مقالات

XZero شهر هوشمند بدون کربن در کویت

شهر ایکس زرو XZero شهر هوشمند بدون کربن
5/5 - (2 امتیاز)

XZero طرح یک شهر هوشمند پایدار در کشور کویت است که در آن هیچ کربن خالصی وجود ندارد و امکان زندگی 100,000 نفر در آن، بدون کوچکترین آسیب به طبیعت، فراهم خواهد بود. این شهر امنیت غذایی و انرژی را فراهم می‌کند و کاملا با محیط زیست سازگار است. در این مطلب به معرفی این طرح جذاب و منحصربه‌فرد پرداخته شده است.

مشخصات کلی شهر ایکس زرو (XZero)

شرکت طراحی URB که در دبی مسقر می‌باشد، طراح شهر ایکس زرو (XZero) است. طراحی این شهر به گونه‌ای انجام شده که کاملا خودکفا، هوشمند، بدون کربن و سازگار با محیط زیست است. خودرویی که آلاینده تولید کند در آن وجود نخواهد داشت، انرژی‌ها 100 درصد تجدید پذیر هستند، بازیافت زباله به طور کامل انجام می‌گیرد، هیچ آبی هدر نمی‌رود و ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری که شهر XZero را به الگویی جدید برای زندگیِ شهریِ سبز تبدیل می‌کند.

شهر ایکس زرو XZero

شهر هوشمند XZero در فضایی به وسعت 16 کیلومترمربع (1,600 هکتار) در صحرای جنوبی کشور کویت توسعه می‌یابد. در این شهر 1,600 هکتاری می‌توان تا 30,000 واحد مسکونی و 30,000 شغل سبز ایجاد کرد که در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، گردشگری، فناوری، آموزشی، کشاورزی، خرده فروشی و سرگرمی فعالیت نمایند. ساکنان این شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی امکانات دسترسی خواهند داشت.

نقشه شهر هوشمند XZero کویت

نقشه شهر XZero

پیاده‌رو و پیست‌های اختصاصی

طراحی شهر XZero به گونه‌ای است که برای پیاده‌روی عابران پیاده کاملا مناسب است. شبکه‌های پیاده‌روی به خوبی سایه‌اندازی شده‌اند و برای دوچرخه‌سواری، کالسکه، اسکوترهای برقی و… همه جوانب درنظر گرفته شده است تا امن‌ترین، راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین سفر به تمام نقاط شهر برای ساکنان فراهم گردد. این شهر 35 کیلومتر پیست اختصاصی دویدن، دوچرخه سواری و همچنین 9 کیلومتر پیست سوارکاری دارد که به مرکز سوارکاری متصل می‌شود.

مسیرهای پیاده روی شهر XZero

مسیرهای پیاده‌روی شهر XZero

 

مسیرهای دوچرخه‌سواری و E-BUGGY شهر XZero

XZero شهر بدون کربن

این پروژه به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا با ارائه راه‌حل‌های جامع چند منظوره برای رسیدگی به هر سه ستون پایداری یعنی پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، از بالاترین استانداردهای پایداری پیروی کند. هدف ایجاد یک شهر هوشمند با کربن صفر است که رویکردی متعادل بین این سه ستون داشته باشد.

منطقه بدون خودرو در شهر XZero

موراد مهم برای رسیدن به پایداری پروژه شامل آب، انرژی، غذا، زباله، تحرک، مصالح ساختمانی، سلامت و رفاه، آلودگی، اکولوژی (بوم شناسی)، زیرساخت‌های سبز و آبی و غیره بودند.

این پروژه با استفاده از ابزارها، روش‌ها و تحلیل‌های مختلف مانند مدل‌سازی انرژی، تجزیه و تحلیل ریزاقلیم، تجزیه و تحلیل تابش خورشید، شبیه‌سازی و تحلیل نور روز و کنترل تابش نور، بهره‌وری آب، بازیافت آب، تحلیل هزینه‌های چرخه عمر، تجزیه و تحلیل محوطه‌سازی پایدار و زهکشی شهری، مدیریت زباله و تجزیه و تحلیل بازیافت زباله، بهینه‌سازی شد.

طراحی مناسب شهر XZero برای پیاده‌روی

فضاهای سبز به عنوان قلب و شریان کل پروژه، برای به حداقل رساندن ردپای کربن کمک زیادی خواهد کرد و در عین حال باعث ارتقای یک محیط زندگی سالم و افزایش کیفیت هوای محلی می‌شود. به گفته سازندگان، بیش از 65 درصد از مساحت زمین به فضاهای باز اختصاص دارد. استراتژی بدون خودرو و روش‌های جایگزین حمل و نقل نیز سبب کاهش انتشار کربن خواهد شد.

قلب سبز شهر XZero

جاده کمربندی و ایستگاه‌های پارک خودرو خورشیدی دسترسی محدودی به وسایل نقلیه را امکان‌پذیر می‌سازد، که برای کاهش مسافت پیاده‌روی ساکنان تا خانه‌هایشان بهینه شده‌اند. مراکز شارژ الکتریکی و پایین بودن هزینه‌های انرژی، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را ترویج می‌کنند.

مسیرهای محدود برای خودرو در شهر XZero

XZero به عنوان یک شهر بیوفلیک، مزایای مختلفی از جمله کاهش آلودگی هوا، ارتقای تنوع زیستی، مدیریت آب طوفان، افزایش تعامل اجتماعی و اتصال جامعه به یکدیگر را برای ساکنان آن فراهم می کند. XZero همچنین از طبیعت به عنوان یک سیستم طبیعی چند منظوره با زیرساخت‌های سبز و آبی استفاده می‌کند. همه این موارد سبب خواهد شد تا انتشار کربن خالص در این شهر به صفر برسد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

زیرساخت سبز و آبی

در طراحی صورت‌گرفته، XZero از آب باران حداکثر استفاده را خواهد برد و با تصفیه و استفاده چند باره از این منبع طبیعی رایگان یک زیرساخت آبی مناسب ایجاد می‌کند.

سیستم شبکه آبی شهر XZero

سیستم شبکه آبی شهر XZero

در شهر XZero با انتخاب دقیق گیاهان و درختان و نیز به کارگیری سیستم‌های آبیاری هوشمند، کمترین هدررفت آب در بخش فضای سبز را خواهد داشت.

زیرساخت‌های آبی مناسب شهر XZero

ستون فقرات سبزی که اطراف شهر را احاطه می‌کند، سبب تثبیت خاک با پوشش گیاهی و در نتیجه به حداقل رسیدن میزان گرد و غبار در داخل شهر می‌شود.

ستون فقرات سبز شهر XZero

شهر مولد با کشاورزی نوین

ایکس زرو (XZero) شهری مولد است که روش‌های نوین کشاورزی شهری مانند باغ‌های اجتماعی، گنبدهای زیستی، آکواپونیک، مزارع عمودی، کشاورزی بیوسالین و اولین مزارع FEW+W Nexus مقیاس‌پذیر را در خود جای داده است.

فناوری‌های نوین کشاورزی مانند مزارع عمودی، بازدهی بالاتری دارند و سبب کاهش آلودگی آب‌های زیرزمینی ناشی از رواناب‌های کشاورزی خواهند شد. صرفه‌جویی در مصرف آب و محصول بیشتر از مزایای مهم کشاورزی عمودی است.

ساکنان کالری دریافتی خود را از تنوع محصولات محلی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، سبزی‌های برگ و میکرو، قارچ، مرغ، ماهی، لبنیات و غیره دریافت خواهند کرد. کشاورزی شهری فراتر از ایجاد غذای فراوان برای مردم، تغذیه سالم و سبک زندگی سالم را ترویج می‌کند و در عین حال جامعه را گرد هم می‌آورد. بنابراین کشاورزی شهری یک «چسب اجتماعی» است که انسجام جامعه و تعامل اجتماعی را افزایش می‌دهد.

زندگی آرام با شهر هوشمند

در تمام زیرساخت‌های این شهر فناوری‌هایی مانند فناوری‌های ارتباطات اطلاعاتی [ICT] و اینترنت اشیا [IoTs] به کار می‌رود. این فناوری‌ها، شبکه و خدمات شهر را به یک اکوسیستم کارآمد، هوشمند و مشارکتی تبدیل خواهند کرد.

در سطح شهر ایکس زرو (XZero) یک استراتژی شبکه هوشمند در لایه‌های مختلف مانند انرژی، آب، غذا، زباله، کیفیت هوا، سلامت و رفاه در جریان است تا منابع را به طور مؤثرتر و عادلانه‌تر برای ساکنان فراهم کند. ایستگاه‌های شارژ EV، ماشین‌های خودران و مزارع خورشیدی تنها برخی از اجزایی هستند که اتصال، پایداری و زیست پذیری را بهبود می‌بخشند.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

تامین انرژی برای مصارف خانگی بر عهده سیستم‌های خورشیدی هوشمند است. همچنین حسگرهایی در زیرساخت XZero تعبیه می‌شوند که به اینترنت اشیا متصل هستند و می‌توانند در زمان‌های موردنیاز با اجزای مختلف داخل شهر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، زباله‌‌ها را می‌توان با دریافت اعلان خودکار مبنی بر پر بودن آن‌ها جمع آوری کرد.

سیستم‌های هوشمند آب، مصرف آب ساکنین را کاهش می‌دهد. تمام حمام‌ها، آشپزخانه‌ها، آب‌نماها، سیستم‌های آبیاری و تأسیسات دارای فناوری‌های بسیار کارآمد برای صرفه‌جویی در مصرف آب هستند.

در سطح ساختمان، حسگرها نقشی کلیدی دارند. نور و دمای داخلی را می‌توان به طور خودکار بر اساس متغیرهای مختلف تنظیم کرد. این متغیرها شامل تعداد ساکنان یک اتاق، زمان روز و همچنین شرایط آب و هوای بیرونی و نور است. همه ساختمان‌ها دارای حسگرهای تعبیه‌شده برای تشخیص حرکت، دما، سر و صدا، رطوبت، آتش، دود و غیره خواهند بود تا به بهبود کارایی، ایمنی و امنیت کمک کنند.

طرح جامع شهر هوشمند XZero با استفاده از استراتژی‌های طراحی ایستا (غیرفعال) و همچنین زیرساخت‌های سبز و آبی برای ایجاد یک شهر پایدار که به کمترین سرمایه‌گذاری مالی نیاز دارد و در عین حال بالاترین منافع زیست‌محیطی را ارائه می‌دهد، طراحی شده است.

همه مسائل در نظر گرفته شده است تا بالاترین استانداردهای زندگی را از طریق شبکه شهر هوشمند ارائه کنند. در نهایت XZero به طور مداوم خدمات و منابع را زیر نظر دارد و بازخورد کاربران در شهر را تجزیه و تحلیل می‌کند تا همه چیز برای تبدیل شدن به هوشمندترین شهر روی زمین فراهم باشد.

اکوتوریسم و اقامتگاه‌ها

یک مرکز اکوتوریسم در طراحی شهر ایکس زرو (XZero) درنظر گرفته شده است که شامل یک اقامتگاه 5 ستاره و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. جاذبه‌های آموزشی مانند پارک شهری و مرکز حفاظت از طبیعت، شهر را به یک جاذبه دیدنی برای بازدیدکنندگان تبدیل می‌کند. گردشگری پایدار باعث افزایش اشتغال و ایجاد فرصت‌های درآمدزایی بلندمدت برای جامعه می‌شود.

اثرات ناشی از فعالیت‌های گردشگران در داخل شهر رصد و اقدامات پیشگیرانه (بدون به خطر انداختن رضایت مسافران) انجام می‌شود. در شهر XZero به مسافران و همچنین کودکان آموزش داده می‌شود تا آسیب آن‌ها به محیط زیست به حداقل برسد، بنابراین به یک جاذبه آموزشی تبدیل خواهد شد.

شهر XZero کشور کویت

جمع بندی

بهارش باقریان، مدیر عامل شرکت URB می‌گوید شهر XZero بخشی از جریان غیرقابل حذف است که با نگرانی‌های رو به زوال زیست‌محیطی و خلاقیت‌های با تکنولوژی بالا به سرعت در حال بازتعریف است. به گفته باقریان، «ایجاد شهرهای پایدار که بالاترین استانداردهای زندگی را با کمترین تأثیر مخرب بر محیط زیست دنبال می‌کنند، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه به یک ضرورت تبدیل شده است».

در نهایت شهر هوشمند XZero در کشور کویت بالاترین کیفیت زندگی را فراهم می‌کند و در عین حال از محیط زیست برای نسل‌های آینده محافظت می‌کند. این طرح به الگو جدیدی برای شهرهای آینده تبدیل خواهد شد که با طبیعت همسو بوده و در عین حال اقتصاد سبز را نیز ترویج می‌کنند.

منبع: سایت شرکت URB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *