مقالات

ساختمان اداری روی رودخانه جدیدترین طراحی نورمن فاستر

ساختمان اداری روی رودخانه جدیدترین طراحی نورمن فاستر
امتیاز

در این مقاله به بررسی جدیدترین اثر نورمن فاستر، معمار بزرگ و مطرح انگلیسی پرداخته شده است. ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical که بر روی پایه‌ای محکم در رودخانه ساخته شده است.

ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical

ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical در کنار گذرگاه رودخانه، درست در شمال فرودگاه بین‌المللی کپنهاگ پایتخت دانمارک، موقعیت مهمی در منطقه دارد. این ساختمان که با ساخت و سازهای کم ارتفاع محیط خود تطابق دارد و خط آسمان را از نظم خارج نکرده است، باعث ایجاد منظره فوق العاده‌ای به سمت سواحل کشور سوئد شده است.

ساختمان اداری روی رودخانه جدیدترین طراحی نورمن فاستر

این ساختمان روی یک پایه بزرگ قرار دارد که به عنوان اولین خط دفاعی در برابر سیل‌های احتمالی نقش خود را ایفا می‌کند. طراحی سازه‌ مستحکم و محوطه‌سازی نرم و انعطاف‌پذیر این ساختمان در برابر محیط خشن رودخانه از مقاومت کافی برخوردار خواهد بود.

ساختمان شیشه‌ای سبک وزن 6 طبقه‌ای که بر روی رودخانه شناور است. برخلاف آن پایه زیر ساختمان، سنگین و محکم است. در این طرح سایبان سقفی برای ثبت بیشتر مناظر اطراف و ایجاد فضاهای سایه‌دار در هر طبقه، ایده‌ای کاربردی بوده است. در طراحی داخلی نیز حس یک فضای آتریوم پویا در داخل ساختمان را ایجاد کرده‌اند.

طراحی ساختمان Ferring Pharmaceutical

طراحی معماری مثلثی شکل ساختمان اینگونه به نظر می‌رسد که از هر طرف با آب احاطه شده است. در قلب ساختمان، آتریوم داخلی با چشم انداز به سمت کشور سوئد، یک لابی ورودی، یک رستوران، یک فضای استراحت و نیز امکانات کنفرانس و فضایی برای رویدادهای اجتماعی است.

طراحی معماری ساختمان Ferring Pharmaceutical نورمن فاستر

مبلمان این ساختمان اداری طوری طراحی شده است که به صورت انعطاف پذیر مورد استفاده قرار گیرند. کارکنان می‌توانند با جابجایی صندلی‌ها و میزها در مکان‌های مختلف، این فضاها را به راحتی و به طور موثر تغییر دکوراسیون دهند. دسترسی به طبقات بالا از طریق پلکان یا بالابرهای شیشه‌ای امکان‌پذیر است که فضای آتریوم را بیشتر متحرک می‌کند.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

دفاتر و آزمایشگاه‌ها برای کارهای اداری در محیطی آرام، در اطراف ساختمان قرار گرفته‌اند تا از مناظر و نور طبیعی بهره‌مند شوند، در حالی که فضاهای گردهمایی بیشتر به سمت مرکز قرار دارند و مشرف به راهروها هستند و با نور مناسب فضایی پر جنب و جوش را ایجاد کرده‌اند.

نما دارای تاکید افقی است که با بافت شهری کم ارتفاع منطقه اطراف همخوانی دارد. این ساختمان شیشه‌ای مشبک لعابدار ساخته شده است که نیروهای وارد بر آن را منعکس می‌کند. نور روز به فضاهای داخلی سرازیر می‌شود و یک محل کار نشاط آور و پر نور ایجاد می‌کند.

سایت پلان ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical نورمن فاستر

سایت پلان ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical

برش ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical

پلان همکف ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical

نورمن فاستر کیست؟

نورمن رابرت فاستر (Norman Robert Foster) معمار بزرگ عصر معاصر، در سال 1935 در انگلستان متولد شد. شهرت او به دلیل طراحی ساختمان‌هایی با حداقل مصرف انرژی است. از آثار مطرح نورمن فاستر می‌توان به گنبد شیشه‌ای مجلس آلمان (Reichstag Building)، پروژه اپل پارک (Apple Park)، پل میلائو فرانسه (Le Viaduc De Millau)، سیتی هال لندن (London City Hall)، موزه ملی شیخ زاید در امارات متحده عربی (Zayed National Museum) و… اشاره کرد.

نورمن فاستر برنده جایزه معماری پریتزکر (Pritzker) نیز می‌باشد. این جایزه مهمترین جایزه در بخش معماری است و هر سال به افرادی که بینش و تحول جدیدی در معماری ایجاد کرده باشند، اهدا می‌شود. شرکت معماری فاستر در انگلستان با نام تجاری فاستر + همکاران (Foster + Partners) مشغول به کار می‌باشد که جدیدترین ساخته شرکت فاستر ساختمان اداری Ferring Pharmaceutical است که در اوکتبر 2022 به بهره برداری رسید.

منبع: ArchDaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *