ارتباط بین این دو فضا منطقی است؛ به همین دلیل بسیاری از متخصصان در مورد فضاهای نشیمن یک پلان باز را توصیه می‌کنند که از طریق چیدمان و مبل، حس جدایی بین فضاها را با حفظ باز بودن پلان و دسترسی راحت ایجاد نمایند.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

ویژگی اتاق نشیمن از نگاه طراحان داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *