مقالات

بلندترین ساختمان چوبی جهان در تورنتو طراحی شد

طراحی بلندترین ساختمان چوبی جهان در تورنتو
5/5 - (1 امتیاز)

بلندترین ساختمان چوبی امریکای شمالی توسط شرکت طراحی معماری آیکون (Icon Architects) در تورنتو طراحی شد. در صورت ساخت، به نظر می‌رسد این سازه بتواند عنوان بلندترین ساختمان چوبی جهان را از آن خود کند.

طراحی بلندترین ساختمان چوبی در تورنتو

به گزارش ابنیه طراحان نصر، به نقل از آرک‌دیلی، معماران آیکون از طرح یک برج چوبی با ارتفاع 90 متر در شهر تورنتو کشور کانادا رونمایی کردند که پس از تکمیل، به بلندترین ساختمان چوبی امریکای شمالی تبدیل خواهد شد.

مشخصات ساختمان خیابان کالج 191-199

این پروژه که “خیابان کالج 191-199” نامیده می‌شود، توسط معماران Alison Brooks Architects ،Adjaye Associates ،Henning Larsen و SLA طراحی شده است. ساخت برج با استفاده از ورق‌های چوب چند لایه (CLT) بیش از 3300 تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و حدود 400 واحد اجاره‌ای مقرون به صرفه را در خود جای می‌دهد.

این برج 31 طبقه‌ای که در نزدیکی دانشگاه تورنتو واقع شده است، جایگزین بخشی از ساختمان‌های موجود می‌شود و 494 واحد مسکونی را برای اجاره ارائه می‌کند. از 19,900 مترمربع، بیش از 80 درصد به عنوان مسکن ارزان قیمت به مدت 40 سال ارائه خواهد شد. مابقی به اجاره بازار استاندارد اختصاص داده خواهد شد.

طراحی نما با سلول‌های خورشیدی

طراحی نما با پالت‌های فتوولتائیک یکپارچه ساختمانی (BIPV)، روکشی با مقاومت بالا و سبک وزن با لایه‌ای از سلول‌های خورشیدی است. نمای بیرونی، ظاهری متحرک و پویا ایجاد می‌کند که با سایه‌های خاکستری جلوه‌ای جذاب ایجاد خواهد کرد.

اگر چه آیین‌نامه ساختمان انتاریو طراحی سازه را تایید نکرده است اما معماران آیکون با شورای چوب کانادا بر روی پیشنهادی کار می‌کنند که می‌تواند از مقررات فعلی که برای ساختمان‌های چوبی حداکثر 12 طبقه را در نظر گرفته است، فراتر رود.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

به طور مشابه، برای ساخت برج هوهو در وین و براک کامانز در ونکوور، قوانین جدیدی به شورای ساختمان‌های بلندمرتبه و زیستگاه شهری (CTBUH) پیشنهاد شد، مبنی بر اینکه ساختمان‌های چوبی با هسته‌های بتنی به عنوان هیبرید چوب – بتن تعریف می‌شوند.

بلندترین ساختمان چوبی جهان در حال حاضر

ساختمان Mjøstårnet واقع در کشور نروژ که تماماً از چوب ساخته شده است، با 85.4 متر ارتفاع، عنوان بلندترین ساختمان جهان را تا به امروز به خود اختصاص داده است.

Schmidt Hammer Lassen طرح خود را برای یک ساختمان مسکونی به ارتفاع 100 متر در سوئیس ارائه داده است که هسته بتنی را با چوب جایگزین می‌کند. نیکن در حال کار بر روی یک ساختمان فوق‌العاده بلند چوبی با ارتفاع 350 متر در توکیو است که 90 درصد آن از چوب و بقیه فولاد ساخته شده است.

چیزی که مسلم است این است که احداث ساختمان‌های بلندمرتبه با چوب، الگویی برای ساخت و سازهای پایدار است. این پروژه باورهای غلط رایج در مورد قابلیت‌ها و مقرون به صرفه بودن سازه‌های چوبی را کاملا از بین خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *