مقالات

معرفی کامل استادیوم های قطر برای جام جهانی + عکس

معرفی کامل استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
5/5 - (1 امتیاز)

بعد از موفقیت قطر در کسب میزبانی جام جهانی 2022، این کشور شروع به ساخت ورزشگاه‌هایی جدید و یا بازسازی ورزشگاه های موجود در شهرهای مختلف خود کرد. در این مقاله به معرفی استادیوم های کشور قطر برای جام جهانی 2022 پرداختیم و شما را در جریان جزئیات طراحی این ورزشگاه‌ها قرار دادیم.

استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022

جام جهانی فوتبال را می‌توان مهمترین رویداد فوتبالی دنیا دانست که هر چهار سال یکبار به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. این رویداد ورزشی همیشه برای فوتبال‌دوستان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

در فرآیند برگزاری این مسابقات موضوع ساخت ورزشگاه‌های جدید، طراحی‌ها، ایده‌ها و روش‌های ساخت این استادیوم‌ها نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این بار کشور قطر نویسندگی این سناریوی ورزشی جذاب را به عهده گرفته است. با هم مکان‌های اصلی این سناریوی جذاب یعنی استادیوم های محل برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر را بررسی می‌کنیم.

1- استادیوم البیت

این ورزشگاه محل برگزاری بازی افتتاحیه جام جهانی 2022 خواهد بود. قطر برای استقبال از جهان در طراحی این ورزشگاه به بافت غنی فرهنگ خود روی آورده است و مهمانان را به لذت بردن از رسوم سنتی خود که قرن‌ها در این منطقه وجود داشته دعوت کرده است.

معرفی استادیوم البیت قطر برای جام جهانی

ساختار چادری باشکوه این استادیوم با الهام از بیت الشعار مردم عشایر قطر، استادیوم فوق مدرن البیت را در بر گرفته است. به طور سنتی، چادرها با نوارهای سیاه و سفید مشخص می‌شوند. این موضوع در نمای بیرونی متمایز سالن منعکس شده است.

پایداری در توسعه ورزشگاه البیت بسیار مهم بود و لایه بالایی به نحوی طراحی شد تا پس از مسابقات حذف شود، همچنین امکان راه اندازی مجدد صندلی‌ها نیز در آینده وجود خواهد داشت.

اقدامات زیست‌محیطی به شهر اطراف الخور گسترش می‌یابد، جایی که پارک‌ها، دریاچه‌ها و زمین‌های حفاظت‌شده کمربند سبزی را از استادیوم تا دریا امتداد می‌دهند. این ورزشگاه و محیط اطراف آن میراث ماندگاری از جام جهانی 2022 را به یادگار خواهد گذاشت.

معرفی استادیوم البیت قطر برای جام جهانی

2- استادیوم لوسیل

ورزشگاه لوسیل (Lusail) با ظرفیت 80,000 نفری میزبان فینال جام جهانی 2022 قطر خواهد بود. رویدادی که جایگاه این ورزشگاه را در تاریخ فوتبال و معماری تضمین می‌کند. این ورزشگاه عظیم و در عین حال نفیس، مقیاس و شکوه این عرصه شگفت‌انگیز است که برای هماهنگی با محیط اطرافش ساخته شده است.

طرح این ورزشگاه منعکس کننده کاسه‌های دست‌ساز است که در سراسر جهان عرب و اسلام در طول ظهور تمدن یافت می‌شود، در حالی که نقش متقابل نور منعکس کننده فانوس های فنار منطقه است. با گذشت زمان، نمای بیرونی طلایی در حال تکرار که یادآور صنایع دستی فلزی قدیمی است، محو می‌شود تا مکانی زنده با شخصیت فرهنگی ایجاد کند.

در 18 دسامبر 2022، 80,000 هوادار برای بزرگ‌ترین فینال جام جهانی FIFA تا کنون در اینجا گرد هم می‌آیند. پس از آن، و با توجه به تعهد قطر به توسعه پایدار، استادیوم لوسیل به فضایی اجتماعی از مدارس، مغازه‌ها، کافه‌ها، امکانات ورزشی و کلینیک‌های بهداشتی تبدیل خواهد شد. این شگفتانه‌ای است که همه ما منتظر آن بوده‌اند. اینجا، اکنون و آینده.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

3- استادیوم احمد بن علی

یکی دیگر از استادیوم های جام جهانی 2022 قطر استادیوم احمد بن علی در ام العفائی است که در یکی از تاریخی‌ترین شهرهای این کشور واقع شده است. این ورزشگاه متعلق به باشگاه معروف الریان قطر است.

احمد بن علی، درست در لبه صحرا واقع شده است و با پس زمینه صحرا عظمت خود را به رخ فوتبال دوستان خواهد کشید. صحرا، جایی است که می‌توان گفت خاطره جمعی تمام مردم قطر در آن شکل گرفته است، مردمی خوش برخورد که فوتبال خود را به اندازه گذشته جذاب خود دوست دارند.

معرفی استادیوم احمد بن علی قطر برای جام جهانی

طراحی استادیوم و ساختمان‌های اطراف آن، آینه‌ای از فرهنگ و سنت‌های محلی است. نمای پیچیده منعکس کننده موج‌های تپه‌های شنی است در حالی که الگوهای هندسی پیچیده آن زیبایی بیابان، گیاهان و جانوران بومی و همچنین تجارت محلی و بین المللی را منعکس می‌کند. وقتی مسابقات به پایان می‌رسد، این ورزشگاه با شکوه برای باشگاه الریان باقی خواهد ماند.

بیش از 80 درصد مصالح ساختمانی از استادیوم اصلی تهیه شد، در حالی که درختان موجود نیز با دقت حفظ شدند. طرفداران جهت بازدید از این ورزشگاه می‌توانند از طریق سیستم جدید متروی دوحه که کاملا سازگار با محیط زیست است استفاده کنند.

معرفی استادیوم احمد بن علی قطر برای جام جهانی

4- استادیوم الجنوب

استادیوم الجنوب در شهر جنوبی الوکره، یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی قطر قرار دارد. شهری غنی از تاریخ اما با افقی جدید در آینده فوتبال دنیا. همانطور که جام جهانی 2022 برگزار می‌شود، جهان به برخی از منحصر به فردترین استادیوم‌هایی که تا به حال برای این بازی زیبا ساخته شده‌اند دعوت می‌شود استادیوم الجنوب در این دسته قرار دارد.

معرفی استادیوم الجنوب قطر برای جام جهانی

طراحی مهیج استادیوم، بادبان‌های پر باد قایق‌های سنتی قطر را منعکس می‌کند، در ادای احترام به گذشته ماهیگیری و غواصی مروارید الوکره. قرن‌هاست که این صنایع دستی زیبا از میان آب‌های خلیج فارس و فراتر از آن عبور می‌کنند و مملو از نعمت‌های دریا بازمی‌گردند.

پس از مسابقات، ظرفیت الجنوب کاهش می‌یابد و صندلی‌هایی به پروژه‌های ورزشی دیگر در سراسر جهان اهدا می‌شود. فراتر از فوتبال، محل برگزاری با پارکی مجلل احاطه شده است که دارای امکانات ورزشی و تفریحی است که برای سال‌های آینده برای کل جامعه مفید خواهد بود. آینده برای این عرصه شگفت انگیز روشن است.

معرفی استادیوم الجنوب قطر برای جام جهانی

5- استادیوم الثومه

شکل پویا و خیال‌انگیز استادیوم الثومه فرهنگ و سنت‌های محلی را به همان اندازه که دوره جدیدی برای طراحی استادیوم ایجاد می‌کند تجلیل می‌کند. این مکان خاص همچنین دارای اهمیتی است که به قلب مردم محلی نزدیک است و در سراسر منطقه طنین انداز است.

معرفی استادیوم الثومه قطر برای جام جهانی

شکل دایره‌ای و پررنگ آن منعکس کننده گاهفیا است؛ کلاه بافته شده سنتی که توسط مردان و پسران در سراسر جهان عرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهفیا که بخشی جدایی ناپذیر از زندگی خانوادگی و محور سنت‌هاست، نمادی از رسیدن به سن جوانی است.

زمان ظهور اعتماد به نفس و جاه طلبی که نشان دهنده اولین قدم‌ها به سوی آینده و تحقق رویاها است، یک ایده الهام بخش با نگاه به فرهنگ و سنت اعراب که طرح این استادیوم را به یک فرم بی‌نظیر تبدیل کرده است.

اولین نگاه طرفداران به الثومه ممکن است از بالا باشد، زیرا بسیاری از پروازهای بین المللی از فراز این ورزشگاه عبور می‌کنند و در محل برگزاری فرود می‌آیند. نمای بیرونی سفید درخشان آن در میان محیط سرسبز اطراف، خودنمایی می‌کند. ورزشگاه الثومه چشم‌اندازی فراتر از هدف خود را برای بینندگان به ارمغان می‌آورد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

معرفی استادیوم الثومه قطر برای جام جهانی

6- استادیوم شهر آموزش و پرورش

استادیوم شهر آموزش یک مکان فوق العاده است. این ورزشگاه به عنوان محوری درخشان بر موقعیت قطر به عنوان یک مرکز یادگیری پویا برای دانشجویان و دانشگاهیان در سراسر جهان عرب و فراتر از آن فزونی خواهد بخشید.

شهر آموزش، یک مرکز پر جنب و جوش برای یادگیری و دانش است. این عرصه توسط دانشگاه‌های همسایه‌اش که فضای آن‌ها با ایده‌ها، داستان‌های جدید و تحقیقات پیشرفته، بیانگر استعداد و نوآوری رویایی است، قدرتمند می‌شود.

طراحی فوق مدرن استادیوم به طور یکپارچه با معماری سنتی اسلامی ترکیب می‌شود. در نمای بیرونی، مثلث‌ها الگوهای هندسی پیچیده‌ای شبیه الماس ایجاد می‌کنند که با حرکت خورشید در آسمان می‌درخشند. در شب، یک نمایش نور دیجیتالی فضا را روشن می‌کند و صحنه‌های شگفت انگیزی را برای طرفداران به نمایش می‌گذارد.

در اطراف پردیس‌ها، بسیاری از امکانات ورزشی و تفریحی درجه یک را خواهید دید. همچنین پس از مسابقات جام جهانی، امکانات رفاهی بیشتری به محوطه استادیوم اضافه خواهد شد.

معرفی استادیوم آموزش و پرورش قطر برای جام جهانی

7- استادیوم خلیفه

استادیوم بین المللی خلیفه از زمان افتتاحش در سال 1976 میزبان لیست بلندبالایی از رویدادهای ورزشی مهم بوده است. در واقع به ندرت در قطر از فوتبال یا دو و میدانی بدون اشاره به این مکان نام برده می‌شود. طبیعتاً، استادیوم برای جام جهانی 2022 به عنوان پاداشی برای خدمات طولانی مدت خود، بازسازی کاملی دریافت کرد. با بازگشایی در می 2017، میزبان فینال امیر کاپ، رویداد فوتبال باشگاهی قطری‌ها بود.

معرفی استادیوم خلیفه قطر برای جام جهانی

طاق‌های دوگانه باشکوه استادیوم همیشه قابل تشخیص‌ترین ویژگی‌های آن بودند. اینها بخش‌ها دست نخورده باقی می‌مانند، اما اکنون دارای یک سایبان گسترده هستند که در زیر آن‌ها کشیده شده است. این سایبان سیستم خنک کننده استادیوم را تکمیل می‌کند تا دمای مناسبی را برای بازیکنان و هواداران حفظ کند.

در طبقه جدید 12,000 صندلی اضافه شده است، در حالی که نور دیجیتال و نمای مدرن درخشش جدیدی را به این استادیوم قدیمی بخشید. این مکان با برگزاری مسابقات جام خلیج عربی، جام جهانی باشگاه‌های فیفا و مسابقات قهرمانی دو و میدانی جهانی IAAF، آماده است تا جهان را به عنوان بخشی از بزرگترین نمایش فوتبال روی زمین هیجان‌زده کند.

معرفی استادیوم خلیفه قطر برای جام جهانی

8- استادیوم 974

974 یکی دیگر از استادیوم های جام جهانی 2022 قطر می‌باشد. استادیوم 974 حتی قبل از اولین بازی خود تاریخ ساز شده است. این استادیوم کاملاً از کانتینرهای حمل و نقل و فولاد مدولار ساخته شده است و اولین استادیوم فوتبال سرپوشیده کاملاً جداشدنی است که نشان دهنده تعهد قطر به پایداری مقرون به صرفه و طراحی جسورانه است.

معرفی استادیوم 974 قطر برای جام جهانی

این مکان منحصربفرد ادای احترام به سنت دیرینه قطر در تجارت و دریانوردی در سراسر جهان است. نه تنها 974 کد شماره گیری بین المللی قطر است، بلکه تعداد دقیق کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده در ساخت و ساز نیز می‌باشد. طرفداران استادیوم 974 که در منطقه کنار بندر و در منظره شهری ساحلی دوحه قرار دارند، نسیم خنکی را که از خلیج فارس می‌پیچد، احساس خواهند کرد.

پس از پایان مسابقات، کانتینرها و ساختار فوق العاده مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت. توسعه ساحلی با امکانات شگفت‌انگیز برای جامعه محلی و همچنین یک مرکز پویا برای کسب و کار زنده خواهد شد. این مفهوم جدید در توسعه سالن تضمین می‌کند که اگرچه حضور فیزیکی استادیوم 974 ممکن است موقتی باشد، میراث آن جاودانه خواهد بود.

معرفی استادیوم 974 قطر برای جام جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *