مقالات

نکات اجرای آسمان مجازی

نکات اجرای آسمان مجازی چیست
5/5 - (3 امتیاز)

آسمان مجازی نوعی سقف کاذب هست با ظاهری جذاب‌تر، زیباتر و بسیار چشم‌نواز! که این روزها در دکوراسیون داخلی انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف، از جمله مسکونی، اداری، تجاری و… طرفداران زیادی پیدا کرده. البته برای اجرای درست و اصولی آسمان مجازی نکات ریز و درشت زیادی رو باید رعایت کرد!

آسمان مجازی چیست

برای جبران آسیب های ناشی از از زندگی ماشینی و شهری، شلوغی و ترافیک، هوای ناسالم و عوامل زیاد دیگه‌ای که روح و روان ساکنان شهرها رو فرسوده و خسته میکنه چه کارهایی میشه کرد؟ آیا فضای داخل خونه میتونه تا حدی این آرامش از دست رفته افراد رو بهشون برگردونه؟ فارغ از تاثیر روابط اعضای خانواده با همدیگه (که البته مهترین عامل برای جبران این آسیب هاست)  عوامل دیگه‌ای هم هستن که میتونه آرامش و شادی رو به زندگی اعضای خانواده تزریق بکنه.

آپارتمانی با طراحی و چیدکان اصولی، استفاده از المان های آرامش بخش مثل گیاهان آپارتمانی، تابلوهای زیبا، نورپردازی و… رو با محیطی مقایسه کنید که هیچکدوم از اینها رو نداره! حتی یه گلدون کوچیک گوشه‌ی یه خونه‌ی 40 متری هم میتونه تاثیر به سزایی در روحیه افراد داشته باشه.

آسمان مجازی به عنوان نسل جدیدی از سقف های کاذب با طرح های متنوع، چشم نواز و همسو با طبیعت، میتونه یکی عواملی باشه که با ایجاد جلوه‌های بصری زیبا کمی از آسیب‌های زندگی‌های روزمره شهری کم بکنه. البته آسمان مجازی قابلیت استفاده به عنوان دیوارپوش رو هم داره و اینطور نیست که فقط به سقف اختصاص داشته باشه.

آسمان مجازی چیست

انواع آسمان مجازی

  • نوع اول: آسمان مجازی ثابت
  • نوع دوم: آسمان مجازی متحرک

در نوع ثابت یک طرح و تصویر ثابت برای آسمان مجازی اجرا میشه و نوع متحرک که جذابیت فوق العاده زیادی هم داره، از یک صفحه نمایش تشکیل میشه که در اون فیلمی از جلوه های طبیعی به نمایش درمیاد. البته نوع طراحی و کیفیت اون به شکلی هست که در نگاه اول کسی متوجه مجازی یا غیرواقعی بودنش نمیشه!!

آسمان مجازی متحرک میتونه به این صورت باشه که تغییرات تصویر در طول روز و با توجه به تغییر مکان خورشید تنظیم بشه یا حرکات ابرها در آسمان آبی و زیبا شبیه سازی بشه و حتی مشاهده تغییرات شدت نور در روز و شب و تماشای آسمانی پرستاره! هرچند نوع متحرک آسمان مجازی جلوه خاص و زیباتری داره ولی باتوجه به قیمت بالاتر اون، آسمان مجازی ثابت طرفداران بیشتری داره.

مراحل اجرای آسمان مجازی

سقف آسمان مجازی از سه بخش اصلی تشکیل میشه:

  1. سازه نورپردازی
  2. سازه سقف کاذب
  3. تایل های آسمان مجازی

virtual skylight آسمان مجازی

1) سازه نورپردازی

یک بخش مهم در آسمان مجازی، نورپردازی اون هست چون به طبیعی و زیبا جلوه دادن آسمان مجازی کمک زیادی می‌کنه. سازه نورپردازی اولین بخش آسمان مجازی هست که به سقف اصلی متصل می‌شه و از لامپ‌های FPL، لامپ‌های T4, T5، یا لامپ‌های LED جهت نورپردازی استفاده می‌شه.

2) سازه سقف کاذب

سازه سقف کاذب بخش دوم آسمان مجازی هست که بعد از سازه نورپردازی و با یک فاصله اصولی (برحسب نوع نورپردازی) اجرا میشه. این سازه با توجه به سلیقه و بودجه مشتری تنوع فراوانی داره. به این صورت هست که محیط مورد نظر با انواع موجود سقف کاذب دکور و فقط در فضایی که آسمان مجازی اجرا میشه، از سازه سپری با ابعاد قابل اجرا (30×30 ، 60×60 ، 60×120) استفاده خواهد شد.

3) تایل های آسمان مجازی

مزیت اصلی سقف آسمان مجازی با سایر سقف های کاذب همین قسمت یعنی تایل های اون هست. به این شکل که روی تایل ها تصاویر بسیار با کیفیتی  چاپ میشه که معمولا الهام گرفته از جلوه های طبیعت مثل آسمان صاف یا ابری، گل‌ها و درختان مختلف، پرندگان و… یا حتی المان‌های غیر طبیعی (مثل هواپیما، بالن و…) هست.

تعداد تایل ها با توجه به فضا و بودجه مشتری انتخاب میشه. بعد از انتخاب طرح، طرح روی تایل ها چاپ میشه و به صورت پازل (در سازه سقف کاذبِ اجرا شده در مرحله دوم) خیلی راحت سرجای خودشون قرار میگیرن.

4) الویتور

الویتور، تایل های نصب شده رو از سازه سقف کاذب جدا می‌کنه و دلیل استفاده از اون هم، قرارگیری کاملا یکنواخت و بدون روزنه تایل ها بر روی سازه سقف کاذب هست که در زیبایی کار تاثیر به سزایی داره. البته در استفاده از الویتور الزامی وجود نداره.

مراحل اجرای آسمان مجازی چیست

نکات اجرای آسمان مجازی

اگر آسمان مجازی نورپردازی درست و مناسبی نداشته باشه، بجای اینکه طرح شما خیلی طبیعی و زیبا بنظر برسه، فقط درحد یه پوستر که به سقف چسبانده شده به نظر برسه و خروجی کار اصلا مطابق میل شما نباشه. سازه سقف کاذب هم که اساس کار هست باید به درستی نصب بشه تا بعدا مشکل‌ساز نشه!

نکته مهم دیگه انتخاب تایل‌هاست که در کنار توجه به طرح انتخابی میشه باید به جنس و متریال اون هم توجه بشه چرا که استفاده از جنس ضعیف برای این بخش قطعا از کیفیت و جلوه آسمان مجازی کم میکنه. جنس تایل ها معمولا از ورقه های پلاکسی گلس هست.

کابردهای آسمان مجازی

  • استفاده در منازل مسکونی؛ سقف پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و حتی سقف حمام و سرویس بهداشتی.
  • استفاده در سقف های ادارات، هتل‌ها، سالن های همایش، استخرها و…
  • استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی که  میتونه به کاهش استرس بیماران کمک بکنه.
  • استفاده از آسمان مجازی در راهروها که میتونه حس قدم زدن در طبیعت رو  القا بکنه.
  • استفاده در مراکز خرید و فروشگاه‌ها که برای جلب مشتری بیشتر میتونه کمک زیادی بکنه.

آسمان مجازی تحول بزرگی در معماری نوین محسوب میشه که برای ما انسان‌ها که ساکنان طبیعی این کره خاکی هستیم شرایط و امکانات تازه‌ای رو فراهم کرده. امروزه ثابت شده که بشر در فضاهایی که دست کم رنگ و بویی از محیط زندگی طبیعی در اون به چشم می‌خوره عملکرد بهتری خواهد داشت، تا اتاق‌هایی جعبه‌ای شکل با سقف و دیوارهای خشک و بی‌روح.

نکات اجرای آسمان مجازی چیست مراحل اجرای آسمان مجازی Ceiling Skylight

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *