مقالات

معرفی انواع سقف کاذب

انواع سقف کاذب
5/5 - (1 امتیاز)

سقف کاذب به عنوان یک جزء از طراحی داخلی فضاهای مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به معرفی انواع سقف کاذب پرداخته شده است.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب یا سقف معلق (False Ceiling) اصطلاحی است که به یک ساختار سقفی اشاره دارد که بر روی سقف اصلی یک اتاق یا فضای داخلی نصب می‌شود. در واقع سقف کاذب یک پوشش غیر باربر است که پس از ساخت سقف اصلی (سقف سازه ای که در ساختار اولیه ساختمان، تحت عنوان سفت کاری، پس از تیر و ستون اجرا می‌گردد) اجرا می‌گردد.

سقف کاذب در نازک‌کاری ساختمان (گچ‌کاری، شمشه‌کشی، بتونه و رنگ‌آمیزی) برای اهداف مختلفی از جمله افزایش عایق حرارتی و صوتی، پوشاندن لوله‌های آب و داکت‌های برق، بهبود زیبایی و ظاهر فضا، نورپردازی، کوتاه کردن سقف سازه‌ای بسیار بلند جهت دسترسی بیشتر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی انواع سقف کاذب

سقف کاذب به دلیل انعطاف‌پذیری در طراحی و نصب، مورد توجه زیادی از طراحان داخلی و معماران قرار گرفته است و بسته به نحوه اجرا، نوع مصالح و کاربرد، به انواع مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی انواع آن‌ها پرداخته شده است.

1- سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع سقف های کاذب می‌باشد که به طور کلی از پنل‌های گچی و سازه‌های زیر آن تشکیل شده است. این سقف قابلیت اجرای بسیار بالا داشته و در اندازه‌های مختلف طراحی و تولید شده و عمدتا در منازل و محیط‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس یا راویز یک مورد از پرکاربردترین سقف‌ها است که از توری گالوانیزه و گچ حاصل می‌گردد. روش کار بدین صورت است که با استفاده از توری گالوانیزه شکل مورد نظر را ساخته و سپس روی آن گچ کشیده و سطحی صاف و زیبا به اشکال مختلف هندسی ساخته می‌شود.

معرفی انواع سقف کاذب - سقف کناف

3- سقف کاذب چوبی

یکی از انواع سقف های کاذب می‌باشد که در اندازه تایل‌های مختلف تولید و اجرا می‌شود. جنس چوب این نوع سقف معمولا MDF بوده و از ویژگی‌های آن می‌توان به ایجاد محیطی دلچسب، ایجاد عایق صوت و حرارت و رنگ‌های با تناژ گرم اشاره کرد. هزینه اجرای این نوع سقف بسیار بالاست و اشتعال پذیر بودن و عدم محافظت در برابر رطوبت نیز از دیگر معایب آن می‌باشد.

4- سقف کاذب PVC (پی وی سی)

یکی از پرطرفدارترین انواع سقف کاذب بوده که به صورت دیوارپوش و کف‌پوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده نوعی پلاستیک سخت بوده و فرآورده‌ای نفتی است. از ویژگی‌های سقف کاذب PVC، استحکام، دوام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت بوده و به همین جهت، بهترین گزینه برای استفاده در سرویس بهداشتی و حمام می‌باشد. قابلیت نورپردازی و تعویض سریع و آسان آن از دیگر ویژگی‌های این نوع سقف می‌باشد. سقف PVC در همه مکان‌ها اعم از سرویس بهداشتی، اتاق‌ها، آمفی تئاتر، راهروها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سقف کاذب

5- سقف کاذب آی گلس (شیشه‌ای)

یکی از جدیدترین انواع سقف های کاذب صنعت ساختمان سقف شیشه‌ای می‌باشد. سقف کاذب آی گلس، سقفی شفاف و از جنس شیشه بوده و در ساخت آن از مواد آکرلیک استفاده شده و بسیار سبک هستند. قابلیت شستشو، عبور نور خورشید همراه با فیلتر اشعه‌های مضر، امنیت بالا و استفاده در مکان‌های لوکس و سازه‌های گران قیمت از ویژگی این نوع سقف‌ها می‌باشد.

6- سقف کاذب آلومینیومی

جنس این نوع سقف کاذب از آلومینیوم بوده و برای پوشاندن تاسیسات بهترین گزینه می‌باشد. استفاده از این نوع سقف‌ها بیشتر برای مراکز تجاری و صنعتی بوده و سقف‌هایی گران قیمت محسوب می‌شوند. از ویژگی سقف آلومینیومی می‌توان به دسترسی راحت و سریع به تاسیسات، تنوع در طرح و اندازه تایل‌ها، وزن کم، تمیزی راحت و… اشاره کرد.

7- سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک برای مکان‌هایی که هدر رفت انرژی بسیار مهم و حیاتی است، (مانند اتاق‌های ضبط صدا و ساخت موسیقی و تئاترها و…) استفاده می‌شود. در ساخت این سقف که غالبا چند لایه می‌باشند، از ورق روکش (به عنوان نما) و لایه میانی (به عنوان عایق) استفاده می‌گردد. این عایق‌ها به جنس‌های مختلف نظیر پشم سنگ، پشم شیشه و… و دارای تنوع ساخت گوناگون می‌باشند.

8- سقف کاذب گریلیوم

سقفی که متریال اصلی آن آهن و سایر آلیاژهای مرتبط با آن است و غالبا در مکان‌های صنعتی و تجاری به کار می‌رود. این نوع سقف به صورت ثابت و متحرک ساخته شده و تعمیرات آن بسیار ساده است. زیرسازی این نوع سقف با شاسی‌کشی آهنی بوده و مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، مقامت در برابر آتش سوزی، قابلیت انطباق با هر نوع دیوار و قابلیت شستشو از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *