بازسازی ساختمان فردوسی بانک مسکن

در این مطلب اقدامات انجام شده در پروژه بازسازی طبقه پنجم ساختمان شماره یک فردوسی بانک مسکن، با کاربری اداری و به مساحت تقریبی 1120 مترمربع، شرح داده شده است. طبقه پنجم این ساختمان شامل 15 اتاق و یک راهرو به طول 70 متر می‌باشد.

آیتم‌های اصلی پروژه

  • سیستم VRF
  • اجرای سرامیک
  • اجرای سقف کاذب
  • رنگ آمیزی دیوارها و سقف
  • قرنیز PVC

بازسازی ساختمان فردوسی بانک مسکن

1- سرامیک

سرامیک پرسلان طوسی رنگ با ابعاد 1×1 در تمام فضاهای طبقه پنجم ساختمان فردوسی (730 مترمربع)، از جمله راهرو و اتاق‌ها اجرا گردید. برای اجرای سرامیک و زیرسازی بهتر، از دستگاه چکش ویبره‌ای استفاده شد.

لازم به ذکر است که در پروژه بازسازی ساختمان فردوسی بانک مسکن، خواسته اولیه کارفرمای محترم برای زیرسازی استفاده از فوم بتن بود که بعد از بررسی کارشناسان ابنیه طراحان نصر و به دلیل یکسان نبودن تراز سه دستگاه آسانسور و دو راه پله با یکدیگر، برای بهبود کیفیت اجرا و پس از موافقت کارفرما، فوم بتن حذف و زیرسازی سرامیک‌ها بعد از انجام کروم‌بندی با ملات ماسه و سیمان انجام شد. نصب سرامیک‌ها نیز با چسب مخصوص و همتراز انجام گردید.

2- سقف کاذب

در پروژه بازسازی ساختمان فردوسی بانک مسکن، سقف کاذب کناف در سه نوع زیر اجرا گردید. همچنین 85 عدد دریچه بازدید ضد حریق، در بخش‌های مختلف سقف، تعبیه شد.

  1. اتاق‌ها: اجرای سقف کناف از نوع ضد حریق (FR) به مساحت حدودی 550 مترمربع
  2. راهرو: اجرای سقف کناف از نوع آکوستیک پانچ دایره‌ای نامنظم با ابعاد 60×60 سانتی‌متر و به مساحت 120 مترمربع
  3. راهرو: اجرای سقف کناف ساده در دو طرف تایل‌های آکوستیک، حدود 140 مترطول

3- سیستم VRF

سیستم VRF به طور کامل تعمیر و راه‌اندازی شد. از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این بخش می‌توان به تست نشتی لوله ها با ازت و شستشو با گاز، اصلاح لوله‌های مسی، اجرای لوله مسی همراه با عایق، اجرای کابل‌های برق قدرت و فرمان بین پنل‌های داخلی و خارجی، تست سلامت بردهای داخلی، خارجی و پمپ درین، ترازکردن دستگاه‌های کاستی فن کوئل، تعویض دو دستگاه کمپرسور، شارژ گاز و راه‌انداری کامل سیستم VRF و کندانسور اسپیلت‌های تک پنل اشاره نمود.

4- رنگ آمیزی

در نهایت رنگ آمیزی 1500 مترمربع سقف و دیوار با استفاده از رنگ سفید اکرولیک انجام گردید.

5- نصب قرنیز PVC

قرنیز PVC با ضخامت 9 سانتی‌متر در بخش‌های مختلف طبقه پنجم نصب گردید.

مهم‌ترین چالش های پروژه

1- حمل و نقل مصالح: با توجه فعال بودن ساختمان اداری و تردد کارکنان در راه‌پله‌ها و سایر طبقات، حمل مصالح از طریق بالابر انجام شد. برای این منظور بخشی از نمای ساختمان در طبقه پنجم تخریب گردید تا مصالح و تجهیزات به صورت مستقیم از حیاط ساختمان به این طبقه منتقل گردد.

2- محدودیت زمان و حضور اکیپ‌های مختلف: با توجه به محدودیت زمان، لازم بود تا اکیپ‌های مختلف و عوامل اجرایی به صورت همزمان مشغول به کار باشند. هماهنگی، عدم تداخل کارها با یکدیگر و نظم کارگاه یکی از چالش‌های مهم این پروژه محسوب می‌شد که به شکل قابل قبولی انجام گردید.