مقالات

عایق صوتی دیوار مشترک

انواع عایق صوتی دیوار مشترک
5/5 - (6 امتیاز)

همونطور که می‌دونید یکی از مشکلات آپارتمان‌نشینی همین دیوارهای مشترک بین دو واحد هست که بعضی از سازنده‌های محترم (!) توجهی بهش ندارن و از عایق های صوتی مناسبی برای این دیوار های مشترک استفاده نمی‌کنن. گاهی این دیوارها نه تنها عایق صوتی ندارن بلکه انقدر نازک هستن که حتی کوچکترین صداها هم از اون عبور می‌کنه!! اگر شما هم از اون دسته افرادی هستید که دچار این مشکل هستید باید بدونید که مجبور نیستید اون رو تحمل کنید و با استفاده از عایق های صوتی به راحتی میشه از شر این مشکل خلاص شد.

بهترین عایق صوتی دیوار مشترک اتاق خواب

پشم سنگ یکی از بهترین متریال‌ها برای عایق صوتی دیوارهای مشترک محسوب می‌شه. استفاده از این متریال، هم در محیط‌های اداری و هم در منازل مسکونی، برای جلوگیری از انتقال صدا به اتاق یا واحدهای مجاور خیلی موثره. در ادامه انواع عایق های صوتی دیوار مشترک معرفی شده.

انواع عایق های صوتی دیوار مشترک

عایق های صوتی مختلفی در بازار موجود هست که به کمک اونها میشه این مشکل را حل کرد. البته عایق های صوتی دکوراتیوی برای فضاهای داخلی طراحی شدن که علاوه بر کارکرد اصلی یعنی عایق صدا بودن، از لحاظ زیبایی هم میتونه به ظاهر خونه شما را بهبود ببخشه.

1) پشم سنگ

پشم سنگ (Rock wool) عایق صوتی، حرارتی، رطوبتی و ضد حریق با تحمل دمای ۷۵۰+ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب ۱۳۰۰ درجه و تحمل برودتی اون هم ۳۰- درجه سانتیگراد هست. پشم سنگ از نوعی سنگ آذرین به نام بازالت که بازمانده فعالیت های آتشفشانی هست، تولید میشه.

پشم سنگ متریالی نارساناست و هدایت الکتریکی اون صفر هست. وزن سبکی داره و بار اضافی بر ساختمان وارد نمیکنه. پشم سنگ به عنوان یه عایق رطوبتی هم عملکرد خوبی رو از خودش به نمایش گذاشته. این نوع عایق میتونه مقدار زیادی رطوبت رو در خودش جمع کنه و مانع از نم دادن دیوارها و سقف بشه.

عایق صوتی پشم سنگ

2) پشم شیشه

پشم شیشه (Glass wool) ماده‌ای مرکب از الیاف بسیار نازک شیشه که در موارد گوناگون به عنوان عایق مورد استفاده قرار میگیره و البته یکی از قدیمی‌ترین عایق ها هم به شمار میاد. البته پشم شیشه بیشتر به عنوان یه عایق حرارتی شناخته میشه تا یه عایق صوتی، و برای عایق کاری دیوارها و سقف ساختمان، عایق بندی لوله های بزرگ صنعتی، عایق کاری مخازن و سوله ها و… کاربرد زیادی داره و در ساندویچ پانل هم از اون استفاده میشه.

عایق صوتی پشم شیشه

3) پشم سرباره

پشم سرباره (Slag wool) یک عایق معدنی هست و از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن بدست میاد. در واقع این متریال محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن هست و یه عایق صوتی ایده آل محسوب میشه که از شدت سر و صدا تا حد قابل قبولی کم میکنه.

از این عایق بیشتر در تاسیسات و تجهیزات تولید برق و تجهیزات صنایع آهن و فولاد و معادن استفاده میشه. پشم سرباره و پشم سنگ از نظر نحوه تولید و ویژگی و کاربرد تا حدود زیادی شبیه به هم هستن و میشه گفت عملکرد هر دو عایق تقریبا یکسان هست اما پشم سنگ با کمی اختلاف از پشم سرباره بهتره.

پشم سرباره انواع عایق صوتی

4) پلی یورتان

فوم پلی اورتان (Polyurethane) یک نوع عایق صوتی، حرارتی هست که در حال حاضر به یه عایق پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده. این ماده شیمیایی از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستن تشکیل میشه. عایق پلی اورتان یه عایق اکوستیک مناسبه که از انتقال سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری میکنه.

یکی از معایب فوم های پلی اورتان شعله پذیری این مواد هست ولی این مشکل رو میشه با استفاده از روکش سیمانی یا پلاستر تا حدودی حل کرد و یا از فرمولاسیون‌های جدید فوم های پلی اورتان نسوز استفاده کرد که البته قیمت بالاتری هم دارن.

پلی اورتان عایق صوتی

5) عایق الاستومری

یکی دیگه از انواع عایق های صوتی، عایق الاستومری یا الاستومریک (Elastomeric) هست که در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آب و سر و صدا از مقاومت خوبی برخورداره. عایق های الاستومری وزن بسیار سبکی دارن و به دلیل انعطاف پذیری بالا برای عایق کاری انواع تاسیسات ساختمانی، کانال های هوا، لوله های بزرگ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار میگیرن.

عایق الاستومری

7) فوم ایکس پی اس

برای ممانعت از ورود صدا به ساختمان، دیوارهای سازه رو باید با مصالحی پوشش داد که ضریب صدای بالایی داشته باشن. فوم ایکس پی اس (XPS foam) جزء مصالح چند منظوره محسوب میشه که نقش عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی رو در ساختمان ایفا میکنه. این فوم ساخته شده از پلی استایرین اکسترود شده دارای سلول های بسته هست و استحکام بالایی هم داره. ایکس پی اس بسیار سبکه و برخلاف ضخامت کم، استحکام و مقاومت بالایی داره. این نوع فوم گاهی بخشی از سازه به شمار میاد و به دلیل وزن بسیار سبک هیچ بار اضلافه‌ای بر ساختمان وارد نمیکنه.

قابلیت شستشو، حمل و نقل آسان، مقاومت در برابر حرارت، نفوذناپذیری در برابر نم و رطوبت، مقاومت فشاری ایده آل، قابلیت بازیافت، عدم ایجاد حساسیت، قابلیت تولید با ابعاد استاندارد و جذب صدا از ویژگی های بارز این محصول هست که اون رو به گزینه ای مناسب برای عایق کاری تبدیل کرده.

فوم xps عایق

8) یونولیت

یونولیت ها (Styrofoam) وزن سبکی دارن و به عنوان عایق در مکان های پر سر و صدا مثل موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرن. اصولا این نوع عایق ها در مرحله سفت کاری ساختمان نصب میشن و به خوبی صدا رو جذب میکنن.

این عایق هم برای سقف و هم دیوار قابل استفاده است و از گزینه های کم هزینه برای جلوگیری از انتقال صوت به شمار میاد. قیمت یونولیت سقفی در مقایسه با سایر عایق ها ارزون‌تر هست و به همین خاطر در ساخت و سازهای سال‌های اخیر به وفور مورد استفاده قرار میگیره.

عایق یونولیت

9) عایق ایزوهم

عایق ایزوهم که برای اولین بار در ایران به عنوان یک عایق چند منظوره اختراع و ثبت شده، یه ساختار سبک و بسیار مقاوم الیافی داره. این عایق علاوه بر مقاومت در برابر صوت، در مقابل حرارت هم مقاوم هست.

10) فوم شانه تخم مرغی

فوم های شانه تخم مرغی نوعی فوم اسفنجی هستن که بیشتر برای عایق کاری سقف، دیوارها و پشت درب استودیوها، کارخانه‌های صنعتی، سینماها، آمفی‌تئاترها و مکان‌های ضبط صدا استفاده میشن.  نصب راحت، وزن سبک، قیمت مناسب، زیبایی، کارایی بالا و جذب صوت از جمله ویژگی‌های مهم این عایق هست که اون رو به گزینه‌ای مناسب و مقرون بصرفه برای مصرف‌کنندگان تبدیل کرده.

عایق و فوم شانه تخم مرغی

انواع عایق برای جلوگیری از سر و صدا ، بهترین عایق صوتی دیوار مشترک چیست

تماس با ما و دریافت مشاوره رایگان

امیدوارم این مطلب بهتون کمک کرده باشه. اگه نیاز به دریافت مشاوره داشتید باهامون تماس بگیرید. البته میتونید از طریق فرم‌های مربوطه پیامتون را برای ما ارسال کنید تا کارشناسان ابنیه طراحان نصر با شما تماس بگیرن. شرکت ما گرید ابنیه و ساختمان داره و در زمینه های مختلف ساختمانی فعال هست. از ساخت و ساز، بازسازی و نوسازی تا خدمات طراحی و مهندسی.

> برای تماس با ما و دریافت مشاوره رایگان اینجا رو کلیک کنید؛

> و برای مشاهده خدمات و استعلام قیمت یا ثبت درخواست هم می‌تونید اینجا کلیک کنید.

انواع عایق صوتی دیوار مشترک برای جلوگیری از سر و صدا ، بهترین عایق صدا چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *