مقالات

رنگ یا کاغذ دیواری کدام بهتر است

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری
5/5 - (2 امتیاز)

رنگ بهتره یا کاغذ دیواری؟ قدمت این سوال احتمالا برمیگرده به دوران قاجار و زمانی که ناصرالدین شاه برای اولین بار کاغذ دیواری رو وارد ایران کرد و دیگه شد یه چالش بزرگ..! البته در اون روزگار خیلی از مردم ایران شاید حتی اسم کاغذ دیواری به گوششون هم نخورده بود!

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری

نمیشه به طور کلی جواب مشخص و قطعی‌ای به این سوال داد. اول از همه سلیقه‌ی افراد متفاوته و بخش زیادی از دکوراسیون داخلی هم به سلیقه افراد برمی‌گرده. اما داشتن اطلاعات کافی در این مورد حتما میتونه ما رو در یک انتخاب درست از بین دو گزینه رنگ و کاغذ دیواری کمک بکنه.

پس بهترین کار همینه که نقاط مثبت و منفی هرکدوم از این دو مورد رو بررسی کنیم. رنگ و کاغذدیواری هر کدوم مزیت ها و معایبی دارن که شناخت اون ها ما رو برای تصمیم بهتره کمک میکنه که کدوم یکی برای منزلمون مناسب‌تر هست.

رنگ بهتره یا کاغذ دیواری

رنگ بهتره یا کاغذ دیواری ، رنگ بهتر است یا کاغذدیواری

اجرای رنگ و کاغذ دیواری

یکی از مهمترین برتری های کاغذ دیواری نسبت به رنگ اینه که خیلی سریع میشه اون رو اجرا کرد. درحالی که اجرای رنگ نیاز به زمان خیلی بیشتری داره. برای رنگ‌آمیزی باید همه وسایل خونه جمع یا پوشانده بشن تا رنگی نشن. درحالیکه برای نصب کاغذدیواری نیازی به این کارها نیست و ریخت و پاش خیلی کمتری داره.

مزیت بعدی کاغذدیواری در مقایسه با اجرای رنگ خاصیت بی بو بودن اون هست. معمولا تا چند روز و حتی تا چند هفته بوی رنگ در منزل استنشاق می‌شه که میتونه خیلی آزاردهنده باشه و حتی سلامتی گروه های حساس رو باخطراتی مواجه بکنه.

در صورتیکه کاغذ دیواری مناسب و استاندارد هیچگونه بویی نداره و حتی امروزه کاغذ دیواری هایی ساخته شدن که از الیاف طبیعی تشکیل شدن و کاملا دوستدار محیط زیست و ضد آلرژی و حساسیت و حتی قابل شستشو هستن.

اگه نور خونه‌تون کمه…

استفاده از کاغذ دیواری برای خانه هایی که نورگیری کمی دارن پیشنهاد نمیشه، چون انعکاس نور پایینی داره درحالی که رنگ بخاطر سطح صاف و براقی که داره، باعث روشن تر شدن فضای خونه میشه.

اگه خونه‌تون کوچیکه…

رنگ به دلیل لعاب و سطح براقی که داره نور رو بهتر از کاغذدیواری‌ها (که جاذب نور هستند)، منعکس می‌کنن و این ویژگی باعث روشن‌تر شده فضای داخلی می‌شه.

پس برای خونه‌های کوچیک بهتره از رنگ استفاده کنید، چون اولا باعث روشن‌تر شدن فضا و در نتیجه بزرگ‌تر جلوه کردن خونه میشه، و نکته دیگه اینکه چون معمولا رنگ آمیزی بدون طرح و نقش خاصی و خیلی ساده انجام میشه برای پوشش دیوار خونه‌های کوچیک مناسب‌تر هست.

تنوع در طرح!

از نظر تنوع، کفه‌ی ترازو کاملا به سمت کاغذ دیواری سنگینی میکنه و برای طراحی داخلی قدرت انتخاب بیشتری به طراح میده، اما رنگ هم میتونه در طرح های مختلف و جذابی اجرا بشه. کاغذ دیواری تنوع بسیار گسترده‌ای داره و گزینه‌های زیادی برای انتخاب در دست دارید. حتی می‌توانید طرح‌ یا عکس موردنظر خودتون رو برای کاغذدیواری انتخاب کنید. در کل کاغذ دیواری قابلیت شخصی‌سازی بیشتری نسبت به رنگ داره.

رنگ بهتر است یا کاغذدیواری

دوام و طول عمر

کاغذ دیواری ثبات و ماندگاری بالاتری نسبت به رنگ داره. به طور کلی با درنظر گرفتن یه بودجه متوسط، اگه از کاغذ دیواری استفاده کنید دوام بیشتری نسبت به رنگ خواهید شد. رنگ‌ها دوام کمتری نسبت به کاغذ دارن و ممکنه به مرور زمان و بر اثر شستشو تغییر رنگ بدن.

پوشش عیوب و ترک های دیوار

پوشش بهتر عیوب دیوار توسط کاغذدیواری خیلی بهتر و راحت‌تر از رنگ انجام میشه. حتما شما هم با ترک‌های ریز و درشت روی دیوارهای رنگ شده مواجه شدید که حتی با بتونه کاری هم رفع نشده. کاغذدیواری برخلاف رنگ، این عیوب سطحی رو به راحتی می‌پوشونه.

صرفه اقتصادی

شاید در نگاه اول قیمت کاغذ از رنگ بیشتر باشه اما وقتی دوام بیشتر کاغذ دیواری نسبت به رنگ رو درنظر بگیریم، استفاده از اون به صرفه تر خواهد بود.

ابنیه طراحان نصر و سخن آخر

خیلی چیزا به سلیقه افراد بستگی داره اما بررسی این موارد میتونه ما رو در انتخاب بهتر کمک بکنه. در بعضی از خونه ها رنگ گزینه بهتری خواهد بود و در بعضی دیگه کاغذدیواری بهترین گزینه‌ست. میشه حتی از ترکیب هر دو استفاده کرد. امیدواریم که این مطلب ابنیه طراحان نصر براتون مفید بوده باشه و بتونید بهترین تصمیم گیری رو در مورد انتخاب بین رنگ و کاغذ دیواری داشته باشید. نظر شما چیه؟ رنگ رو ترجیح میدید یا کاغذ؟؟

راستی ابنیه طراحان نصر یه شرکت ساختمانی با گرید ابنیه و ساختمان هست که از صفر تا صد پروژه ها و کارهای عمرانی و ساختمانی رو انجام میده. از طراحی و نقشه کشی تا ساخت و ساز یا بازسازی خانه های قدیمی و… .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *