مقالات

فاصله تلویزیون تا مبل + محاسبه آنلاین

فاصله تلویزیون تا مبل
5/5 - (3 امتیاز)

در دنیای امروز که تکنولوژی تلویزیون‌ها به سرعت پیشرفت می‌کند، تعیین فاصله تلویزیون تا مبل در دکوراسیون داخلی منازل اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله با استناد به منابع معتبری مثل آکادمی چشم پزشکی امریکا (AAO)، به موضوع فاصله استاندارد مبل تا تلویزیون پرداخته شده است.

فاصله تلویزیون تا مبل چقدر باید باشد؟

دکوراسیون داخلی و طراحی اتاق نشیمن نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی مورد توجه قرار دارد بلکه تعیین فاصله المان‌های مختلف از یکدیگر، مثل فاصله تلویزیون تا مبل، نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته فاصله تلویزیون تا مبل به عوامل متعددی از جمله ابعاد اتاق، اندازه تلویزیون، نوع تلویزیون، رزولوشن تصویر و… بستگی دارد.

اندازه صفحه نمایشحداقل فاصله پیشنهادی (متر)حداکثر فاصله پیشنهادی (متر)
32 اینچ1/22/0
37 اینچ1/42/3
42 اینچ1/62/7
46 اینچ1/72/9
50 اینچ1/93/2
55 اینچ2/13/5
60 اینچ2/33/8
65 اینچ2/54/1
70 اینچ2/74/4
75 اینچ2/94/8

فاصله تلویزیون تا مبل باید به اندازه‌ای باشد که بیننده بتواند بدون اینکه مجبور شود چشمان خود را خیلی زیاد حرکت دهد، تمام جزئیات تصویر را مشاهده کند. به طور کلی بهترین راه برای تعیین فاصله مناسب تلویزیون تا مبل، آزمایش‌کردن است.

می‌توانید تلویزیون را در فاصله‌های مختلف قرار دهید و ببینید که کدام فاصله برای شما راحت‌تر است. مثلا برای تلوزیون 65 اینچی، بهتر است فاصله تا مبل حدود 3 تا 4 متر باشد تا بیننده راحت‌تر برنامه مورد علاقه خود را تماشا کند.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

فاصله تلویزیون تا مبل چقدر باید باشد

ارتفاع تلویزیون نسبت به چشم چقدر باید باشد؟

چشم فردی که روی مبل نشسته است، بین 85 تا 100 سانتی‌متر از زمین فاصله دارد؛ بنابراین بهتر است تلویزیون در ارتفاعی نصب شود که مرکز صفحه نمایش با چشم بیننده در حالت نشسته هم سطح باشد. این کار باعث می‌شود که بیننده هنگام تماشای تلویزیون نیازی به بالا و پایین کردن سر خود نداشته باشد.

ارتفاع تلوزیون چقدر باید باشد

فرمول محاسبه فاصله تلویزیون تا مبل:

2 × اندازه صفحه تلویزیون شما = فاصله بهینه بین تلویزیون و مبل شما

فرمول محاسبه اندازه تلویزیون متناسب با فضای نشیمن:

2 / مساحت = بهترین اندازه تلویزیون متناسب با فضای نشیمن

توصیه‌های منابع معتبر در مورد فاصله تلویزیون تا مبل

آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) توصیه می‌کند که فاصله چشم بیننده و مرکز صفحه نمایش تلویزیون باید بین 1.5 تا 3 برابر اندازه قطر صفحه نمایش باشد. علاوه بر این، AAO توصیه می‌کند که تلویزیون در ارتفاعی نصب شود که مرکز صفحه نمایش با چشم بیننده در حالت نشسته، هم‌سطح باشد.

انجمن مهندسان تصویر و تلویزیون (SMPTE)، در سال 2019، مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن توصیه می‌شود، فاصله بین چشم بیننده و مرکز صفحه نمایش تلویزیون باید بین 2.5 تا 3 برابر اندازه قطر صفحه نمایش باشد.

درنظر گرفتن دکوراسیون داخلی در تعیین فاصله تلویزیون تا مبل

فاصله مناسب بین تلویزیون و مبل نه تنها بر تجربه تماشا کردن تأثیر می‌گذارد، بلکه در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن نیز تأثیرگذار است. این فاصله باید با سایر اجزای دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد تا اتاق نشیمن از نظر طراحی داخلی نیز به اندازه کافی زیبا به نظر برسد. به عنوان مثال، اگر اتاق شما کوچک باشد، انتخاب یک تلویزیون بزرگ و قرار دادن آن نزدیک به مبل ممکن است اتاق را شلوغ کند. در نهایت، هدف این است که اتاق شما از نظر چیدمان زیبا و از نظر عملکرد نیز مناسب و تماشای تلویزیون در آن لذت بخش باشد.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *