مقالات

طراحی برج های واحه چین Oasis Towers

طراحی برج های واحه نانجینگ چین Oasis Towers
5/5 - (1 امتیاز)

دفتر معماری MVRDV، یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین دفاتر معماری جهان، برنده مسابقه طراحی مجتمع مسکونی – تجاری Oasis Towers در کلان شهر نانجینگ چین شد.  در این مطلب، طراحی برج های واحه (Oasis Towers) به طور کامل بررسی شده است.

برج های واحه (Oasis Towers)

برای تکمیل رشد سریع کلان شهر نانجینگ کشور چین، مسابقه طراحی معماری برج های واحه (Oasis Towers) به صورت بین المللی مطرح و شرکت معماری MVRDV از هلند، برنده این مسابقه شد.

Oasis Towers

نمای برج های واحه چین

برج های واحه (Oasis Towers)، که ارتفاع آن‌ها به 150 متر می‌رسد، در شهر نانجینگ کشور چین ساخته خواهد شد. این مجموعه با الهام از طبیعت طراحی شده است و مکانی سبز، چشم‌نواز و متفاوت را در بخش متراکم شهر به وجود می‌آورد. تراس‌های این مجموعه با آبشاری از گیاهان زیبا، محیطی سرسبز و منحصر به فرد ایجاد می‌کنند.

طراحی Oasis Towers

در نگاه اول ممکن است طراحی برج های واحه نانجینگ خیلی متنوع به نظر برسد و نظم خاصی در آن دیده نشود، درحالی که طراحی این دو برج بسیار کارآمد و منظم است. پلان طبقات هم‌کف، برای بخش‌های بزرگ، تقریباً یکسان هستند و فقط شکل منحنی بالکن‌ها تغییراتی دارند. ساختمان مرکزی که سه طبقه دارد و بخش تجاری مجموعه است.

برج های واحه (Oasis Towers) هر کدام 40 طبقه دارند، که از زوایای شمالی و جنوبی روبروی یکدیگر قرار دارند. طراحی دو برج L شکل بوده و سه طبقه اول مجموعه به عنوان لنداسکیپ فضای تجاری که تردد در آنجا زیاد است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

در واقع قلب این دو برج، ساختمان تجاری سه طبقه‌ای است که با محوطه و خیابان‌های اطراف ارتباط داشته و امکانات تفریحی و رفاهی در آنجا تعبیه شده است. هر برج دسترسی به خیابانی متفاوت دارد که به وسیله این طراحی می‌توان از خیابانی به خیابان دیگر تردد کرد.

پوشش گیاهی و سازگاری با محیط زیست

از جمله مزایای این طراحی استفاده مناسب و هوشمند از فضای سبز است. پوشش گیاهی موجود در لنداسکیپ و تراس‌ها علاوه بر جنبه‌های مختلف اعم از زیبایی و تصویه هوا، باعث تفکیک بخش تجاری از مسکونی شده و حریم خصوصی در طبقات بالا حفظ شده است.

پشت بام برج های واحه (Oasis Towers) که عابران پیاده یا ساکنان به آن‌ها دسترسی ندارند، به‌طور متراکم با گونه‌های مختلفی کاشته شده‌اند که به گستردگی تنوع زیستی کمک می‌کنند. سیستم بازیافت آب خاکستری مجموعه نیز در پشت بام این مجموعه قرار گفته است.

موقعیت برج‌ها به شکلی است که از بادهای غربی برای به حداکثر رساندن تهویه طبیعی بهره می‌برد. بالکن‌های بزرگ و درختان آن‌ها نیز طوری طراحی شده‌اند تا علاوه تامین نور طبیعی فراوان، در ماه‌های گرم‌تر سایه بیشتری را ایجاد نمایند.

طراحی برگرفته از طبیعت نانجینگ

تیم طراحی MVRDV در رابطه با طراحی برج های واحه (Oasis Towers) گفته‌اند که سعی شده است این طراحی برگرفته شده از طبیعت نانجینگ و صخره‌های منحنی شکل به معنای واقعی آن باشد، نه صرفا تقلید و معمارانه طبقه بندی و بهره برداری شده است.

کانسپت طراحی Oasis Towers

کانسپت طراحی ابتدا از یک مربع آغاز و با برش مربع‌ها به دو برج L شکل، درگیر با محیط و مرتبط به هم پایان رسیده است.

روند طراحی Oasis Towers

در این مجموعه روند طراحی از دو مستطیل، مانند کانسپت اولیه، اتود زده شده است و با توجه به تصویر زیر، متوجه تکامل طرح و ایجاد همبستگی با محیط پیرامون طرح خواهیم شد.

در همین رابطه بخوانید:
قاب دبی - معرفی دبی فریم به همراه فیلم و تصاویر

طراحی دید، منظر و ارتباط شهری Oasis Towers

فضای سبز لنداسکیپ و جهت‌های ارتباطی با شهر

فضای سبز لنداسکیپ و جهت‌های ارتباطی با شهر

پلان طبقه مسکونی برج های واحه

پلان طبقه مسکونی برج های واحه

پلان طبقه تجاری برج های واحه

پلان طبقه تجاری برج های واحه

موقعیت مجموعه در نقشه شهری

موقعیت مجموعه در نقشه شهری

نمای سه بعدی برج های واحه

نمای سه بعدی برج های واحه

منبع: ArchDaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *