مقالات

21 پروژه جذاب که سال 2023 افتتاح می‌شوند

پروژه های جذاب که سال 2023 افتتاح می‌شوند
5/5 - (1 امتیاز)

با شروع سال جدید، جامعه عمران و معماری مشتاقانه منتظر مهم‌ترین پروژه‌هایی که قرار است در سال 2023 افتتاح شوند. در ادامه 20 پروژه از سراسر جهان معرفی می‌شود که بهره‌برداری از آن‌ها برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

با شروع سال جدید، ما مشتاقانه منتظر مهیج ترین پروژه های برنامه ریزی شده برای افتتاح در سال 2023 هستیم. دومین برج بلند جهان در حال حاضر در مالزی در حال ساخت است. مصر تقریبا آماده افتتاح بزرگترین موزه باستان شناسی خود است شرکت مشهور طراحی معماری MVRDV در حال حاضر در حال بازسازی یک نقطه حیات وحش بزرگ در آلبانی است.

1- خانه خانواده آبراهامیک در امارات

خانه خانواده آبراهامیک (The Abrahamic Family House) قرار است سه دین را کنار هم قرار دهد. این پروژه جذاب و منحصربه‌فرد شامل سه بنای اصلی می‌باشد: یک مسجد، یک کنیسه و یک کلیسا.

این ابتکار امیدوار است با حضور افراد با ادیان مختلف از همه لایه‌های جامعه، گامی به سوی همزیستی مسالمت‌آمیز برای نسل‌های آینده باشد. کمیته عالی که رهبران مسیحی، اسلامی و یهودی را گرد هم می‌آورد، شرکت طراحی معماری Adjaye Associates را به عنوان برنده مسابقه انتخاب کرده است.

پروژه های بین المللی که سال 2023 افتتاح می‌شوند

2- برج مردیکا 118 در مالزی

در دسامبر 2021، ارتفاع برج مردیکا 118 به 678.9 متر رسید و پس از برج خلیفه دبی، به دومین آسمان خراش جهان تبدیل خواهد شد. این برج بلند 118 طبقه که توسط شرکت استرالیایی Fender Katsalidis طراحی شده است، نمایی شیشه‌ای و مثلثی شکل دارد که از هنرهای سنتی مالزی الهام گرفته است. این سازه، همراه با مرکز خریدی بزرگ در طبقات پایین، قرار است در نیمه دوم سال 2023 تکمیل و افتتاح شود.

پروژه های عمرانی که سال 2023 افتتاح می‌شوند

3- فرودگاه بین المللی دریای سرخ در عربستان

این فرودگاه در ساحل غربی کشور عربستان واقع شده است و بخشی از پروژه توسعه گردشگری دریای سرخ است. این طرح از رنگ‌ها و بافت‌های منظره بیابانی الهام گرفته است و مجموعه‌ای از پنج ساختار (شبیه به تپه‌های شنی) را به نمایش می‌گذارد که اطراف یک فضای مرکزی قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که تمام انرژی مورد استفاده در این طرح از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین خواهد شد. این سازه که قرار است در سال 2023 به بهره‌برداری برسد، تا سال 2030 سالانه پذیرای یک میلیون مسافر خواهد بود.

پروژه های عمرانی که سال 2023 افتتاح می‌شوند

4- موزه بزرگ مصر

موزه بزرگ مصر برای نگهداری از گران‌بهاترین آثار بشری توسط شرکت معماری Heneghan Peng طراحی شده است. در حالی که وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر به صورت رسمی خبری از بهره‌برداری و افتتاح این موزه منتشر نکرده است اما گزارش خبرگزاری CNN حاکی از آن است که این موزه بزرگ در سال 2023 درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز خواهد کرد. پس از تکمیل، این موزه به بزرگ‌ترین موزه جهان تبدیل خواهد شد که به یک تمدن اختصاص یافته است.

5- کارخانه بین‌المللی در انگلستان

کارخانه بین‌المللی (Factory International) اولین پروژه عمومی بزرگ شرکت طراحی OMA در بریتانیا است. پروژه ای که مدت‌ها در انتظار آن بودیم دارای مساحتی به وسعت 13,350 مترمربع است که برای میزبانی طیف گسترده‌ای از هنرها، از نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های بزرگ تا اجراهای کوچک طراحی شده است. این پروژه فضاهای عمومی در امتداد رودخانه Irwell در منچستر را نیز دربرمی‌گیرد و در ژوئن 2023 پذیرای اولین بازدیدکنندگان خود خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

پروژه های معماری که سال 2023 افتتاح می‌شوند

6- آسمان خراش مارپیچی در امریکا

این آسمان خراش که در هادسون یاردز در نیویورک قرار دارد، شامل 66 طبقه است که تراس های پلکانی آن مانند مارپیچ که دور ساختمان را فراگرفته است. این سازه بیش از 260 هزار مترمربع فضای اداری را در خود جای خواهد داد.

7- کتابخانه پکن در چین

دفتر طراحی معماری Snøhetta برنده مسابقه بین المللی برای طراحی یک کتابخانه جدید در شهر پکن شد. هدف این پروژه طراحی یک فضای عمومی با محوریت یادگیری، تبادل اطلاعات و بحث است. توپوگرافی متنوع و پر از درخت، فضای مشترک مرکزی را مشخص می‌کند.

نمای شیشه‌ای با ارتفاع 16 متر ظاهر بسیار جذاب و منحصر به فردی را برای این کتابخانه ایجاد کرده است. فناری به کار رفته در ستون‌های این سازه آب و هوای داخلی، نور و سیستم صوتی را کنترل می‌کند. این پروژه قرار است تا اوایل سال 2023 تکمیل شود.

8- موزه تاریخ طبیعی در امریکا

موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک توسط استودیو گنگ (Studio Gang) طراحی شده است. این مجموعه که مرکز علم، آموزش و نوآوری ریچارد گیلدر نام دارد، 10 موزه را به هم پیوند می‌دهد و یک پردیس تاریخی برای گالری‌های نمایشگاه، کلاس‌های درس و تئاترهای دیجیتال ایجاد می‌کند.

این معماری با الهام از فرآیندهای طبیعی زمین مانند شکل‌گیری دره‌های زمین‌شناسی و ساختارهای یخچالی الهام گرفته است. ظاهر این موزه شبیه به غارهایی است که در اثر فرسایش‌های بادی ایجاد می‌شوند. این پروژه با بتن مسلح ساخته شده است و قرار است در سال 2023 به بهره‌برداری برسد.

9- ترمینال 2 فرودگاه بین‌المللی کمپگوودا در هند

فرودگاه بین‌الملی کمپگوودا (Kempegowda International Airport) به گونه‌ای طراحی شده است که فرودگاه را با یک باغ زیبا ترکیب می‌کند. این طرح 255,000 مترمربعی تلاش کرده است تا مسافران در هر فرصتی حتی در فرودگاه با طبیعت در ارتباط باشند.

درختان، باغ‌های کوچک و باغچه‌هایی با گونه‌های گیاهان بومی و منحصربه‌فرد در فضای داخلی قرار می‌گیرند، در حالی که یک باغ بزرگ سرپوشیده با دیوارهای خاکی و آبشارهایی جذاب، منظره‌ای خارق‌العاده ایجاد می‌کند. پس از تکمیل، این ترمینال سالانه به 25 میلیون مسافر خدمات‌رسانی خواهد کرد.

10- آرانیا “مرکز ابر” در چین

در سپتامبر 2022، معماران MAD جزئیات ساخت و سازی را فاش کردند که امکان ساخت “مرکز ابری” آرانیا را فراهم می‌کند. مرکز 2500 مترمربعی واقع در 160 مایلی از شرق پکن به فضایی برای هنر عمومی تبدیل خواهد شد.

11- موزه هنری AKG در امریکا

موزه هنری آلبرایت – ناکس (AKG) در شهر بافلو ایالات متحده قرار دارد که پردیس جدید آن توسط OMA با همکاری کوپر رابرتسون در حال بازسازی و گسترش است. 4,645 مترمربع فضاهای نمایشگاهی و تعاملی در کنار کلاس‌های درس و فضای گردهمایی اضافه خواهد شد. این موزه اعلام کرده است که در 25 می 2023 پذیرای اولین بازدیدکنندگان خود خواهد بود.

12- هرم تیرانا در آلبانی

در فوریه 2021، پروژه شرکت طراحی MVRDV برای هرم تیرانا آغاز شد. بازسازی یک بنای یادبود کمونیستی که به یک مرکز جدید برای زندگی فرهنگی تیرانا تبدیل شد. این پروژه شامل دهکده کوچکی از کافه‌ها، استودیوها و کارگاه‌ها در محل موزه سابق می‌باشد. هرم تیرانا یک سازه و موزه سابق واقع در تیرانا، پایتخت آلبانی است که در سال 1988 به عنوان موزه افتتاح شد و در سال 1991 پس از فروپاشی کمونیسم به مرکز کنفرانس تبدیل شد.

در طول جنگ 1999 کوزوو، این ساختمان به عنوان پایگاه ناتو مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2018، پروژه جدیدی رونمایی شد که با نام مرکز تومو برای فناوری‌های خلاق افتتاح شد و هرم را به یک مرکز فناوری اطلاعات برای جوانان با تمرکز بر برنامه‌نویسی کامپیوتر، رباتیک و استارت‌آپ‌ها تبدیل کرد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

13- موسسه گوته در سنگال

موسسه گوته در شهر داکار، پایتخت کشور سنگال، اولین فضایی است که برای انجمن فرهنگی آلمان و 60 سال فعالیت جهانی آن ساخته شده است. این سازه در یک منطقه مسکونی قرار دارد و در ساخت و ساز از مواد محلی، از جمله آجرهای ساخته شده از لاتریت، استفاده شده است.

لاتریت نوعی خاک حاوی مقدار زیادی آهن و آلومینیوم است که در مناطق گرم و مرطوب گرمسیری شکل می‌گیرد. این نوع آجر به تنظیم آب و هوای داخل سازه کمک می‌کند. این ساختمان فضاهایی را برای نمایشگاه ها، دوره های زبان، کنسرت ها و گردهمایی ها فراهم می کند. اکنون انتظار می رود موسسه جدید در تابستان 2023 افتتاح شود.

پروژه های عمرانی که سال 2023 افتتاح می‌شوند

14- مرکز هنر مدنی در چین

ساخت و ساز در سایت مرکز هنر مدنی چین در حال تکمیل است. این پروژه که توسط معماران زاها حدید طراحی شده است، چهار مؤسسه فرهنگی متمایز را ادغام می کند: یک تئاتر بزرگ با 1200 صندلی، یک سالن چند منظوره 500 نفره، یک مرکز علمی و موزه هنر. در این پروژه هر یک از سازه‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

15- موزه هنرهای زیبای آرکانزاس در امریکا

موزه هنرهای زیبای آرکانزاس در لیتل راک ایالات متحده که به تازگی بازسازی و توسعه یافته است 22 آوریل 2023 به روی عموم بازگشایی خواهد شد. هدف هویت معماری جدید موزه نشان دادن نقش آن به عنوان یک موسسه هنری پیشرو در منطقه است.

پروژه های عمرانی سال 2023

16- Toranomon-Azabudai در ژاپن

این پروژه اولین سرمایه‌گذاری استودیو هیترویک در ژاپن است. این طراحی قرار است در سال 2023 به قلمرو عمومی میناتو توکیو اضافه شود و شامل سه برج توسط (طراحی شده توسط Pelli Clarke Pelli) و یک مرکز خرید (طراحی شده توسط Sou Fujimoto) می‌باشد.

پروژه های معماری سال 2023

17- موزه کودکان ال پاسو در امریکا

موزه جدید در مرکز ال پاسو، تگزاس، در کمتر از یک کیلومتری مرز ایالات متحده و مکزیک واقع شده است. این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که در خط افق شهر برجسته باشد.

18- موزه هنر مدرن در لهستان

موزه هنرهای مدرن و تئاتر TR Warszawa به عنوان مرکز هنری جدید در ورشو کشور لهستان طراحی شده‌اند. این دو نهاد فرهنگی جدید، رنگی مدرن و امروزی را به میراث غنی این شهر خواهند افزود. این مرکز هنری که توسط استودیو مستقر در نیویورک (توماس فیفر و شرکا) طراحی شده است، زمینی به مساحت 22 هکتار را اشغال خواهد کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال 2023 تکمیل شود.

19-ساختمان ماساریچکا در جمهوری چک

ساختمان ماساریچکا در مساحت 28,000 مترمربع در پراگ در حال ساخت است و برای ایجاد ارتباط بین بافت شهری بخش قدیمی پراگ، معروف به “شهر 100 گلدسته” و “باله‌های” خارجی در نمای ماساریچکا طراحی شده است. این سازه که بر روی یک پارکینگ قدیمی ساخته شده است، مسیر عابر پیاده جدید را به ایستگاه راه‌آهن، ترمینال اتوبوس، خط مترو و راه آهن فرودگاه آینده متصل خواهد کرد.

20- برج A District Tower در ژاپن

برج 330 متری با کاربری‌های مختلف در مرکز توکیو در اوایل سال 2022 به بالاترین ارتفاع خود رسید و به بلندترین برج ژاپن تبدیل شد. این برج شامل فضاهای اداری، اقامتگاه‌ها، مرکز پزشکی، مدرسه و امکانات خرده فروشی است.

پروژه های ساختمانی سال 2023

21- مرکز دریایی Esbjerg در دانمارک

یک مرکز دریایی در بندر Esbjerg کشور دانمارک است که اوایل سال 2023 برای عموم بازگشایی خواهد شد که قرار است طیف گسترده‌ای از امکانات اجتماعی و ورزشی را ارائه نماید.

پروژه های عمرانی سال 2023

منبع: ArchDaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *