مقالات

مراحل بازسازی ساختمان به ترتیب

ترتیب مراحل بازسازی ساختمان
5/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله مراحل بازسازی ساختمان، از صفر تا صد، با ترتیب درست و اصولی بررسی شده است. همچنین با خواندن این مقاله یاد می‌گیرید که بازسازی خانه خود را از کجا شروع کنید و ترتیب مراحل بازسازی ساختمان چگونه باید باشد.

ترتیب درست مراحل بازسازی ساختمان

اگر تصمیم دارید که خودتان پروژه بازسازی را به دست بگیرید، این مطلب برای برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر کار، به شما کمک خواهد کرد که چه کارهایی را باید در اولویت قرار داده و چه کارهایی را برای آخر بگذارید. در ادامه 12 مرحله بازسازی ساختمان به ترتیب، شرح داده شده است.

مراحل بازسازی خانه و ترتیب آن

1- تخریب کف و دیوارها

اولین مرحله در بازسازی ساختمان، تخریب کف، دیوار و سایر فضاهایی است که تصمیم به بازسازی آن‌ها را دارید. چنانچه قصد دارید تا حد امکان بدون تخریب کار را پیش ببرید، حتما از متخصصین امر مشورت بگیرید، چرا که ممکن است قابلیت اجرا بر روی کار قبلی وجود نداشته باشد. به طور مثال اگر می‌خواهید سرامیک را به صورت چسبی کار کنید، اگر زیرِ کار مناسب نباشد، راهی به جز تخریب نخواهید داشت.

به طور کلی تخریب فرآیندی پر سروصدا است که اگر با برنامه‌ریزی صحیح، در مدت زمان کوتاه و با ابزار و وسایل مناسب انجام نشود، همسایه‌ها را کلافه خواهد کرد.

2- حمل نخاله‌های حاصل از تخریب

دومین مرحله از مراحل بازسازی ساختمان، گونی‌کردن و حمل نخاله‌های حاصل از تخریب است. این مرحله باید بلافاصله پس از تخریب انجام شود تا جلوی دست و پای عوامل اجرایی را نگیرد و خللی در روند کار ایجاد نکند. چنانچه حجم نخاله‌ها کم باشد، می‌توان آن‌ها در مکانی مناسب دپو نمود تا در انتهای کار به صورت یکجا به محل مناسب منتقل گردند.

مراحل بازسازی ساختمان به ترتیب

3- عایق‌بندی و کف‌سازی

سومین مرحله، عایق‌بندی و کف‌سازی مناسب است که به عنوان مقدمه برای اجرای تاسیسات فاضلاب و کاشی‌کاری صورت می‌گیرد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

4- سفارش ساختِ در، پنجره و کابینت

چهارمین مرحله در بازسازی خانه، سفارش‌دادن در، پنجره‌ها و کابینت آشپزخانه است. اگر این موارد به موقع آماده نصب نباشند، کارِ بازسازی، دچار وقفه خواهد شد.

5- تاسیسات برقی و لوله‌کشی

پنجمین مرحله، انجام لوله‌کشی و برق‌کشی خانه به صورت زیرکار است. ما به هیچ وجه روی کار اجرا کردن تاسیسات را توصیه نمی‌کنیم؛ اما اگر قصد دارید که به صورت روکار انجام دهید، باید پس از مرحله کاشی‌کاری سرویس و آشپزخانه و رنگ‌آمیزی و کاغذدیواری انجام شود.

مراحل بازسازی ساختمان به ترتیب

6- کاشی‌کاری

ششمین مرحله از مراحل بازسازی ساختمان، به کاشی‌کاری اختصاص دارد. اجرای سرامیک یا پارکت یا هر متریالی که موردنظرتان است برای سالن پذیرایی، اتاق‌ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام می‌بایست در این مرحله انجام گیرد.

7- نصب در و پنجره

هفتمین مرحله، نصب درها و پنجره‌هایی است که پیش‌تر سفارش ساخت آن‌ها داده شده بود. بهترین زمان برای تعویض در و پنجره قبل از شروع گچ‌کاری و بتونه‌کاری دیوارها می‌باشد. برای این کار چارچوب‌های قدیمی باید خارج و چارچوب‌های در و پنجره جدید جایگزین آن‌ها شوند.

8- نازک کاری و تزئینات

هشتمین مرحله از مراحل بازسازی، انجام نازک‌کاری‌هایی مثل دیوار یا سقف کناف، باکس سقف سالن، اجرای ابزارهای گچی و کارهایی مشابه آن‌ها می‌باشد.

9- کاغذ‌دیواری و رنگ‌آمیزی

نهمین مرحله، اجرای کاغذ‌دیواری، رنگ‌آمیزی و سایر موراد مشابهی است که برای دیوارها و سقف در نظر دارید.

10- اجرای کابینت و کمدها

دهمین مرحله از مراحل بازسازی خانه، زمانی انجام می‌شود که از خشک شدن رنگ دیوارها اطمینان پیدا کردید. در این مرحله باید برای نصب کابینت، کمد دیواری و مصنوعات چوبی اقدام کنید.

11- نصب تجهیزات روکار

یازدهمین مرحله، انجام خرده‌کاری‌هایی مثل نصب هالوژن و نورمخفی، نصب کلید و پریز، نصب شیرآلات آشپزخانه، نصب تاسیسات روکارِ سرویس بهداشتی و حمام مثل روشویی، شیرآلات و… می‌باشد.

12- حمل نخاله‌های باقی‌مانده و نظافت

دوازدهمین مرحله و آخرین گام از مراحل بازسازی ساختمان، بیرون بردن نخاله‌های باقی‌مانده و نظافت خانه است. پس از نظافت و غبارگیری، شرایط برای چینش لوازم و وسایل خانه مهیا خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب مراحل بازسازی ساختمان و ترتیب درست برای اجرای آن‌ها شرح داده شد. حالا می‌توانید با اطلاعات کافی کار بازسازی خانه خود را شروع کنید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان با کارشناسان ابنیه طراحان نصر در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که بازدید از خانه یا ساختمان شما به صورت رایگان انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *