مقالات

ضوابط راه شیب دار در کارگاه ساختمانی (بر اساس مبحث 12)

ضوابط راه شیب دار در کارگاه ساختمانی (بر اساس مبحث 12)
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله ضوابط مربوط به راه های شیب دار و معابری که در هنگام گودبرداری در کارگاه های ساختمانی برای جابجایی وسایل نقلیه استفاده می‌شود، پرداخته شده است.

راه شیب دار در کارگاه ساختمانی

بر اساس مبحث 12 مقررات ملی ساختمان (ویرایش سال 1392، صفحات 54 تا 56، بند 12-7-5) راه شیب دار که در کارگاه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید از امنیت کافی برخوردار باشد و شیب و عرض آن باید مطابق با موارد درج شده در این مبحث باشد. در ادامه بندهای مربوط به راه شیب دار آورده شده است.

ضوابط راه های شیب دار در کارگاه ساختمانی

5-7-12 راه شیب دار و گذرگاه

1-5-7-12 راه شیب دار در کارگاه ساختمانی راهی است که زاویه آن با سطح افق حداکثر 11/5 درجه (شیب 20 درصد) بوده و برای عبور و مرور افراد و حمل و نقل وسایل، تجهیزات و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2-5-7-12 گذرگاه یا معابر در کارگاه ساختمانی عبارت است از، گذرگاه افقی که بر روی زمین یا کف طبقات یا داربست‌ها و نظایر آن برای عبور و مرور افراد و حمل و نقل وسایل، تجهیزات و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-5-7-12 راه شیب دار و گذرگاه باید دارای استحکام و مقاومت کافی بوده و دارای ضریب ایمنی بارگذاری حداقل 2/5 نسبت به حداکثر بارهای وارده باشد. ضمناً پوشش کف این راه‌ها و گذرگاه‌ها باید با استفاده از مصالح مقاوم و مناسب طوری طراحی و ساخته شود که موجب لغزش و سقوط افراد نشود. در صورت استفاده از تخته چوبی برای پوشش کف، ضخامت آن نباید از 50 میلی‌متر کمتر باشد. همچنین اطراف باز راه های شیب دار و معابر که احتمال سقوط افراد را در بر دارد، باید با رعایت مفاد بخش 12-5-2 محافظت گردد.

4-5-7-12 راه های شیب دار و گذرگاه‌هایی که فقط برای عبور افراد ایجاد می‌شوند، باید دارای حداقل 0/6 متر عرض باشد.

5-5-7-12 راه شیب دار و گذرگاهی که علاوه بر افراد، برای عبور گاری، چرخ دستی و یا فرغون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای حداقل 1 متر عرض و حداکثر 18 درصد شیب (زاویه حدود 10 درجه) و سطح هموار باشد. فاصله عمودی بین پاگردهای متوالی سطح شیب دار نباید بیش از 3/5 متر باشد.

6-5-7-12 عرض راه شیب دار و معابری که برای حمل و جابجایی وسایل سنگین یا وسایل نقلیه استفاده می‌شوند، نباید کمتر از 3/5 متر باشد، به علاوه در طرفین آن باید موانع محکم و مناسب نصب گردد.

7-5-7-12 عرض راه شیب دار که در گودبرداری‌ها ایجاد می‌شود باید حداقل 4 متر بوده و جداره‌های آن نیز به نحو مقتضی پایدار گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *