بازسازی ساختمان برج سفید شرکت زیرساخت

شرکت ارتباطات زیرساخت، یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات، به عنوان کارفرما در پروژه بازسازی ساختمان برج سفید حضور داشت. در ادامه این مطلب به معرفی پروژه بازسازی ساختمان برج سفید که به عنوان مهمانسرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرداخته شده است.

آیتم‌های اصلی پروژه

1- بازسازی کامل طبقه سوم ساختمان برج سفید با کاربری مهمانسرا

2- رنگ آمیزی کامل ساختمان برج سفید در 10 طبقه (حدود 5 هزار مترمربع)

بازسازی کامل طبقه سوم برج سفید (مهمانسرا)

واحد مهمانسرای برج سفید، با مساحت 130 مترمربع، شامل 3 اتاق خواب، آشپزخانه، سالن پذیرایی، حمام و سرویس بهداشتی، به طور کامل بازسازی گردید.

کاشی‌های قدیمی تمام بخش‌های این واحد به طور کامل تخریب و برچیده شد و سرامیک جدید اجرا گردید. در سالن پذیرایی سرامیک 60×60 با رنگ کرم اجرا شد تا با رنگ استخوانی مهمانسرا همخوانی داشته باشد و فضای مهمانسرا به اندازه کافی روشن و دلباز باشد.

در آشپزخانه، کابینت MDF قهوه‌ای رنگ با صفحه سفید طراحی و اجرا شد. همچنین کاشی بین کابینتی سفید رنگ با طرح کلکته در عین سادگی، زیبایی فضای آشپزخانه را دوچندان نمود. با توجه به خواسته کارفرما سینک استیل و گاز صفحه‌ای استیل در آشپزخانه نصب شد. (البته پیشنهاد ابنیه طراحان نصر، استفاده از سینک گرانیتی و گاز صفحه‌ای شیشه‌ای بود؛ چرا که جلوه زیباتری به آشپزخانه می‌بخشید.)

آرک‌هایی قدیمی واحد نیز به طور کامل تخریب شدند و دور باکس کناف به همراه نورمخفی در سالن، آشپزخانه و اتاق خواب‌ها اجرا گردید. با توجه به خواسته شرکت زیرساخت، کمد دیواری در هر دو اتاق از نوع ساده طراحی و اجرا شد.

با توجه به بزرگ بودن سالن پذیرایی، دو دریچه کولر با فاصله مناسب تعبیه شد تا فرایند خنک سازی در روزهای گرم تابستان به طور یکنواخت صورت پذیرد. همچنین کلیه تاسیسات، لوله‌های آب و رادیاتورها، سیم‌کشی‌های برق و تلفن و تمام کلید و پریزهای مهمانسرای برج سفید به طور کامل بازطراحی و نوسازی شد. لازم به ذکر است که روشنایی این واحد که یکی از مشکلات آن بود، از طریق هالوژن‌های دورباکس، تقویت گردید.

در سرویس بهداشتی و حمام، سقف کاذب از نوع 60×60 اجرا شد. با توجه به اینکه در سایر طبقات نیز سقف کاذب به همین صورت اجرا شده بود، پیشنهاد استفاده از سقف‌های طرح‌دار یا آسمان مجازی، مورد موافقت کارفرمای محترم قرار نگرفت. همچنین کاشی 60×30 برای دیوار و کاشی 30×30 نیز برای کف، در حمام و سرویس بهداشتی کار شد.

از دیگر آیتم‌های اجرا شده در پروژه بازسازی ساختمان برج سفید، تعویض چهارچوب و درهای قدیمی بود. قرنیز از نوع PVC قهوه‌ای‌رنگ خریداری و نصب شد. استفاده از رنگ قهوه‌ای در قرنیزها، کابینت آشپزخانه و درهای واحد، سبب شد تا فضای واحد از سردی و یکنواختی خارج شود.

رنگ آمیزی کامل ساختمان برج سفید (12 واحد)

رنگ آمیزی تمام واحدهای برج سفید (12 واحد) نیز بر عهده ابنیه طراحان نصر قرار گرفت. برای اینکه هنگام نقاشی، لوازم و تجهیزات واحدها، دچار کثیفی و یا آسیب نشود، از کاورهای پلاستیکی مناسب برای این منظور استفاده شد. شوفاژها، دستگیره‌ها، هالوژن‌ها، کلید و پریزها و… پیش شروع رنگ‌آمیزی در هر واحد، باز و کاور شد و بعد از اتمام فرایند نقاشی و خشک‌شدن رنگ، مجددا نصب گردید.

چالش‌های پروژه

1- عدم استفاده از راه‌پله برای ورود و خروج مصالح و نخاله‌ها: با توجه به اینکه ساختمان برج سفید به عنوان مهمانسرا فعال بود، نظافت مشاعات برای شرکت ارتباطات زیرساخت بسیار اهمیت داشت؛ از همین رو پیشنهاد ابنیه طراحان نصر، برش‌دادن محل یکی از پنجره‌های سالن پذیرایی بود تا با نصب یک بالابر، ورود و خروج مصالح، تجهیزات و نخاله‌ها، مستقیما از حیاط ساختمان صورت گیرد.

2- استفاده از پرده‌های پلاستیکی ضخیم در محل ورودی واحد، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به فضای راه پله

3- توجه به نظافت مشاعات ساختمان برج سفید هنگام رفت و آمد اکیپ کاری

4- تصمیم‌گیری در ارتباط با نوسازی لوله‌کشی سرویس بهداشتی و حمام در انتهای پروژه صورت گرفت. این مورد سبب شد تا کاشی اجراشده در کف این دو بخش، برای نصب لوله‌های جدید، مجددا تخریب و عایق‌کاری شود.