مقالات

هزینه طراحی ویلا در سال 1402

هزینه طراحی ویلا چقدر است
5/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله هزینه طراحی ویلا در سال 1402 با مهر نظام مهندسی و بدون مهر این سازمان برآورد شده است. همچنین در این مطلب نکات و عوامل مهم در طراحی ویلا بررسی می‌گردد.

هزینه طراحی ویلا بدون مُهر نظام مهندسی

اگر برای طراحی ویلا به مهر سازمان نظام مهندسی نیاز نداشته باشید هزینه طراحی آن بر اساس تعرفه‌های شرکت ابنیه طراحان نصر بر اساس جدول زیر محاسبه می‌گردد. لازم به ذکر است که شرکت ابنیه طراحان نصر علاوه بر خدمات اجرایی از جمله ساخت ویلا، در زمینه طراحی ویلا نیز از تخصص و تجربه کافی برخوردار می‌باشد.

پکیج A پکیج B پکیج C پکیج D

1- طراحی نقشه‌های معماری و سازه (بدون مهر نظام مهندسی)

2- طراحی نما

3- طراحی داخلی

4- طراحی محوطه

5- طراحی بام سبز

6- طراحی تراس و بالکن

7- تهیه آلبوم

1- طراحی نقشه‌های معماری و سازه (بدون مهر نظام مهندسی)

2- طراحی نما

3- طراحی داخلی

4- طراحی محوطه

1- طراحی نقشه‌های معماری و سازه (بدون مهر نظام مهندسی)

2- طراحی نما

3- طراحی داخلی

1- طراحی نقشه‌های معماری و سازه (بدون مهر نظام مهندسی)

2- طراحی نما

کمتر از 500 مترمربع

هر پروژه 52 میلیون تومان

کمتر از 500 مترمربع

هر پروژه 44 میلیون تومان

کمتر از 500 مترمربع

هر پروژه 38 میلیون تومان

کمتر از 500 مترمربع

هر پروژه 20 میلیون تومان

500 تا 1000 مترمربع

هر پروژه 71 میلیون تومان

500 تا 1000 مترمربع

هر پروژه 60 میلیون تومان

500 تا 1000 مترمربع

هر پروژه 52 میلیون تومان

500 تا 1000 مترمربع

هر پروژه 28 میلیون تومان

1000 تا 1500 مترمربع

هر پروژه 97 میلیون تومان

1000 تا 1500 مترمربع

هر پروژه 83 میلیون تومان

1000 تا 1500 مترمربع

هر پروژه 78 میلیون تومان

1000 تا 1500 مترمربع

هر پروژه 41 میلیون تومان

در صورت نیاز به مهر نظام مهندسی (صرفأ در استان‌های تهران و البرز)، هزینه طراحی نقشه‌های معماری و سازه بر اساس تعرفه نظام مهندسی محاسبه خواهد شد.

هزینه طراحی ویلا با مُهر نظام مهندسی

هزینه طراحی ویلا در سال 1402 بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی استان تهران (طراحی به همراه مهر نظام مهندسی) برای هر مترمربع بر اساس قیمت‌های جدول زیر محاسبه می‌گردد. به طور مثال اگر زیربنای ویلای شما 1000 مترمربع باشد هزینه طراحی ویلا در سال 1402 با مهر نظام مهندسی استان تهران حدود 99 میلیون تومان خواهد شد.

عنوانتعرفه طراحی ویلا با مهر
طراحی معماریهر مترمربع 31,566 تومان
طراحی عمرانهر مترمربع 36,349 تومان
طراحی تاسیسات مکانیکیهر مترمربع 14,348 تومان
طراحی تاسیسات برقیهر مترمربع 13,392 تومان
طراحی هماهنگ کنندههر مترمربع 3,986 تومان
طراحی صفر تا صد (مجموع 4 رشته + هماهنگ کننده)هر مترمربع 99,640 تومان

سبک های طراحی ویلا

  1. سبک کلاسیک
  2. سبک مدرن
  3. سبک مینیمال
  4. ویلاهای کارکردگرا

ویلا را می‌توان در همه­ سبک‌ها طراحی و اجرا نمود ولی سبک‌های مدرن و کلاسیک محبوبیت و رواج بیشتری دارند. لازم به تذکر است که تمامی سبک‌های مختلف طراحی ویلا را می‌توان به‌صورت دوبلکس نیز طراحی و اجرا نمود.

در همین رابطه بخوانید:
قیمت سقف کناف اسفند 1402

ویلا دوبلکس به ویلایی گفته می‌شود که از دو طبقه ساخته شده است و این طبقات با استفاده از پله با یکدیگر در ارتباط می‌­باشند. در ویلاهای دوبلکس، به‌دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین، می‌توان بهره بیشتری از نور خورشید داشت و این موضوع برای تامین نور کافی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

هزینه طراحی ویلا لوکس

نکات مهم در طراحی ویلا

در ساخت ویلا، طراحی پلان اهمیت زیادی دارد و در عین حال باید پلان و حجم هماهنگی داشته باشند و به عوامل اقلیمی، نورگیری، تهویه، عملکرد، کاربردی بودن فضاها، از جمله نکاتی است که در طراحی معماری ویلا باید لحاظ شود. در این مقاله به بررسی عوامل مهم در طراحی ویلا می‌پردازیم.

اجرای مقررات و اصول طراحی در ساخت ویلا مانند تمام بناها الزامی می‌باشد، اما ویلا، ساختمانی است که مخصوص شرایط و نیازهای هر فرد با رعایت ضوابط طراحی می‌شود. نکاتی که در طراحی ویلا مهم هستند شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. اقلیم و شرایط آب و هوایی
  2. شدت و جهت وزش باد
  3. نوع بافت شهرسازی
  4. قوانین شهرداری منطقه
  5. کاربر استفاده‌کننده از ویلا

نکات طراحی پلان ویلا

در طراحی پلان باید قسمت‌های عمومی که مهمان‌پذیر هستند از قسمت‌های خصوصی و اتاق خواب تفکیک بشود به این صورت که فضاهای عمومی در طبقه همکف و فضاهای خصوصی در میان طبقه یا طبقه اول قرار می‌گیرند. اولین فضایی که افراد هنگام ورود به ویلا با آن روبرو می‌شوند، درب ورودی ویلا و فضای پیش وروردی می‌باشد، به همین دلیل طراحی این قسمت‌ اهمیت زیادی دارد.

بخش ورودی ویلا باید فضای درونی را از فضای عمومی جدا کند و دعوت کنندگی داشته باشد، در عین حال باید امکان دسترسی به تمام نقاط ویلا مانند پذیرایی، آشپزخانه و غیره را فراهم کند. این قسمت باید طوری طراحی شود که ضمن زیبا بودن، بتواند از ورود گرما، سرما به درون ساختمان نیز جلوگیری کند.

توجه به طراحی عرصه‌ها مهم است، ویلا باید از انواع عرصه خصوصی مثل اتاق خواب، عرصه خانوادگی مانند نشیمن، عرصه فضای باز همچون باربیکیو، عرصه پذیرایی نظیر ناهارخوری وعرصه خدماتی مثل پارکینگ و انبار برخوردار باشد.

عرصه خانوادگی شامل بخش نشیمن و آشپزخانه است که آفتاب‌گیر باشد، به طرف حیاط و بالکن قرار گیرد که بتوانند از منظر آن استفاده نمایند. عرصه خصوصی باید در مناسب‌ترین موقعیت مکان یابی گردد. اتاق خواب از جمله عرصه‌های خصوصی می‌باشد که شامل اتاق خواب والدین، بچه‌ها و میهمانان است.

این بخش‌ها باید نزدیک فضای خانوادگی قرار بگیرند و در عین حال از سر و صدا دور باشند، همچنین دسترسی این بخش‌ها به سرویس بهداشتی و حمام آسان باشد. آشپزخانه بایداز نور کافی بهره‌ ببرد و در جایی قرار گیرد که از داخل آشپزخانه به‌راحتی نشیمن دیده شود.

نکات طراحی ویلا

طراحی مناسب سالن غذاخوری نیز یکی دیگر از استانداردها در طراحی ویلا است. فضای سالن ناهار خوری باید با نشیمن هماهنگی لازم را داشته باشد. نشیمن ویلا بیشتر از سایر قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشمین باید طوری طراحی شود که از بخش پذیرایی ویلا مجزا باشد، تا حالت خصوصی خود را حفظ نماید.

این بخش بهتر است که به بالکن و حیاط ویلا دسترسی داشته باشد و رو به آفتاب قرار گیرد. ساکنین ویلا بیشتر زمان خود را در نشیمن سپری می‌کنند، به همین دلیل این بخش باید با آشپزخانه , سالن غذاخوری و همچنین بالکن ویلا مرتبط بوده و چشم‌انداز زیبایی را دارا باشد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

در طراحی باید به محل قرار گیری پارکینگ نیز توجه ویژه‌ای شود. مکان پارکینگ باید با توجه به مساحت سازه و میزان شیب زمین مشخص شود. از آنجا که میزان فضایی که برای پارک کردن یک اتومبیل مورد نیاز است، چیزی حدود 15 مترمربع می‌باشد، بهتر است که ابعاد پارکینگ بالاتر از این مقدار در نظر گرفته شود. پارکینگ بستگی به نوع طراحی ویلا می‌تواند، از ساختمان جدا باشد و یا به آن بچسبد و حتی در محوطه فضایی برای آن در نظر گرفت.

در طراحی پلان، جانمایی فضاها با توجه به سرانه، ابعاد استاندارد، ارتباط درست بین فضاها و لحاظ نمودن درخواست­‌های کارفرما صورت می‌­گیرد. توجه به سایت، نحوه قرارگیری ساختمان ویلا، هماهنگی میان طبقات و ساختار سقف (می‌تواند ساده، شیبدار و یا ترکیبی باشد) در نتیجه کار، خروجی و حجم نهایی پروژه تاثیرگذار است.

طراحی ویلا

نکات طراحی محوطه ویلا

در طراحی محوطه نورپردازی‌های مناسب باعث جلوه دو چندان محوطه و زیبایی بیشتر محیط می‌شود. قرارگیری عناصری مانند، استخر، آلاچیق، باربیکیو و… در برطرف‌کردن نیاز استفاده‌کنندگان در مکان مناسب طراحی محوطه را شامل می‌شود.

درختان و گیاهان سرسبز و گل‌های رنگارنگ در حیاط ویلا، پوشش گیاهی مناسب اقلیم و انتخاب گیاهانی که چهار فصل باشند در جذابیت همیشگی حیاط تاثیر زیادی دارد. برای طراحی محوطه ویلا از المان‌هایی همچون آبنما و… می‌توان استفاده نمود.

هزینه طراحی ویلا چقدر است

مراحل طراحی ویلا

مرحله اول: مطالعات اولیه و بررسی سایت پروژه است که شامل:

  • آب و هوای منطقه و اقلیم
  • نوع خاک و شیب زمین
  • جهت یابی زمین
  • دسترسی‌های منتهی به سایت پروژه
  • چشم اندازهای موجود در اطراف زمین

مرحله دوم: تحلیل و بررسی داده‌ها

مرحله سوم: ایده طراحی ویلا

مرحله چهارم: طراحی معماری ویلا

مرحله پنجم: طراحی سازه

مرحله ششم: طراحی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ویلا

مرحله هفتم: طراحی داخلی ویلا

مرحله هشتم: طراحی محوطه ویلا

مرحله نهم: نقشه‌های فاز دو و جزئیات مربوطه

هزینه طراحی ویلا

تجهیزات مورد نیاز در طراحی ویلا

معمولا تجهیزاتی که در طراحی معماری ویلا لحاظ می‌­شوند شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد
  • آبیاری قطره ای هوشمند برای باغ یا باغچه ویلا
  • سیستم ایمنی مناسب برای درب، پنجره و محیط داخلی خانه برای حفظ امنیت
  • پمپ و موتور خانه و جانمایی آن
  • سرایداری و انباری در صورت نیاز
  • وسایل و تجهیزات تفریحی مانند استخر، وسایل بازی کودکان و…
  • نورپردازی هوشمند جهت امنیت و بازدهی بیشتر

جمع بندی و سخن پایانی

در بیشتر مواقع استفاده از ویلا در تعطیلات و اوقات فراغت خانواده می‌باشد، از این رو کیفیت ویلا اهمیت بالایی دارد. پیشرفت تکنولوژی و رشد سریع زندگی صنعتی باعث شد تا افراد از محیط بکر و آرام طبیعت جدا شوند و این امر آشفتگی، افسردگی و خستگی روحی در جامعه را به همراه داشته است.

همچنین افزایش جمعیت متمرکز در شهر و وجود آلودگی زیست‌محیطی باعث شده تا افراد به دنبال ساخت باغ و ویلا در خارج از محدوده شهری و در مناطق خوش آب و هوا باشند. باغ و ویلا کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشیده و روحیه شهروندان را تسکین می‌بخشد که با طراحی ویلا با توجه به نیازها و درخواست های کارفرما می‌توان بنا و محیطی مناسب فراهم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *