مقالات

صلاحیت های جدید نظام مهندسی از سال 1400

صلاحیت های جدید نظام مهندسی 1400
5/5 - (1 امتیاز)

برای آزمون های نظام مهندسی سال 1400 برای رشته‌های تاسیسات مکانیکی و برقی، یک صلاحیت جدید و برای رشته عمران، دو صلاحیت جدید از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

صلاحیت های جدید نظام مهندسی

با توجه به پیشرفت‌ فن‌آوری در جامعه و نیاز صنعت ساختمان برای بکارگیری صلاحیت های تخصصی جدید از مرحله طراحی تا نگهداری و تخریب ساختمان به خصوص در ساختمان‌های بزرگ مقیاس، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با وضع ضوابط و تعیین دامنه شمول برای هر یک از صلاحیت‌های تخصصی و از طریق برگزاری آزمون های سراسری نظام مهندسی و دوره‌های آموزشی نسبت به اعطای صلاحیت های جدید به مهندسان اقدام نماید.

برخی از این صلاحیت ها از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگهداری و غیره در ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور به آنها اشاره شده و از گذشته شرایط و ترتیب صدور، تمدید و ارتقاء آنها نیز تعیین شده است.

صلاحیت های اجرا برق و مکانیک نظام مهندسی

در زمان بهره‌برداری از ساختمان، یکی از آسیب‌‌پذیرترین بخش‌های آن بخش‌های تاسیسات برقی و الکتریکی است که به دلیل ضعف در اجرا، بهره‌برداران را با مشکلات بی‌شماری مواجه می‌کند. به منظور حل مشکلات و برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها در هریک از رشته‌های برق و مکانیک نیز صلاحیت تخصصی جدید با عنوان «اجرای تاسیسات برقی» و «اجرای تاسیسات مکانیکی» پیش‌بینی شده است.

صلاحیت بهسازی نظام مهندسی

مانی‌فر گفت: ساختمان‌های مهم در طول چرخه حیات ممکن است به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری نیازمند اجرای عملیات بهسازی لرزه‌ای باشند که اجرای این عملیات از یک سو نیازمند مقررات ویژه و از سوی دیگر نیازمند حضور اشخاص ذی‌صلاح برای طراحی و اجرای بهسازی لرزه‌ای است. به همین منظور علاوه بر پیش‌بینی مبحث جدید با همین عنوان نسبت به تعریف صلاحیت جدید تحت‌عنوان «ارزیابی و اجرای بهسازی لرزه‌ای» اقدام شده است.

صلاحیت گودبرداری نظام مهندسی

وی افزود: برای ایمن‌سازی گودها و اجرای هرچه بهتر پی در ساختمان‌ها صلاحیت جدید «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» تعریف شده است. داوطلبان واجد شرایط این صلاحیت‌ها می‌توانند با مطالعه دستورالعمل ثبت‌نام و در صورت دارا بودن شرایط نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند.

شرایط اخذ صلاحیت های جدید رشته عمران

حدنصاب قبولی در آزمون‌های مربوط به رشته عمران صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای به‌سازی» 60 درصد بوده و آزمون نظام مهندسی مربوط به این دو صلاحیت برای اخذ پروانه اشتغال به کار برای متقاضیان دارای شرایط زیر برگزار می‌گردد:

  • برای اخذ صلاحیت «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش خاک و پی و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.
  • برای اخذ صلاحیت «ارزیابی، طرح و اجرای به‌سازی» متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش‌های سازه یا زلزله و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

1 دیدگاه در “صلاحیت های جدید نظام مهندسی از سال 1400

  1. محمد گفت:

    رشته عمران توی قبر هم باید آزمون بدیم،لعنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *