مقالات

ضوابط طراحی بالکن و ایوان (بر اساس مبحث 4)

ضوابط طراحی بالکن، تراس و ایوان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب ضوابط و نکات مهم در طراحی بالکن و ایوان ساختمان و حداقل ابعاد و اندازه آن‌ها بر اساس مبحث 4 مقررات ملی ساختمان شرح داده شده است.

ضوابط و نکات طراحی بالکن و ایوان

6-1-5-4 ایوان ها، بالکن ها و سکوهای واقع در مسیر ورود و خروج

ایوان ها، بالکن ها و سکوهای بیرونی که در مسیرهای دسترس و خروج اصلی ساختمان یا واحدهای تصرف واقع شده‌اند علاوه بر رعایت مقررات مربوط به پاگردها و همچنین ضوابط فضاهای نیمه باز، باید با ضوابط این قسمت نیز منطبق باشند.

1-6-1-5-4 ایوان ها یا بالکن های بیرونی که در ابتدا یا انتهای مسیر دسترس یا خروج قرار دارند باید دارای سطح آزاد و بدون مانعی با حداقل ابعاد 1/40×1/40 متر باشند و این سطح نباید برای هیچ فعالیت یا منظور دیگری در نظر گرفته شود. چنانچه در اصلی به سمت بالکن باز شود، نباید در تمام مسیر بازشدن عمق و پهنای الزامی بالکن را به کمتر از 0/9 متر کاهش دهد.

2-6-1-5-4 ایوان ها و بالکن ها در هیچ جهت نباید دارای شیبی بیش از 2 درصد باشند.

3-6-1-5-4 در صورتی که کف ایوان یا بالکن دسترس و خروج اصلی در ارتفاع بیش از 0/70 متر نسبت به کف فضا یا زمین مجاور قرار داشته باشد، باید دارای جان پناه یا حفاظ مناسب مطابق مشخصات قسمت 4-9-9 باشد.

4-6-1-5-4 رعایت مقررات قسمت 4-5-1-14 برای ایوان ها، بالکن ها و سکوهای بیرونی واقع در مسیر دسترس و خروج اصلی ساختمان الزامیست.

14-1-5-4 سطوح خارج ساختمان

بالکن ها و ایوان های واقع در مسیرهای دسترس و خروج اصلی و همچنین پله‌ها و سطوح شیب‌دار رو باز واقع در این مسیرها باید دارای سطح غیر لغزنده باشند و چنان طراحی و اجرا شوند که آب روی آن‌ها یا روی سطح فضاهایی که به آن‌ها دسترسی دارد جمع نشود. سطوحی که در معرض نزولات جوی قرار دارند، باید چنان طراحی و پوشیده شوند که امکان جمع‌شدن برف و یخ روی آن‌ها به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *