مقالات

استفاده از رنگ برای برجسته کردن فضاهای معماری

استفاده از رنگ برای برجسته کردن فضاهای معماری
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از روش‌های برجسته کردن فضاهای معماری استفاده از رنگ است. در این مقاله شما را با نحوه استفاده از رنگ‌ها جهت متمایز کردن فضاهای معماری آشنا خواهیم کرد.

تاثیر رنگ در فضاهای معماری

با بررسی استراتژی‌های نوآورانه برای ایجاد روش‌های جدید جهت چیدمان یک فضا، معماری می‌تواند از رنگ برای تقویت طراحی معماری یک پروژه استفاده کند. استفاده از رنگ در معماری عوامل مختلفی را فراتر از ترجیحات زیبایی‌شناختی با تأثیر بر احساسات و رفتار کاربر ترکیب می‌کند. قبل از شروع به انتخاب رنگ، فرآیند طراحی مستلزم تصمیم‌گیری‌های خاصی است، مانند اینکه کدام عناصر معماری در سازه برجسته شوند.

آنتونی گائودی معمار اسپانیایی و از بزرگ‌ترین معماران دو قرن اخیر در رابطه با استفاده از رنگ در فضاهای معماری می‌گوید: «استفاده از رنگ در مکان‌های خاص ارزش زیادی دارد تا خطوط و صفحات ساختاری را پرانرژی‌تر نشان دهد.»

به طور کلی با انجام برخی تغییرات روی بعضی از عناصر موجود در یک ساختمان می‌توان به جلوه‌بخشی بیشتر آن‌ها اثر مستقیم گذاشت، برخی از این عناصر که در فضای معماری وجود دارند عبارتند از:

عناصر سازه‌ای: اگرچه عناصر سازه‌ای همیشه به وضوح قابل شناسایی نیستند اما با برجسته‌کردن آن‌ها می‌تواند ارزش طراحی معماری را افزایش داد. سازه‌های دیواری، بتن مسلح، فولاد سازه‌‎ای، سازه‌های کششی یا ترکیبی از این موارد به عنوان سازه‌های اساسی یا قاب‌بندی در معماری شناخته می‌شوند. با افزودن رنگ به بخشی از سازه می‌توان ظاهری خاص، جذاب و زیبا ایجاد کرد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

عناصر و اشیا: هنگام طراحی چیدمان معماری، عناصر مختلفی وجود دارد که می‌تواند به تعریف یک فضا کمک کند. نحوه چیدمان عناصر بی‌نهایت است، اما رنگ چگونه می‌تواند حضور آن‌ها را در معماری افزایش دهد؟ رنگ‌ها می‌توانند روشی مؤثر برای برجسته‌کردن یا کم‌رنگ کردن عناصر خاص در یک فضا باشند.

تاثیر رنگ بر درک فضاها

انتخاب رنگ مناسب می تواند جای خالی را به فضایی چشم‌نواز تبدیل کند. بسته به رنگ انتخاب‌شده (که به نوع استفاده از پروژه بستگی دارد) معماری می‌تواند فضاهای آرامش‌بخش، نورانی یا شاد را ایجاد کند. همچنین با انتخاب رنگ درست می‌توان سناریوهای مختلفی را در یک فضای معماری ایجاد کرد که بر درک ما از آن فضا تأثیر بگذارد.

خانه آبی

برخلاف پالت رنگ روشن که برای کف، سقف و مبلمان استفاده می‌شود، “خانه آبی” وجود تیرها، ستون‌ها، قاب پنجره‌ها و پله‌ها را با استفاده از رنگی متفاوت برجسته می‌کند. در ارتباط با فضاهای خنک و امن، انتخاب رنگ آبی برای ساختار معماری، حس ثبات را در چشمان کاربر ایجاد می‌نماید.

با هدف ایجاد فضایی وسیع، تمیز و یکپارچه، طرح پروژه با ساختار قاب فولادی آبی و دال‌های پیش ساخته نمایش داده می‌شود. این طرح با «نمایش و پنهان» ستون‌ها و تیرها بازی می‌کند، جایی که به نظر می‌رسد رنگ آبی آن‌ها در داخل دیوارها ظاهر می‌شود و ناپدید می‌شود.

پله‌های رنگی که از ساختار بالایی آویزان شده‌اند، دو نقش را ایفا می‌کنند: یک عنصر بصری جذاب و یک ارتباط کاربردی بین مناطق. حتی اگر خانه دیواری را با فولاد سازه‌ای ترکیب می‌کند، استفاده از رنگ در فولاد، جنبه ساختاری آن را برجسته می‌کند.

سبز نگه داشتن عناصر سازه ای

در پروژه بازسازی یک خانه در سال 1971، استراتژی معماری با هدف افزودن تهویه و نور طبیعی به فضاهای زندگی تعیین شده بود. خانه گاما با تخریب دیوارهای داخلی، محیطی یکپارچه ایجاد کرد که توسط یک ساختار سبز جدید محصور شده است که نه تنها طبقه دوم ساختمان را پشتیبانی می‌کند، بلکه با حفظ یک چیدمان ساده، به فضا رنگ می‌بخشد.

انتخاب رنگ سبز پاستلی برای متمایز کردن درب ورودی، پله‌ها، ستون‌ها و ساختار قاب‌بندی کف، تجربه آرامش‌بخشی را برای کاربر ایجاد می‌کند. با حفظ یک فضای داخلی تزئینی مینیمالیستی، استراتژی متریال با ترکیبی از کاشی‌های چوبی و چینی برای کف، آجرهای اکسپوز و بتن برای دیوارها و فولاد سبز برای سازه، که به عنوان عنصر اصلی تزئینی شناخته می‌شود، بازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *