مقالات

همه چیز در مورد آشپزخانه کثیف یا مطبخ (بررسی مزایا و معایب)

آشپزخانه کثیف یا مخفی چیست؟
5/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله «آشپزخانه کثیف» که با نام‌های «آشپزخانه مخفی» و «مطبخ» نیز شناخته می‌شود، به طور کامل بررسی و مزایا و معایب آن شرح داده شده است.

آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟

در برخی منازل دو آشپزخانه مجزا (تمیز و کثیف)، با دو هدف متفاوت، طراحی می‌گردد. آشپزخانه کثیف، درب ورودی دارد و معمولا در انتهای آشپزخانه اصلی قرار می‌گیرد. کابینت‌های آشپزخانه کثیف یا مخفی، ساده هستند و جنبه تزئیناتی ندارد. در این محیط آشپزی، آماده سازی و مواد غذایی نگهداری می‌شود، سینک ساده و دو لگنه است و شیری کاربردی دارد.

آشپزخانه کثیف یا مخفی

ماشین ظرفشویی و لباسشویی نیز در مطبخ یا آشپزخانه کثیف قرار دارد که باید دارای سیستم تهویه طبیعی و مکانیکی مناسب بوده تا هوای محیط به سرعت تعویض گردد. تا جایی که ممکن باشد امورات پخت و پز و شستشو در این مکان انجام می‌گیرد.

آشپزخانه کثیف یا مطبخ

تفاوت آشپزخانه کثیف و تمیز چیست؟

آشپزخانه کثیف یا مطبخ، در واقع آشپزخانه مخفی و جدا است که می‌توان بیشتر کارهای پخت غذا و آماده‌سازی که باعث کثیف‌شدن و ایجاد بوهای مختلف می‌باشد را به دور از دید دیگران به راحتی و بدون دغدغه انجام داد.

آشپزخانه کثیف چیست؟

آشپزخانه تمیز، آشپزخانه‌ای است که به زیبایی و تمیزی آن اهمیت داده می‌شود و اغلب به صورت باز و یا دیواری به سالن منزل متصل و یا در امتداد آن است. آشپزخانه‌های تمیز در معرض دید افراد و مهمانان قرار دارند و معمولا پذیرایی و برخی کارهای جزئی در آن صورت می‌گیرد.

در آشپزخانه تمیز یا اصلی، توجه به زیبایی و دکوراسیون اهمیت بالایی دارد. وسایلی مانند فر و ماکروفر به صورت توکار و گاز به صورت صفحه‌ای است و کابینت‌های مجلل در آن طراحی و استفاده می‌شود. در مرکز آشپزخانه‌های تمیز می‌توان یک جزیره قرار داد و ارتباط مستقیم به دیگر فضاهای خانه از جمله نشیمن و پذیرایی وجود دارد. برای کسب اطلاعات و مشاهده تصاویر بیشتر در ارتباط با آشپزخانه‌های جزیره‌ای می‌توانید مطلب «بهترین مدل های آشپزخانه جزیره ای» را مطالعه فرمائید.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز و معمولی

حداقل متراژ آشپزخانه کثیف چقدر است؟

در ارتباط با متراژ آشپزخانه کثیف یا مخفی نمی‌توان عدد ثابت و مشخصی را درنظر گرفت. ابعاد این نوع آشپزخانه‌ها بر اساس مساحت خانه، نیاز و سلیقه کارفرما تعیین می‌گردد؛ اما به طور کلی طراحی آشپزخانه یا مطبخ در خانه‌های کوچک به سختی انجام می‌شود.

حداقل عرض برای آشپزخانه مخفی 170 سانتی‌متر در طول دلخواه است؛ به این صورت که بعد از 60 سانتی‌متر اشغال‌شده توسط کابینت، حداقل باید 110 سانتی‌متر، فضای رفت و آمد و کار وجود داشته باشد.

آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟

مزایای آشپزخانه کثیف چیست؟

1- عدم انتشار بوی نامطبوع در فضای خانه: در مواقعی که برای تعداد زیادی مهمان، آشپزی می‌شود و مقدار پخت‌وپز زیاد است، بوی غذا و گرمای حاصل از پخت‌وپز وارد فضای اصلی خانه نخواهد شد.

2- حفظ نظم و ظاهر آشپزخانه اصلی: داشتن یک مطبخ یا آشپزخانه مخفی برای مهمانی‌ها، به خانمِ خانه آرامش و احساس بهتری خواهد داد، چرا که بهم‌ریختگی یا کثیفی‌های ناشی از پخت‌وپز، کاملا از دید مهمانان پنهان است.

3- راحتی آشپزی در حضور مهمان: وجود مطبخ و آشپزخانه ای که از دید مهمانان مخفی است سبب می‌شود تا افرادی که مشغول طبخ غذا و آماده‌سازی آن هستند، از نظر پوشش، با راحتی بیشتری فعالیت‌های خود را انجام دهند.

مزایای آشپزخانه کثیف چیست؟

آشپزخانه کثیف در شبکه‌های اجتماعی

بررسی های ابنیه طراحان نصر در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با آشپزخانه کثیف یا مطبخ نشان می‌دهد که اغلب افراد تصور می‌کنند که آشپزخانه مخفی فقط مختص به خانه‌های بسیار بزرگ یا به اصطلاح لاکچری است و برای خانه‌های معمولی کاربردی ندارد. برخی نیز عقیده دارند که با وجود آشپزخانه کثیف، آشپزخانه تمیزِ منزل، فقط جنبه دکوری پیدا می‌کند و بدون استفاده خواهد بود.

آشپزخانه مخفی در شبکه های اجتماعی

آشپزخانه کثیف در شبکه های اجتماعی

این نکته نیز جالب توجه است که اصطلاح «آشپزخانه کثیف» تا به حال به گوش برخی افراد نخورده است.

مزایای آشپزخانه مخفی چیست

این کاربر نیز معتقد است که آشپزخانه مخفی که در اصطلاح انگلیسی به آن Wet Kitchen می‌گویند، در ایران به درستی جا نیفتاده است و بهتر است این بخش در طراحی منازل ایرانی اضافه و بیشتر استفاده شود.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

مزایای آشپزخانه مخفی

مزایای آشپزخانه کثیف چیست

این کاربر نیز تصور می‌کند که آشپزخانه مخفی جایگزین آشپزخانه معمولی است و سبب می‌شود فردی که مشغول آشپزی است از سایر اعضای خانواده دور باشد. (البته اینگونه نیست و آشپزخانه کثیف یا مخفی، در کنار آشپزخانه تمیز یا معمولی قرار می‌گیرد و جایگزین آن نخواهد شد.)

یک کاربر نیز به پلان معماری که توسط فرد دیگری طراحی شده است اشاره دارد و آن را نامناسب و غیرکاربردی می‌داند. (طراحی درست و اصولی مطبخ یا آشپزخانه مخفی بسیار مهم و حائز اهمیت است.)

جمع‌بندی و سخن آخر

آشپزخانه کثیف یا مطبخ که از گذشته در معماری ایران به خصوص در اقلیم گرم و خشک وجود داشته است و اکنون با نام آشپزخانه کثیف مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد که باعث می‌شود آشپزخانه اصلی که در بطن خانه وجود دارد، همیشه مرتب و زیبا باشد.

آشپزخانه کثیف یا آشپزخانه مخفی یا مطبخ

2 دیدگاه در “همه چیز در مورد آشپزخانه کثیف یا مطبخ (بررسی مزایا و معایب)

  1. نازنین گفت:

    مطلبتون خیلی کامل و خوب بود ممنون از شما و سایت عالیتون

    1. 0 ابنیه طراحان نصر گفت:

      سلام و عرض ادب
      سپاس از شما. خوشحالیم که راضی هستین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *