مقالات

5 نکته طلایی برای بازسازی خانه متناسب با افراد سالمند

نکات بازسازی خانه افراد سالمند
5/5 - (2 امتیاز)

یکی از نکات مهم برای خانه هایی که افراد سالمند در آن زندگی می‌کنند، تامین امنیت و آسایش این عزیزان می‌باشد. اگر از جمله افرادی هستید که در خانه با عزیران سالمند خود زندگی می‌کنید و یا مدیر یک مرکز نگهداری و مراقبت از سالمندان هستید و قصد بازسازی خانه و ایجاد محیطی امن و متناسب با افراد سالمند دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در ادامه به بررسی 5 نکته طلایی و کاربردی برای بازسازی خانه متناسب سالمندان می‌پردازیم.

1) درب های کشویی

اولین نکته برای بازسازی یک خانه متناسب با افراد سالمند جایگزین کردن درب های کشویی به جای درب های معمولی می‌باشد. عملکرد درب کشویی همانطور که از نام آن مشخص است، به صورت حرکت افقی و در راستای درب به سمت چب و یا راست می باشد. درب‌های کشویی به راحتی باز و بسته می‌شوند و از این نظر مناسب‌تر از درب‌های معمولی هستند.

همچنین در صورت بروز اتفاقات و ایجاد حوادثی برای افراد سالمند از قبیل سر خوردن و یا افتادن، بسیار راحت‌تر و با سرعت بیشتری می‌توان به آن‌ها امداد رسانی کرد. مثلا تصور کنید برای یکی از افراد سالخورده خانه درست پشت درب حمام یا سرویس بهداشتی اتفاقی افتاده باشد؛ اگر از درب معمولی استفاده کرده باشید، با چالش بزرگی مواجه خواهید شد.

علاوه بر آن، درب‌های کشویی روشی عالی برای استفاده بهینه از فضای خانه می‌باشد. درب کشویی برخلاف درب‌های معمولی فضایی را اشغال نخواهند کرد و استفاده از آن‌ها نیز بسیار آسان‌تر است.

2) شیرآلات اهرمی و دستگیره کمکی

بازسازی خانه افراد سالمند

در سرویس‌های بهداشتی شیرآلات اهرمی را جایگزین شیرآلات معمولی کنید. به طور کلی این نوع شیرآلات برای استفاده افراد سالمند بسیار راحت‌تر هستند. برای احتیاط و امنیت بیشتر افراد سالمند، نصب دستگیره‌های کمکی در مناطق مستعد بروز حادثه مانند حمام، اتاق خواب و اتاق های نشیمن یک راه عالی برای کاهش خطرات ناشی از احتمال افتادن و بهم خوردن تعادل این عزیزان خواهد بود. همچنین توصیه می‌شود از رنگ درب کاملا متضاد با کف استفاده کنید زیرا تشخیص آن‌ها ساده‌تر است.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

3) تقویت روشنایی

نور خانه متناسب با افراد سالمند

نورپردازی خُلقی (Mood Lighting) نوعی تکنیک نورپردازی است که هدف از آن ایجاد تغییرات مثبت در خلق و خوی افراد به صورت موقت است. در این تکنیک نورپردازی، رنگ نور لامپ ثابت نیست و در فواصل زمانی منظم و معینی به صورت خودکار تغییر رنگ می‌دهد.

قطعا این نوع نورپردازی بسیار دلنشین و رومانتیک است. البته نکته مهم‌تر میزان نور است، یک خانه متناسب با افراد سالخورده نیاز به نور کافی برای به حداکثر رساندن دید دارد. واقعیت جالب: سالمندان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از افراد عادی به روشنایی نیاز دارند. میزان نور در محدوده ۱۰۰ تا ۳۰۰ لوکس (لوکس، یکای شدت روشنایی است.) برای فعالیت های عادی مناسب است و یک لامپ معمولی ۱۵۰ لوکس را فراهم می‌کند.

برای اینکه از روشنایی کافی در خانه استفاده کنید، باید اطمینان حاصل کنید که شدت روشنایی برای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و آشپزخانه به اندازه ۵۰۰ لوکس می‌باشد.

4) پاکسازی ورودی

ورودی خانه متناسب با افراد سالمند

این نکته را باید درنظر بگیرید که تزئینات و اشیاء نزدیک فضای ورودی درب منزل خود را مدنظر داشته باشید. به خصوص هنگامی که فردی را در خانه دارید که از ویلچر استفاده می‌کند. از وسایلی که احتمالا می‌تواند مانعی برای صندلی‌های چرخدار و واکرها باشد، مانند گلدان بزرگ، مبلمان و سایر موانع، خودداری کنید. یک فضای مانور با ابعاد حداقل ۱.۲۵ متر در ۱.۵ متر توصیه می‌شود.

5) استفاده از کفپوش های ضدلغزش

کف مرمر و یا سرامیک‌های صاف و صیقلی بسیار خطرناک خواهد بود. کفپوش‌های خیلی صاف و صیقلی ممکن است از نظر زیبایی شناختی بسیار مناسب باشد، اما برای ساکنین مسن خانه که ممکن است در سطوح صیقلی و صاف سر بخورند و یا بلغزند و دچار آسیب گردند.

به خصوص در مواقعی که این نوع کفوش‌ها مرطوب و یا مثل حمام خیس باشد، اصلا مناسب نخواهند بود. برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی، توصیه می‌شود حتما از پوشش‌های زبر و یا آج‌دار استفاده گردد. همچنین استفاده از کفپوش‌های ضدلغزنده در مکان‌های پرخطر خانه توصیه می‌گردد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

جمع‌بندی

بازسازی خانه سالمندان

اگر در خانه و در خانواده خود فرد سالمند دارید و یا با پدر و مادرتان که پا به سن گذاشته‌اند زندگی می‌کنید و یا مدیر یک مرکز نگهداری از سالمندان هستید، استفاده از این نکات ساده و کاربردی و به کار بردن آن‌ها هنگام ساخت و یا بازسازی، توسط شرکت اجرا کننده، می‌تواند محیطی امن و مناسب را برای افراد سالمند ایجاد نماید. خانه‌ای امن‌تر و راحت‌تر برای تمام اعضای خانواده و نسل‌های مختلف.

البته برای ایمنی افراد مسن خانواده، گذشته از اقدامات و کارهای لازم برای مناسب‌سازی محیط خانه، تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها برای مبارزه با بیماری‌ها نیز لازم و ضروری خواهد بود. با توجه به شرایط اضطراری فعلی و با وجود کروناویروس در این روزها، پیشگیری بسیار مهم است. پس مراقب افراد سالمند خانواده خود باشید.

شرکت ابنیه طراحان نصر

اگر قصد بازسازی خانه خود را دارید و یا تصمیم گرفته‌اید تا محلی امن برای زندگی افراد سالمند ایجاد کنید، جهت دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ابنیه طراحان نصر در تماس باشید. از طریق منوی تماس با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *