مقالات

کوچکترین خانه های جهان (از 1 تا 15 مترمربع)

5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله، که ترجمه یکی از مقالات سایت آرکدیلی است، به موضوع زندگی در خانه های کوچک، که به دلایل مختلف به یک سبک زندگی و یک انتخاب در بین افراد جامعه تبدیل شده است، پرداخته می‌شود. همچنین کوچکترین سرپناه ها و خانه های ساخته شده در جهان، به طور مختصر معرفی شده‌اند.

کوچکترین فضای لازم برای زندگی چقدر است؟

داشتن سرپناه به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر، در معماری نیز به عنوان یک موضوع اساسی، مورد توجه گرفته شده است. افزایش روز افزون هزینه‌های مسکن، تراکم بالای مسکن در مراکز شهرها، تمایل افراد به داشتن سرپناه موقت و دلایل دیگر، سبب شده است تا بحث در مورد خانه های کوچک موضوعیت بیشتری پیدا کند.

کوچکترین خانه های جهان

بحث در مورد حداقل فضای قابل سکونت را نمی‌توان به عنوان یک پدیده جدید معرفی کرد. در سال 1929 کنگره بین‌المللی معماری مدرن (CIAM)، تلاش کرد تا راه‌حل‌هایی برای تامین نیازهای زیستی و روانی افرادی که تمایل دارند در خانه های بسیار کوچک زندگی کنند، ارائه نماید.

تقریباً یک قرن بعد، ایده حداقل فضای مورد نیاز برای سکونت، همچنان یک موضوع بحث برانگیز است که باید به آن پرداخته شود، به خصوص که اغلب نمی‌تواند خواسته‌ها یا معیارهای حداقلی برای رفاه افراد را برآورده کند.

در ادامه 14 نمونه از پروژه‌های مسکونی که در مقیاس کوچک ساخته شده‌اند، گردآوری شده است. سرپناه‌هایی که به نظر می‌رسد توانسته‌اند انتظارات ساکنان‌شان را برآورده کند. کوچکترین خانه های جهان از 1 تا 15 مترمربع!

کوچکترین خانه های جهان در فضای شهری

از آنجایی که تراکم شهری همچنان در حال افزایش است، احتمال روبرو شدن با «آپارتمان‌»های با بسیار کوچک خیلی بیشتر از یک خانه ویلایی با متراژ‌ کم است. با این حال، استثناهایی مانند دو مثال زیر وجود دارد:

1- خانه پاراسایت (12 مترمربع)

خانه پاراسایت (Parasite House) در کشور اکوادور، توسط شرکت طراحی El Sindicato Arquitectura Area طراحی و در سال 2019 در پشت بام یک ساختمان در شهر کیتو ساخته شد. این خانه کوچک فقط 12 مترمربع مساحت دارد و شامل حمام، آشپزخانه، تخت، فضای ذخیره سازی و فضای مورد نیاز برای غذا خوردن، کار و معاشرت می‌باشد و تمامی امکاناتی که یک خانه نیاز دارد را در فضایی کوچک در خود جای داده است.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

 

2- خوابگاه دانشجویی (10 مترمربع)

شرکت طراحی Tengbom در کشور سوئد، خوابگاه دانشجویی (Studentboende: Student Unit) با مساحت 10 مترمربع طراحی کرده است که از نظر طراحی و انتخاب متریال مقرون به صرفه بوده و به دلیل استفاده از چوب در طراحی آن، با محیط زیست نیز کاملا سازگار است.

کوچکترین خانه های جهان

سوال مهم دیگر این است که یک خانه چقدر می‌تواند باریک باشد تا یک نفر بتواند در آن زندگی کند؟ دو نمونه عالی برای یک خانه کوچک و در عین حال باریک وجود دارد. نمونه اول، پروژه ژاپنی Lucky Drops یک خانه ذوزنقه‌ای شکل بلند و باریک است که از دو طبقه تشکیل می‌شود. طبقه پایین 3.2 متر طول دارد و طبقه بالا فقط 70 سانتی‌متر! نمونه دوم، یعنی باریک ترین خانه جهان، توسط Jakub Szczesny طراحی شده است که پهن‌ترین نقطه آن فقط 122 سانتی‌متر اندازه دارد.

3- لاکی دراپس

خانه ذوذنقه‌ای شکل لاکی دراپس (Lucky Drops) در سال 2005 توسط دفتر طراحی Atelier Tekuto در کشور ژاپن طراحی شد.

4- خانه کِرِت

خانه کرت (The Keret House)، باریک ترین خانه جهان، توسط Jakub Szczesny در شهر ورشو، کشور لهستان، طراحی و ساخته شد. عرض این خانه در باریک‌ترین نقطه 92 سانتی‌متر و در پهن ترین نقطه 152 سانتی‌متر می‌باشد و بین ساختمان‌های خیابان کلودنا ۲۲ و خیابان زلازنا ۷۴ واقع شده است.

کوچکترین خانه های جهان

کوچکترین خانه های جهان در فضای روستایی

کلبه‌های روستایی، یکی از بهترین نمونه‌های سرپناه با مقیاس کوچک، محسوب می‌شود. زندگی به دور از مناطق شهری، آسایش و رفاه بیشتری برای افراد به دنبال خواهد داشت و از طرف دیگر انسان به حضور و ارتباط با طبیعت تمایل ذاتی دارد.

5- کابین کلارا  (15 مترمربع)

خانه ”Getaway Cabin No. 3 – “The Clara در مساحت 15 مترمربع توسط معماران Addison Godine ،Rachel Moranis ،Wyatt Komarin در سال 2015 در نیوهمپشایر واقع در ایالات متحده امریکا طراحی و ساخته شد.

کوچکترین خانه های روستایی جهان

6- کابین زغالی (15 مترمربع)

کابین زغالی (Charred Cabin) با مساحت 15 مترمربع در سال 2014، در شهر اولموئه کشور شیلی، توسط گروه معماری DRAA، طراحی و ساخته شد.

7- Elsewhere Cabin A (15 مترمربع)

این خانه کوچک که فقط 15 مترمربع مساحت دارد، توسط Sean O’Neill در سال 2018، در جورج تاون ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته شد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

8- کلبه انتو (14 مترمربع)

کلبه انتو (Etno Hut) واقع در جنگل‌های پاکالنیسکس کشور لیتوانی نیز با 15 مترمربع در دسته کوچکترین خانه های جهان قرار گرفته است. این کلبه کوچک، در سال 2018 توسط Utopium طراحی شده است.

9- خانه تابستانی ساحلی وایکینگ (12 مترمربع)

خانه تابستانی ساحلی وایکینگ (Viking Seaside Summer House) توسط شرکت طراحی FREAKS Architecture در سال 2017 در کشور فرانسه طراحی و ساخته شد. این خانه کوچک که فقط 12 مترمربع مساحت دارد، از امکاناتی مثل حمام، توالت، آشپزخانه و فضایی برای استراحت برخوردار می‌باشد.

10- خانه تعطیلات (9 مترمربع)

خانه تعطیلات (Vacation House) نیز که فقط 9 مترمربع فضا دارد، سال 2015 در کشور بلغارستان طراحی و ساخته شد.

11- دیوژن (7/5 مترمربع)

اقامتگاه دیوژن (Diogene) با 7/5 مترمربع یکی از کوچکترین خانه های ساخته شده در جهان محسوب می‌شود. این خانه در کشور آلمان قرار دارد و در سال 2013 توسط Renzo Piano Building Workshop طراحی شده است.

12- سیلنکیسته (8 مترمربع)

خانه سیلنکیسته (Seelenkiste) فقط 8 مترمربع مساحت دارد و طراحی زیبا و منحصر به فرد آن در سال 2012 توسط شرکت معماری allergutendinge انجام گرفته است. این خانه کوچک نیز که نام آن به معنی پناهگاه روح است، در کشور آلمان قرار دارد.

13- کلبه وحشی کودهوا (5 مترمربع)

کلبه وحشی کودهوا (Kudhva Wilderness Cabins) در سال 2018 در انگلستان طراحی و ساخته شد. این کلبه 5 متری یکی از کوچکترین خانه های جهان است که توسط شرکت New British Design طراحی شده است.

14- خانه SQM یک (1 مترمربع)

The One SQM House فقط یک مترمربع فضا دارد و کوچکترین خانه دنیا محسوب می‌شود. معمار Van Bo Le-Mentzel طراح و سازنده کوچکترین خانه جهان است. معمار این سازه کوچک  می‌گوید: “شما می‌توانید پارک‌ها را به عنوان حیاط خود یا شهر را به عنوان اتاق نشیمن خود معرفی کنید.”

The One SQM House به اندازه کافی سبک است تا در وسیله نقلیه حمل شود و فضایی برای نشستن، کار، دراز کشیدن و خواب فراهم کند. این مفهوم از تجربه خود Le-Mentzel سرچشمه گرفت، زیرا او بخشی از زندگی خود را به عنوان پناهنده گذرانده است.

کوچکترین خانه جهان

منبع: ArchDaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *