مقالات

سبک های پرطرفدار در بازسازی خانه

سبک های پرطرفدار در بازسازی خانه
5/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله سبک های پرطرفدار برای بازسازی خانه معرفی شده است. سبک‌هایی که با یک بودجه معقول قابلیت اجرا داشته و در ایران نیز مورد توجه مردم قرار گرفته باشند.

سبک های پرطرفدار در بازسازی خانه

از ابتدای پیدایش بشر و با پراکندگی انسان‌ها در نقاط مختلف دنیا، شیوه‌های مختلف و خاصی برای ساخت سرپناه و محلی برای زندگی، که امروزه تحت عنوان منزل مسکونی می‌شناسیم، پدید آمدند. این شیوه‌های خاص برگرفته از محیط طبیعی محل زندگی، شرایط جوی، میزان در دسترس بودن مواد و مصالح آن محدوده و نیز شرایط فرهنگی و آداب و رسوم بوده که منجر به ساخت و به وجود آوردن انواع مختلف خانه شده است.

همه انسان‌ها از همان ابتدا، به هنگام قدیمی و فرسوده شدن منازل، با توجه به شرایط ذکر شده در بالا، اقدام به بازسازی یا نوسازی آن‌ها می‌کردند و این بازسازی از محدوده فرهنگی و اقلیمی تجاوز نمی‌کرده‌است.

معرفی سبک های پرطرفدار در بازسازی خانه

امروزه به توجه به ارتباطات گسترده مردم در مناطق مختلف دنیا و شکل گرفتن دهکده‌ای جهانی، در دسترس بودن و ارتباط تنگاتنگ کشورهای دنیا، سفرها و بازدید از نقاط مختلف دنیا و مشاهده جوامع و فرهنگ‌های مختلف، سبک های متفاوت و جذاب ساخت و ساز اجرا می‌گردد، تا هم فرهنگ‌های مختلف شناخته شود و هم تمایزهای ظاهری و جذابیت‌های بصری برای مردم فراهم گردد.

بازسازی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و امروزه شاهد بازسازی به سبک های مختلف معماری در جامعه می‌باشیم. افرادی که قصد بازسازی منازل خود را دارند می‌توانند از میان ده‌ها سبک بازسازی قدیمی و جدید، با توجه به سلیقه و سبک زندگی خود یکی را انتخاب کرده و ظاهری تازه به خانه خود ببخشند. در ادامه این مطلب، 5 سبک پرطرفدار در بازسازی خانه معرفی شده است:

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

1- بازسازی به سبک معماری سنتی ایرانی

نقش و جایگاه ویژه خانه به‌عنوان یک المان مهم در معماری سنتی ایرانی مشهود است. عناصر به کار رفته در خانه های قدیمی ایرانی، دارای روش‌ها و تکنیک‌های مختلف ساخت و اجرا می‌باشند که متناسب با فرهنگ، اقلیم و شرایط آب و هوایی هر منطقه انتخاب می‌شوند. عناصر تزئینی متنوعی از جمله گچ‌کاری، رنگ آمیزی، کاشی‌کاری و آینه‌کاری در این سبک از معماری به کار می‌روند.

ایجاد فضاهای تو در تو، رنگ‌آمیزی‌های شاد، نقاشی‌های دیواری و طاق‌های مجوف و بزرگ از شاخصه‌های این سبک معماری می‌باشند. امروزه خانه های قدیمی بسیاری در شهرهای مختلف ایران وجود دارند که باید به عنوان یادگار اعصار گذشته و میراثی از گذشتگان مورد توجه قرار گرفته و دستخوش بازسازی قرار گیرند.

بازسازی خانه به سبک سنتی

2- بازسازی به سبک یونانی

معابد، رایج‌ترین و بهترین نوع شناخته شده معماری عمومی یونان می‌باشد. ستون‌های بزرگ و غول پیکر، سقف‌های بلند و فضاهای بزرگ و جادار از مهمترین ویژگی‌های این سبک از معماری می‌باشند که در گذشته برای معابد خدایان یونان ساخته می‌شدند و محل تجمع افراد برای برگزاری مراسم‌های مذهبی، سنتی و آئینی بودند. امروزه از این سبک، در بازسازی و ساخت منازل مسکونی استفاده می‌شود که جلوه‌ای وصف نشدنی به سازه می‌دهند.

بازسازی خانه به سبک یونانی

3- بازسازی به سبک مصری

تمدن مصر باستان از قدیمی‌ترین تمدن‌های به جا مانده از اعصار قدیم است. آثار به جا مانده از سازه‌ها و سبک های معماری آن دوران امروزه به عنوان یک میراث باستانی برای تمامی مردم دنیا شناخته می‌شود که شاخص ترین آن‌ها اهرام ثلاثه و مجسمه ابوالهول می‌باشد. از مهم‌ترین شاخصه‌های بازسازی و معماری این سبک، می‌توان به عناصر و المان‌های نمادین، نقاشی‌های مینیاتوری، عناصر طبیعی در ایجاد فضا، دالان‌های بزرگ، نورپردازی‌های مخفی و سایه روشن برای تداعی فضایی خشت و گلی اشاره کرد.

بازسازی خانه به سبک مصری

4- بازسازی به سبک مدرن

سبک مدرن، یکی از سبک های مورد توجه در بازسازی می‌باشد که از اوایل قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم روی کار آمد. خرابی‌های جنگ باعث شد که معماران، سبکی جدید را پایه‌گذاری کنند که علاوه بر استفاده بهینه از فضا، زیبایی ظاهری بسیاری را ایجاد نماید.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

این سبک از معماری معمولا بر پایه استفاده از مصالح جدید نظیر فولاد و بتن یا به کارگیری تلفیقی آن‌ها می‌باشد. از شاخصه‌های این سبک می‌توان به ایجاد ظاهری متفاوت، استفاده از عناصر ناشناخته، طراحی جذاب، ایجاد قوس و خم‌ها در ظاهر بنا، ظاهری خشن، خشک و مصنوعی در عین زیبایی و… اشاره داشت. امروزه بازسازی منازل بر پایه معماری مدرن، سبکی جذاب و مورد توجه عموم مردم است که علاوه بر مدرنیته‌کردن فضاها، ایجاد تمایز، جای‌گیری و حداکثر استفاده از فضا را برای ساکنین منزل به ارمغان می‌آورد.

بازسازی خانه به سبک مدرن

5- بازسازی به سبک تلفیقی

یکی از سبک های پرطرفدار در بازسازی خانه که این روزها مورد توجه قرار گرفته است استفاده از سبک تلفیقی می‌باشد. طراح معمار و طراح فضای داخلی با استفاده از عناصر قدیمی و مدرن، المان‌هایی را جان می‌بخشد که تا پیش از این وجود نداشته و قلمرویی جدید در این سبک ایجاد می‌نماید.

بازسازی خانه به سبک تلفیقی

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب از میان سبک های مختلف بازسازی خانه، 5 سبک پرطرفدار معرفی شد. سبک هایی که در حال حاضر در مناطق مختلف دنیا از جمله ایران اجرا می‌شوند. شما به چه سبک از معماری و بازسازی علاقه دارید؟ اگر با سایر سبک های این حوزه آشنایی دارید با ما در میان بگذارید.

شرکت ابنیه طراحان نصر با سابقه‌ای درخشان و با به کارگیری تیمی تحصیلکرده و مجرب، شما را در امر بازسازی منزل‌تان راهنمایی و هدایت می‌کنند. جهت دریافت مشاوره رایگان، از طریق راه‌های تماس موجود در منوی تماس با ما، با کارشناسان ابنیه طراحان نصر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *