مقالات

نکات انتخاب درخت برای حیاط خانه

نکات انتخاب درخت برای حیاط خانه
5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله با نکات کاربردی برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین درخت برای کاشت در باغچه، حیاط خانه، آپارتمان و یا مجتمع آشنا خواهید شد.

نکات انتخاب درخت برای حیاط خانه

درختان یک فضای زندگی دلچسب در محیط باز ایجاد می‌کنند و باعث جذابیت محیط پیرامون خود می‌شوند و یک منظره زیبا به ما هدیه می‌دهند، سایه‌ای مطلوب به حیاط می‌بخشند و باعث می‌شوند بتوانیم در ساعات ظهر هم از حیاط استفاده کنیم.

درختان نیاز دارند که در مکان، آب و هوا، دید و منظر مناسب در فضای شهری و خانه قرار بگیرند؛ به همین منظور باید در انتخاب درختی که قرار است در حیاط خانه، آپارتمان، مجتمع یا سایر مکان‌ها بکاریم، دقت کافی را به خرج دهیم.

نکات انتخاب بهترین درخت برای کاشتن در حیاط خانه

با وجود هزاران گونه برای انتخاب، شاید پیدا کردن درخت مناسب برای حیاط خانه قدری دشوار به نظر برسد ولی می‌توان با استفاده از استراتژی‌های ساده، بهترین درخت را پیدا کرد. در ادامه با 5 نکته کاربردی برای انتخاب درخت برای حیاط خانه آشنا خواهید شد.

1- اندازه فضای رشد درخت را در نظر بگیرید.

اندازه مساحت زمین جهت کاشت، در انتخاب درخت بسیار مهم است. عرض فضایی که می‌خواهید درخت را در آن بکارید را در نظر بگیرید که بعداز رشد نزدیک ساختمان، حصار یا سایر گیاهان مزاحمت ایجاد نکند و مانع رشد درخت هم نشده و نور کافی وجود داشته باشد. اگر فضا برای پر کردن درخت محدود باشد، مشکلی نیست، درختان کم حجم که رشد کمتری دارند را برمی‌گزینیم.

در مرحله بعد، به ارتفاع توجه کنید. اگر خطوط برق نزدیک هستند، باید مطمئن شوید که درخت با حداکثر رشد به آنها برخورد نمی‌کند. رشد درخت در حیاط خانه به ندرت باعث ایجاد مشکل می‌شود، اما می‌توان با انتخاب درخت مناسب به طور مثال درخت با روند رشد باریک، به جای تاج پهن، از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

مورد بعدی که باید در نظر گرفته شود سایه درخت در کجا می‌افتد، معمولا از سایه درختان استقبال می‌شود، اما ممکن است در حیاط در نزدیکی درخت، باغچه وجود داشته باشد که نیازمند نور آفتاب باشد.

درختان بر اساس اندازه به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: درختان زینتی که عموماً درختان کوچکی هستند که کمتر از 10 متر ارتفاع و 3 تا 6 متر عرض دارند و درختان تاج پهن سایه‌دار که معمولا درختان بزرگی محسوب می‌شوند و ارتفاعاشان بین 10 تا 20 متر بلند و پهن می‌شوند. البته با توجه به علم اصلاح نباتات، استثنائات زیادی برای گروه‌های فوق وجود دارد.

2- هدفتان از کاشت درخت چیست؟

ممکن است هدف شما سایه درخت، چشم انداز، محصول دادن، حمایت از پرندگان و… و حتی چند مورد همزمان باشد که باید به آن‌ها توجه کرد و متناسب با آن، درخت مناسب را برگزید.

3- شرایط رشد درخت را در نظر بگیرید.

در منطقه ای که زندگی می‌کنید به سختی آب و هوایی آنجا توجه کنید تا انتخاب های خود را به درختانی محدود کنید که می‌توانند در زمستان در آن منطقه زنده بمانند. سپس، میزان نور دریافتی، نوع خاک و مقادیر طبیعی رطوبت را بررسی کنید.

به عنوان مثال، برخی از درختان در خاک سست و شنی رشد می‌کنند در حالی که برخی دیگر خاک رسی مناسب آن‌ها است. بیشتر درختان برای رشد نیاز به آفتاب تمام روز دارند اما تعداد کمی از درختان در سایه‌ هم رشد می‌کنند. یا باید درختی را انتخاب کنید که با شرایط موجود در منطقه رشد کند و یا هر کاری که می‌توان انجام داد تا محیط خود را با درختی که می‌خواهید مناسب‌تر کنید.

نکات انتخاب درخت برای کاشتن در حیاط خانه

4- به زندگی در فضای باز فکر کنید.

درختان زمانی ارزشمندتر می‌شوند که جزء عناصر جدایی ناپذیر فضاهای زندگی در فضای باز می‌شوند. به طور مثال یک درخت که بر روی یک پاسیو قرار دارد، فضا را با سقفی پربرگ محصور کرده است. چند درخت در امتداد یک خط که حریم خصوصی زنده برای خانه ایجاد می‌کنند. درختان می‌توانند در اطراف اتاق های بیرونی شما باشند و منظره زیبایی از پنجره داشته باشید، همچنین پیاده‌روها و مسیرها را زیباتر می‌کنند.

5- زمستان را در ذهن داشته باشید.

درختان برگ‌ریز، درختانی که در پاییز برگ‌هایشان می‌ریزند، در زمستان ظاهری کاملاً جدید به خود می‌گیرند. باید توجه کرد که چه چشم‌اندازی در زمستان مطلوب ما است اگر می‌خواهیم در تمام طول سال سرسبز باشند، به طور مثال در کل سال حریم خصوصی ما حفظ شود از درختان همیشه سبز استفاده بکنیم.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب نکات کاربردی برای انتخاب بهترین درخت برای کاشتن در باغچه، حیاط خانه، محوطه مجتمع و… شرح داده شد. درختان چشم انداز منزل و حیاط را زیبا می‌کنند و در واقع سرمایه‌گذاری قابل توجهی از نظر پول و زمان هستند، همچنین برای محیط و طبیعت نیز بسیار ارزشمند هستند و با توجه به راهکارهای ارائه شده می‌توان نتیجه مطلوب و لذت بخش از طبیعت و درختان در محیط زندگی داشت.

منبع: Better Homes & Gardens

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *