مقالات

شومینه و انواع مدل های آن

شومینه و انواع مدل های آن
3/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله به معرفی انواع شومینه بر اساس نوع متریال و نوع سوخت پرداخته شده است.

شومینه و انواع آن

استفاده از شومینه از گذشته تاکنون در خانه‌های ایرانی کاربرد داشته و این موضوع باعث شده اسست تا مدل‌های مختلفی از شومینه موجود باشد که باتوجه به فضای مدنظر و سبک دکوراسیون و نوع سوخت مدنظر می‌توانید نوع دلخواه را انتخاب کنید. شومینه‌ها علاوه بر کاربردی که دارند باعث ایجاد فضایی گرم، صمیمی و زیبا در خانه‌ها می‌شوند، به خصوص در فصول بارانی و سرد سال، بسیار کارآمد هستند.

شومینه ها در گذشته علاوه بر ایجاد گرما برای پخت و پز نیز استفاده می‌شده است در عصر حاضر شومینه دیگر برای پخت و پز کاربرد ندارد و برای سیستم گرمایی و یا به عنوان عنصری تزئینی در خانه قرار دارد. تشعشع نور و گرما، شومینه را مطرح کرده است. اگرچه تفکر معاصر در مورد شومینه تغییر کرده است و آن از یک جزء اصلی تبدیل به یک عنصر زیبایی‌بخش کرده است، اما شومینه‌ها هنوز هم از عناصر جذاب در معماری یک خانه است.

انواع شومینه براساس ساخت و نوع متریال

شومینه گلی: شومینه‌ها در ابتدا با گل و خشت ساخته می‌شدند و از ترکیب خاک با آب، ملات محکمی به وجود می‌آمد که پس از خشک شدن به سختی سنگ می‌بوده و مقاومت بسیار بالایی داشته‌اند. سوخت این شومینه‌ها چوب خشک درختان بوده است.

شومینه و انواع آن

شومینه سنگی: به مرور زمان برای ساخت شومینه‌ها از سنگ چینی استفاده کردند که ظاهری مناسب و شکیل‌تر به خود گرفته بود. سنگ‌های بزرگ را می‌تراشیدند و به ابعاد مورد نظر تبدیل می‌کردند و سپس با ملات بر روی یکدیگر قرار می‌گرفتند.

شومینه آجری: پس از چندی، استفاده از آجر در شومینه‌ها رونق یافت و شومینه‌های آجری با تناژ رنگی آجری و ظاهری گرم و دلنشین، به منازل راه یافت.

در همین رابطه بخوانید:
بهترین عایق صوتی دیوار مشترک + هزینه اجرا

شومینه و انواع آن

شومینه چدنی: این نوع شومینه‌ها که با نام شومینه انگلیسی نیز شناخته می‌شوند و بسیار زیبا هستند را می‌توان در محیط‌های متنوعی استفاده کرد و در انواع سبک‌های کلاسیک و مدرن کاربرد دارد.

شومینه و انواع آن

شومینه شیشه‌ای: یکی از مدرن‌ترین و در عین حال ساده‌ترین شومینه‌های موجود است، شومینه‌های شیشه‌ای از جنس شیشه مقاوم سکوریت ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها دوام خیلی زیادی در برابر ضربه و حرارت دارند. این نوع شومینه‌ها زیبایی منحصر به فردی دارند و دربخش‌های مختلفی از خانه کاربری دارند.

شومینه کاشی و سرامیک: شومینه با متریال کاشی و سرامیک دارای تنوع و طرح‌های بسیار زیبا و متنوعی است اما به نسبت دیگر شومینه‌ها عمر کمتری دارد و باید حتما کاشی و سرامیک به کار رفته در این نوع مقاوم در برابر حرارت باشد.

شومینه بتنی: بتن به عنوان یکی از متریال مقاوم در برابر گرما و حرارت شناخته می‌شوند و از آن در ساخت شومینه نیز استفاده می‌شود. شومینه‌های بتنی به خاطر ظاهر ساده و یکدست خود در خانه‌های مدرن و مینیمال به کار می‌روند.

شومینه و انواع آن

انواع شومینه از نظر نوع سوخت

شومینه‌های هیزمی: یکی از قدیمی‌ترین انواع سوخت شومینه، شومینه هیزمی یا همان شومینه چوبی است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می‌شود. گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی قابل کنترل نیست و مانند دیگر سوخت‌ها امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است. شومینه هیزمی باعث ایجاد دوده در فضا می‌شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم فضای اطراف دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای دلپذیر و آرامش‌بخش جزء محبوب‌ترین نوع شومینه در ویلا است.

شومینه‌های گازی: این مدل بعد از نوع هیزمی فراگیر شد که سختی تهیه چوب را از میان برد. مصرف گاز بالا و راندمان گرمایی پایین تر از حد انتظار، از معایب این شومینه‌ها بوده است و از لحاظ ایمنی هم خطرناک هستند زیرا گازهای سمی برای انسان را در هنگام سوختن تولید می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید:
بهترین عایق صوتی دیوار مشترک + هزینه اجرا

شومینه‌های برقی: شومینه‌های برقی نیز نوع جدیدی از شومینه‌ها هستند که امروزه طرفداران خاص خود را دارند که هم مزیت و هم معایبی را دارد؛ اما پر استفاده ترین نوع شومینه‌ها در ایران، همان شومینه گازی می‌باشد. شومینه‌های برقی به جای استفاده از گاز، برق مصرف می‌کنند. مصرف برق بالایی دارند و گرمای مطلوبی نیز ندارند. اما جلوه بسیار زیبا، کم جا و انعطاف پذیر ایمنی بالا به همراه با قابلیت اجرای زیاد دارند.

شومینه و انواع آن

شومینه‌های الکل‌سوز: شومینه‌هایی که از سوزاندن اتانول استفاده می‌کنند، به دلیل عدم نیاز به هواکش، نصب بسیار آسانی دارند. تنوع زیاد شومینه‌های اتانولی باعث شده است که با هر دکور و بودجه‌ای طراحی شوند. شومینه الکلی تمیز و بی بو بوده و هیچ گونه دوده‌ای ایجاد نمی‌کنند. این شومینه‌ها قطعا گرمایی مانند نمونه‌های مشابه گازسوز و یا هیزمی فراهم نمی‌کنند، اما با محیط زیست سازگارترند. این نوع شومینه‌ها امکان جابه‌جایی دارند و نیازی به نصب در جایی ثابت ندارند.

شومینه و انواع آن

شومینه ژل‌سوز: شومینه‌های ژل‌سوز بسیار کمتر از شومینه‌های برقی و یا گازسوز رایج هستند، اما از مزایایی برخوردارند. اولین مزیت، سهولت در نصب آن‌ها است. تمام نیاز یک شومینه ژل سوز، پر شدن آن با سوخت ژل است. در واقع هیچ نیازی به هواکش، خطوط، لوله‌ها یا سیم‌های برق نیست. در شومینه‌های ژل‌سوز، شعله واقعی است. از طرف دیگر ترکیب نوع سوخت و شعله موجب خروجی گرمای کم می‌شود. در واقع نمی‌توان به عنوان منبع اصلی حرارت به سوخت ژلی تکیه کرد. همچنین قوطی‌های سوخت ژلی مورد نیاز برای استفاده در شومینه ژل سوز هزینه‌بر هستند.

شومینه و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *