مقالات

نکات بتن ریزی در هوای گرم

نکات بتنی ریزی در هوای گرم
5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب شرایط هوای گرم و نکات بتن ریزی در هوای گرم شرح داده شده است.

هوای گرم در بتن ریزی

هرگاه دمای محیط بیشتر از 30 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی كمتر از 70 درصد است، شرایط هوای گرم صادق است و اقدام به اجرای تدابیر الزامی می باشد.

مشکلات بتن ریزی در هوای گرم

یکی از مسائل مهم بتن‌ریزی در هوای گرم، عمل هیدراتاسیون سیمان درون بتن است که با سرعت عمل زیادی صورت می‌گیرد و حباب‌های ساخته شده دراطراف سنگدانه‌ها تضعیف شده و در نهایت باعث کمتر شدن مقاومت بتن و کم شدن دوام بتن می‌شود.

هوای گرم باعث تبخیر زود هنگام آب درون بتن شده و این امر موجب کم شدن اسلامپ بتن می‌شود. همچنین دمای مخلوط بتن نباید بیشتر از 32 درجه سلسیوس برای بتن معمولی و 15 درجه سلسیوس برای بتن های حجیم باشد.

نکات بتن ریزی در هوای گرم

برای حل این مشکل نباید به بتن آب اضافه کرد، زیرا باعث پایین آمدن مقاومت بتن و در نهایت ایجاد ترک در سطح بتن پخش شده می‌شود. با ارائه یکسری از راهکارها از قبیل پودر یخ، برای خنک کردن مصالح سنگی و سیمان، مواد افزودنی قبل از ساخت بتن و زمان‌بندی مناسب برای ساخت و حمل بتن به کارگاه، ایجاد باد شکن، سایبان و یا خنک نگه داشتن میکسر بتن با گونی چتایی خیس تا حدودی از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

اگر در طول مدت شبانه روز، شرایطی فراهم شود كه هوای گرم محسوب نشود و یا از شدت شرایط هوای گرم كاسته شود، توصیه این است كه در آن زمان اقدام به بتن ریزی گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *