مقالات

11 اشتباه رایج در بازسازی

اشتباهات رایج در بازسازی خانه
5/5 - (2 امتیاز)

بازسازی خانه شما برای بهبود عملکرد، جذابیت و زیبایی آن می تواند یک فرآیند هیجان‌انگیز باشد. در بازسازی نیز مانند هر کار بزرگ دیگری اگر تجربه کافی نداشته باشید و یا از اتفاقات پیش رو آگاه نباشید، ممکن است در طول مسیر همه چیز به اشتباه پیش برود. در این مطلب 11 مورد از رایج ترین اشتباهات، که باید در بازسازی خانه از آن‌ها اجتناب کنید، آورده شده است.

1- دست کم گرفتن هزینه‌ها

قبل از شروع بازسازی خانه خود، یک دید کلی از آنچه که می‌خواهید، به دست بیاورید و بودجه مورد نیاز برای آن را تخمین بزنید. برآورد هزینه اشتباه، سبب می‌شود تا بازسازی برخلاف آنچه که تصور داشته‌اید پیش رفته و در نهایت نارضایتی شما از نتیجه کار را به همراه داشته باشد. پس برای برآورد درست هزینه‌های بازسازی حتما خواسته‌ها و ایده‌های خود را پیش از شروع پروژه با شرکت‌های بازسازی درمیان گذاشته و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

2- بازسازی با ایده‌های شخصی

اگر از رنگ، تم و طرح‌های خاص که کاملا مطابق سلیقه شخصی شما بوده و زیاد عامه پسند نیست، استفاده کنید، ممکن است در آینده برای فروش خانه خود دچار مشکل شوید و یا حتی با یک هزینه مجدد، مجبور به بازسازی دوباره شوید. پس سعی کنید در کنار توجه به سبک زندگی و سلیقه شخصی، تغییرات را کمی اصولی‌تر و بر اساس مبانی زیباشناسی و دکوراسیون داخلی انجام دهید.

اشتباهات بازسازی خانه 1

3- بازسازی بر اساس مد روز

اگر نظر شما برای بازسازی مبتنی بر مد روز باشد از جهاتی می‌تواند برای شما مشکل ساز شود، چرا که انتخاب متریال و سبک طراحی بر اساس مد روز نمی‌تواند برای مدت طولانی برای شما ماندگاری داشته باشد. پس از مدت کوتاهی، تغییر مد، شما را وادار به بازسازی مجدد و پیروی از مد جدید خواهد کرد.

4- تمرکز بیش از حد بر روی ظاهر

رنگ‌ها، طرح کاغذ دیواری، برند شیرآلات، انتخاب همه این‌ها می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. با این حال، توصیه می‌کنیم اول از همه در برابر شروع چنین انتخاب‌هایی مقاومت کنید. در عوض، سعی کنید هنگام انتخاب طراحی برای منطقه‌ای از خانه که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد (مانند آشپزخانه یا حمام)، عملکرد فضای خود را بر ظاهر آن اولویت دهید.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی خانه در اردیبهشت سال 1403

این‌ها تصمیماتی هستند که اگر بعدا بخواهید آن‌ها را تغییر دهید، بسیار پرهزینه هستند. به عنوان مثال، کابینت آشپزخانه را در نظر بگیرید. اگر در چیدمان آن‌ها مرتکب اشتباه شوید، تغییر آن در آینده خیلی سخت و پرهزینه خواهد بود. البته حرف ما این نیست که به ظاهر خانه خود اهمیت ندهید؛ مراقب باشید اهمیت زیاد به موارد ظاهری، شما را اصل قضیه غافل نکند.

5- نادیده گرفتن مشکلات ساختاری

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بازسازی خانه این است که معمولا افراد فراموش می‌کنند که اوضاع عناصری که از چشم‌ها پنهان است را بررسی و ارزیابی کنند. اگر تاسیسات، لوله‌ها، کابل‌های برق و مواردی از این قبیل فرسوده و کهنه هستند، ممکن است در آینده نزدیک برای شما مشکل ایجاد کنند.

اشتباهات بازسازی خانه 2

6. انتظار اینکه همه چیز دقیقا طبق برنامه پیش برود

کار بر روی ساختمان‌های قدیمی می‌تواند اتفاقات پیش‌بینی نشده زیادی را به همراه داشته باشد. چه کسی می‌داند پشت دیواری که می‌خواهید تخریب کنید چه خبر است؟ برای موارد غیر منتظره آماده باشید. همه ما دوست داریم همه چیز طبق برنامه پیش برود، اما گاهی اوقات اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، برنامه‌ریزی را دچار تغییر می‌کند.

7- نادیده گرفتن کیفیت در مصالح

یکی از اشتباهات مهلک در بازسازی ساختمان استفاده از مصالح ارزان و بی‌کیفیت است. به کارگیری مصالح نامناسب اعم از کابل‌های برق، لوله، تاسیسات، یراق آلات و… به دلیل کیفیت و طول عمر پایین به سرعت فرسوده و خراب خواهند شد و شما باید دوباره برای تعویض آن‌ها هزینه کنید.

8- ایده‌های اشتباه در جابجایی فضاها

قبل از هر گونه جابجای فضاها باید درخصوص تامین و اجرایی بودن کار، با مشاور یا طراح خود مشورت کنید. به طور مثال برای جابجایی آشپزخانه به منطقه دیگری از خانه، در قدم اول این نکته را در نظر بگیرید که با این کار به فضای سایر بخش‌ها آسیب وارد نشود. در قدم بعدی به اجرایی بودن کار و لوله‌کشی آب و فاضلاب توجه داشته باشید.

9- فکر نکردن به آنچه پشت دیوارهاست

صاحبان خانه اغلب این اشتباه را مرتکب می‌شوند و در نظر نمی‌گیرند که چگونه تغییرات در ساختار خانه، بر لوله‌کشی، سیم کشی و تاسیسات موجود تأثیر می‌گذارد. قبل از انجام هرگونه تخریب و یا جابجایی، جهت جلوگیری از خطرات احتمالی و همچنین بروز خسارت ناشی از خطرات برق، ترکیدگی لوله و آسیب‌های دیگر، از محل قرارگیری تاسیسات ساختمان، ستون‌ها و دیوارهای باربر اطمینان حاصل کنید. برای این کار حتی از ساکنین قدیمی‌تر ساختمان، سوال کنید.

مشتریان اغلب می‌پرسند که آیا امکان جابجایی دیوارها و تغییر چیدمان خاصی در خانه آن‌ها وجود دارد یا خیر. در پاسخ باید گفت که هر چیزی ممکن است. فقط باید بخواهید و بودجه کافی برای اجرای آن را در اختیار داشته باشید. یک طراح حرفه‌ای می‌تواند شما را به سمت تغییراتی راهنمایی کند که از یکپارچگی خانه شما محافظت می‌کند و حداکثر تأثیر عملکردی و زیبایی شناختی را برای خانه شما به همراه داشته باشد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

نکته‌ای کوتاه در مورد اجرایی کردن توصیه پیمانکاران بدون مجوز و غیرمتخصص: اصلا این کار را نکنید! وقتی صحبت از تغییرات ساختاری در خانه شما می‌شود، از یک متخصص دارای مجوز راهنمایی بگیرید. پرداخت پول کمتر و همکاری با یک پیمانکار بدون مجوز، ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما توجه داشته باشید که این همکاری می‌تواند آسیب جدی به خانه شما وارد کند.

10- همکاری با کمترین قیمت

پیمانکار خوب، ارزش پول را دارد. همکاری با یک پیمانکار کاربلد به معنای طراحی و اجرای درست و اصولی پروژه بازسازی است. پیشنهاد ما این است که در مواجهه با افرادی که قیمت‌شان خیلی پایین است احتیاط کنید. متاسفانه افرادی هستند که برای مجاب کردن کارفرما قیمت بسیار پایینی ارائه می‌دهند اما در حین کار با بهانه‌های مختلف، طلب پول بیشتری می‌کنند. این موارد در پیمانکاران شخصی بیشتر دیده می‌شود. در همکاری با شرکت‌های حقوقی به واسطه قراردادی که بین کارفرما و پیمانکار بسته می‌شود شاهد چنین بدقولی‌هایی نیستیم چرا که همه چیز شفاف بوده و در قرارداد قید شده است.

11- نبستن قرارداد بازسازی

از دیگر اشتباهات رایج در بازسازی خانه، نبستن یک قرارداد شفاف با پیمانکار است. اگر در موضوعی تجربه کافی ندارید، کار را به کاردان بسپارید. در بازسازی شما باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید. پس با انتخاب درست یک شرکت بازسازی و عقد قراداد با آن، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

جمع بندی و سخن آخر

در این مقاله به اشتباهات رایج در بازسازی خانه پرداخته شد. 11 اشتباه که ممکن است ضررهای مالی زیادی را برای افراد ایجاد نماید. آن هم در شرایط فعلی و با هزینه‌های موجود! پس برای داشتن یک بازسازی موفق، از این اشتباهات دوری کرده و همکاری با یک تیم حرفه‌ای، پروژه خود را استارت بزنید.

اگر برای انجام بازسازی خانه خود به مشاوره نیاز داشتید، کارشناسان شرکت ابنیه طراحان نصر در کنار شما هستند و به صورت رایگان به شما مشاوره می‌دهند. جهت دریافت مشاوره با شماره 91011686-021 تماس حاصل فرمائید یا برای درخواست بازسازی اینجا را کلیک کنید.

* منبع: این مطلب با بهره‌گیری از مقاله اشتباهات رایج در بازسازی خانه سایت architecturaldigest تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *