مقالات

معرفی کامل ابراج البیت عربستان سعودی (برج ساعت مکه)

معرفی ابراج البیت عربستان (برج ساعت مکه)
5/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله به معرفی ابراج البیت عربستان سعودی پرداخته شده است. برج ساعت مکه، بلندترین برج این مجموعه محسوب می‌شود که 601 متر ارتفاع دارد.

ابراج البیت عربستان سعودی

در قلب مقدس ترین شهر اسلامی، مکه، مجموعه‌ای از هفت برج به نام ابراج البیت (Abraj Al Bait) ساخته شده است که برج ساعت در مرکز آن‌ها خودنمایی می‌کند. شش آسمان خراش کوچکتر با ارتفاعات مختلف آن را احاطه کرده‌اند که کاربری اصلی آن‌ها هتل و مسکونی می‌باشد.

ابراج البیت که به عنوان بلندترین برج خاورمیانه شناخته می‌شود، در لیست بلندترین برج های دنیا پس از برج خلیفه دبی با 828 متر و برج شانگهای چین با ارتفاع 632 متر، در رتبه سوم قرار دارد. کار ساخت این برج در سال 2002 در شهر مکه عربستان سعودی آغاز شد و در سال 2012 تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

معرفی کامل ابراج البیت عربستان سعودی

این برج‌ها بخشی از پروژه موقوفه پادشاه فقید عربستان سعودی، ملک عبدالعزیز، است که هدف آن نوسازی شهر و تامین غذای زائران است. لازم به ذکر است که پیمانکار اصلی این پروژه شرکت بن لادن است. ابراج البیت 1/5 میلیون مترمربع مساحت دارد و 15 میلیارد دلار آمریکا برای ساخت آن بودجه صرف شده است. ابراج البیت که در مجاورت مسجدالحرام و خانه کعبه ساخته شده است، قابلیت جادادن صد هزار مهمان را دارا می‌باشد.

ابراج البیت عربستان سعودی

ساخت ابراج البیت عربستان حواشی زیادی را نیز به‌دنبال داشت زیرا مکان انتخاب شده برای این پروژه دقیقا همان مکانی بود که قلعه تاریخی عثمانی در قرن قرن هجدهم ساخته شده بود و بسیاری از مردم محلی آن را نمادی از ظلم حکومت عثمانی می‌دانستند. در نهایت قلعه تاریخی عثمانی تخریب شد تا راه برای ساخت برج ساعت مکه باز شود.

مشخصات برج ساعت مکه

ساعتِ ابراج البیت در ارتفاع 450 متری برج مرکزی (که به برج ساعت مشهور است) قرار دارد و از 25 کیلومتری به خوبی قابل مشاهده است که به عنوان بلندترین ساعت جهان شناخته می‌شود. طبق ادعای عربستان سعودی، ساعتِ این برج، بزرگترین ساعت جهان است. ارتفاع برج ساعت مکه 601 متر (1972 فوت) است و 120 طبقه دارد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

رعد و برق برج ساعت مکه

قطر هر یک از چهار صفحه ساعت، 43 متر است. در قسمت بالای ساعت شمالی عبارت «الله اکبر» و ساعت‌های جنوبی و غربی و شرقی عبارت «لا اله الا الله محمد رسول الله» درج شده است که توسط 2 میلیون چراغ LED روشن می‌شوند. چهار گنبد طلا نیز در بالای ستون‌های اطراف ساعت قرار گرفته است. همچنین یک مناره در بالای برج ساعت مکه قرار دارد که یک نماد هلال ماه بالای آن خودنمایی می‌کند.

چهار صفحه ساعت با 98 میلیون قطعه موزاییک شیشه‌ای پوشانده شده است که نشان عربستان سعودی در مرکز هر ساعت قرار گرفته است. عقربه دقیقه‌شمار 23 متر و عقربه ساعت‌شمار 18 متر طول دارند.

برج ساعت مکه در مناسبت‌های خاص مانند سال نو با 21,000 لامپ LED و لامپ زنون سبز و سفید نورپردازی می‌شود و جلوه‌های فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند. علاوه بر این چهار لیزر که از قوی‌ترین لیزرهای جهان به شمار می‌روند، پرتوهای خود را تا 30 کیلومتری به آسمان پرتاب می‌کنند. پشت ساعت‌ها نیز یک مرکز نجوم قرار دارد که اغلب برای رؤیت ماه در آغاز ماه‌های قمری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برج ساعت مکه

هلال برج ساعت مکه

هلال برج ساعت مکه در آوریل 2011 توسط شرکت Premier Composite Technologies در دبی ساخته شد. این هلال از طلای موزاییکی با پشت فایبرگلاس ساخته شده است و وزن آن حدود 35 تن می‌باشد.

پژو جوزف، مسئول این شرکت گفت که تیمی متشکل از پنج مهندس و صد کارگر این پروژه را انجام دادند که 90 میلیون درهم امارات متحده عربی هزینه داشت و ساخت آن سه ماه طول کشید. هلال را برای انتقال به مکه به 10 قسمت تقسیم کردند که کار نصب آن بر فراز گلدسته برج ساعت از 20 ژوئن تا 6 ژوئیه 2011 انجام شد.

معرفی برج ساعت مکه

تصویر از Hammad Al Huthali

3 دیدگاه در “معرفی کامل ابراج البیت عربستان سعودی (برج ساعت مکه)

  1. نویدشرافتی گفت:

    باعث افتحار مسلمانان است در قلب اسلام چه شکوه و با عظمتی

  2. مهران گفت:

    بنظر من جا داشت که این بنای عظیم شباهت بیشتری به معماری بومی داشته باشد.

    1. V گفت:

      به هیچ وجه کار درستی نکردن کنار خانه ی خدا این ساختمان عظیم رو ساختند…
      هم از نظر معماری اشتباه است و هم عظمت و شکوه خانه ی خدا رو تحت تاثیر قرار داده، همه جای دنیا در محدوده میراث فرهنگی کشورشون اجازه ساخت حتی یک ساختمان 10 طبقه هم داده نمیشه، این جای مقدس و بزرگ که جای خود دارد…
      واقعا براشون متأسفم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *