مقالات

بهترین چسب برای کاشی و سرامیک + نکات اجرایی

بهترین چسب کاشی و سرامیک
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله بهترین چسب های موجود در بازار برای چسباندن کاشی و سرامیک معرفی و انواع و نکات استفاده از آن‌ها شرح داده شده است.

چسب کاشی و سرامیک به جای ملات

باتوجه به تنوع زیاد و وجود انواع چسب های ساختمانی، آگاهی از کاربرد و نکات استفاده از آن‌ها امری ضروری محسوب می‌شود. یکی از کاربردهای گسترده چسب های ساختمانی، در نازک کاری ساختمان و برای چسباندن کاشی و سرامیک می‌باشد.

در فرآیند بازسازی ساختمان ها نیز به جای تخریب کاشی‌های قبلی، اغلب کفپوش‌های جدید را با استفاده از چسب کاشی و سرامیک بر روی کفپوش‌های قدیمی می‌چسبانند. این کار علاوه کاهش هزینه‌های تخریب از ایجاد نخاله‌های زیاد نیز جلوگیری خواهد کرد. (عدم تخریب کاشی‌های قدیمی مشروط به شیب‌بندی درست کف واحد است.)

مزایای چسب کاشی و سرامیک

مزایای چسب کاشی و سرامیک نسبت به ملات

به‌طورکلی استفاده از چسب به جای ملات رواج زیادی پیدا کرده است و علت آن مزایای چسب کاشی و سرامیک نسبت به ملات است که در ادامه به طور مختصر شرح داده می‌شود.

  • استحکام و چسبندگی بالا
  • چسبندگی در مدت کمتر و کمک به افزایش سرعت اجرا
  • آلودگی و ضایعات کمتر
  • ظاهر بهتر و زیباتر
  • نیا به حجم کمتر برای چسابندن
  • چگالی پایین‌تر و کمک به سبک‌سازی ساختمان
  • مقاومت بیشتر در برابر رطوبت
  • آب‌بندی راحت‌تر
  • ماندگاری و دوام طولانی‌تر

انواع چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی و سرامیک در دو نوع پودری و خمیری مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد اما به‌طورکلی چسب های خمیری کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند. چسب های خمیری کاشی و سرامیک آماده استفاده هستند و نیازی به فرآوری توسط نصاب ندارند اما چسب های پودری کاشی و سرامیک برای استفاده باید طبق دستور درج شده و با نسبت مشخص با آب ترکیب شوند.

میزان آبی که باید به چسب‌های پودری اضافه شود بسته به فرمولاسیون اختصاصی هر شرکت متفاوت است اما به طور کلی معمولا برای هر 20 کیلو پودر چسب، حدود 6 لیتر آب افزوده می‌شود. برای آماده‌کردن چسب‌های پودری باید با استفاده از همزن ترکیبات را به طور کامل مخلوط نمود تا چسب خمیری همگن به‌دست آید.

انواع چسب کاشی و سرامیک

بهترین چسب کاشی و سرامیک

بهترین چسب برای کاشی و سرامیک باتوجه به نیاز تعیین می‌شود. اگر از چسب در محیط‌های مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید باید چسبی را انتخاب کنید که در این محیط‌ها دوام و استحکام لازم را داشته باشد.

به طور کلی از لحاظ چسبندگی، استحکام و دوام تفاوتی قابل توجهی بین چسب پودری و خمیری کاشی و سرامیک وجود ندارد و فقط نحوه استفاده و آماده‌سازی آن‌ها متفاوت است و نمی‌توان گفت که چسب خمیری از نظر استحکام و کیفیت بهتر از چسب پودری است.

نکات استفاده از چسب خمیری و پودری

چسب خمیری بعد از آماده سازی پس از گذشت زمان (حدود یک سال) سفت و غیرقابل استفاده می‌شوند. در چسب خمیری نیز همین مسئله وجود دارد و بعد از بازکردن درب چسب، بعد از حدود یک ساعت، چسب سفت می‌شود.

نکته دیگر در هنگام استفاده از چسب رعایت نکات ایمنی است. چسب موقع گرفتن و سفت‌شدن از خود آمونیاک آزاد می‌کند؛ بنابراین توجه به این نکته و رعایت موارد ایمنی و حفاظتی لازم و ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *