مقالات

رنگ سال 2023 چیست؟ «سرخابی یا قهوه‌ای»

رنگ سال 2023 چیست
5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله رنگ سال 2023 و ویژگی‌های آن به طور کامل معرفی شده است. همچنین به روند انتخاب رنگ سال توسط شرکت‌های معتبر جهانی و معرفی آن‌ها پرداخته شده است.

رنگ سال 2023 چیست؟

رنگ ویوا مگنتا (Viva Magenta) با کد رنگی BB2649# از سوی موسسه پَنتون (Pantone LLC) به‌عنوان رنگ سال 2023 معرفی شد. در این میان کمپانی شروین ویلیامز (Sherwin-Williams) نیز رنگ رِدِند پوینت (Redend Point SW 9081) با کد رنگی #AE8E7E را به‌عنوان رنگ سال 2023 معرفی نمود.

برای مشاهده تصاویر و ایده‌های مختلف برای استفاده از رنگ سال 2023 در دکوراسیون منزل خود مقاله «دکوراسیون داخلی با رنگ سال 2023» را مشاهده فرمائید.

مقایسه رنگ ویوا مگنتا و رنگ ردند پوینت

مقایسه رنگ سال 2023 معرفی از سوی موسسه پنتون و کمپانی شروین-ویلیامز

ویوا مگنتا (Viva Magenta)

موسسه پَنتون که فقط در زمینه معرفی رنگ سال فعالیت می‌کند، رنگ ویوا مگنتا (Viva Magenta) را به عنوان رنگ سال 2023 انتخاب کرده است. این رنگ از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به‌دست می‌آید و مقداری از قرمز پرشین روشن‌تر است. ویوا مگنتا یک رنگ گرم، شاد، پرانرژی و جذاب است. موسسه پنتون در سال 2022 رنگ وِری پِری (Very Peri) را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده بود.

لازم به ذکر است که رنگی که این موسسه انتخاب می‌کند فقط منحصر به دکوراسیون داخلی منازل و صنعت ساختمان نیست و مشاغل مختلف از جمله طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی محصول، چاپ، تولید و… را دربرمی‌گیرد.

مقایسه رنگ سال 2023 و 2022 موسسه پنتون

مقایسه رنگ سال 2023 و رنگ سال 2022 معرفی شده از سوی موسسه پنتون

رِدِند پوینت (Redend Point SW 9081)

کمپانی شروین ویلیامز برخلاف موسسه پنتون در عرصه تولید رنگ نیز فعالیت می‌کند و یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده رنگ در جهان محسوب می‌شود. تمرکز تولیدات این کمپانی بر روی صنعت ساختمان است. شروین ویلیامز، رنگ رِدِند پوینت (Redend Point SW 9081) را به عنوان رنگ سال 2023 معرفی کرده است.

رِدِند پوینت (Redend Point SW 9081) رنگ رژگونه مایل به بژ است که با ایجاد حس غبارآلودگی و حال و هوای بیابانی در مرکز طیف خنثی و گرایش نوظهور به سمت رنگ‌های زمینی انرژی‌زا قرار دارد. این رنگ برای کسانی که به دکوراسیون سنتی و فضاهای خنثی علاقه‌مند هستند بسیار مناسب است. راه‌های بسیار متفاوت و زیادی برای افزودن رِدِند پوینت به هر خانه‌ای وجود دارد.

روند انتخاب رنگ سال 2023 توسط شروین ویلیامز

سو وادن، مدیر بازاریابی رنگ در شروین ویلیامز، با همراهی یک تیم پیش‌بینی جهانی از متخصصان رنگ، هر سال تحقیقات گسترده ای را به صورت جداگانه انجام می‌دهند و سپس در یک کارگاه فشرده گرد هم می‌آیند تا رنگ سال آینده را انتخاب کنند. عوامل مختلفی از جمله آب و هوا، سلامت روان و موضوعات گرایش‌های نوظهور در مسئله انتخاب رنگ سال در نظر گرفته می‌شوند.

سو وادن در توضیحاتی در رابطه با تعیین رنگ سال بیان می‌کند: دو موضوع اصلی که می‌خواستیم در رنگ سال 2023 نشان‌دهنده آن باشیم، گرمی و همدلی بود. اغلب مردم برای خانه‌های خود رنگ‌های سفید، بژ، صورتی و قهوه‌ای گرم‌تر را انتخاب می‌کنند. رنگ پیشنهادی ما نیز یک رنگ خاکی است و ته رنگ صورتی ظریف آن احساس گرما و کاوش را القا می‌کند، چیزی که مردم می‌خواهند در خانه خود احساس کنند.

در سال 2022 رنگ اِوِرگرین فُگ (EVERGREEN FOG SW 9130) که رنگی آرام و تسکین دهنده است از سوی کمپانی شروین ویلیامز انتخاب شده بود. انتخاب امسال یعنی رنگ رِدِند پوینت (Redend Point SW 9081) هنوز در همان دسته طبیعی و خاکی سِیر می‌کند، اما گرما و روح بیشتری را ارائه می‌دهد.

مقایسه رنگ سال 2023 و 2022 شرکت شروین ویلیامز

مقایسه رنگ سال 2023 و رنگ سال 2022 معرفی شده از سوی کمپانی شروین ویلیامز

وادن می‌گوید: «روند رنگ‌های خنثی از خاکستری سرد به سفیدهای گرم‌تر تغییر کرده است، و امیدوارم این رنگ مردم را ترغیب کند که در مورد رنگ‌های خنثی متفاوت فکر کنند. یک رنگ خنثی لزوماً نباید سفید، بژ یا خاکستری باشد. می تواند یک رنگ باشد یا ته رنگی داشته باشد و همچنین با رنگ‌های دیگر و زیبایی طراحی در یک فضا هماهنگ باشد.»

سو وادن مدیر بازاریابی رنگ در شروین ویلیامز می‌گوید: «رنگ‌هایی که ما برای استفاده در فضاهای خانه خود انتخاب می‌کنیم، هدفشان فقط ایجاد تغییر در رنگ‌آمیزی فضا نیست بلکه هدفی فراتر از این موضوع را دنبال می‌کنند. علاوه بر اینکه رنگ انتخابی شما مستقیما بر ظاهر یک فضا تأثیر می‌گذارد، بر نوع احساس ما از حضور در فضا نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. رنگ امسال قصد دارد به ایجاد روحیه غنی، گرم و شاد در هر اتاقی از خانه کمک کند.»

تاثیر رنگ‌ها بر روحیات انسان

ثابت شده است که رنگ دیوار تأثیر عمیقی بر خلق و خوی افراد دارد و رنگ‌های مطمئنی که مطابق با روندهای کنونی هستند، می‌توانند حتی بیشتر از این کار را انجام دهند و به صاحب خانه‌ها اجازه می‌دهد حال و هوای اتاق خود را کشف کنند و فضایی زنده‌تر و پویاتری را درک کنند.

نیروی روح‌آمیز این رنگ با انرژی که از خود صادر می‌کند هر اتاقی را که زینت می‌دهد و کسانی که در آن زندگی می‌کنند را در آغوشی گرم از راحتی و اعتماد به نفس در بر می‌گیرد. یکی از بهترین عوامل تعیین کننده در انتخاب رنگ برای فضاهای مختلف انرژی موجود در آن رنگ است، زیرا می تواند بر احساس شما در یک فضا تأثیر مستقیم بگذارد. در روانشناسی رنگ، طول موج‌های نور از شبکیه چشم شما منعکس می‌شود، به تکانه‌های الکتریکی تبدیل می‌شود و به مغز شما می‌رسد.

اتاق‌هایی که با رنگ قرمز رنگ آمیزی شده‌اند اثر محرکی دارند و می توانند احساس گرما، انگیزه و راحتی ایجاد کنند. اتاق هایی که به رنگ نارنجی رنگ آمیزی شده‌اند، اعتماد به نفس، گرما و خلاقیت ایجاد می‌کنند و می توانند به عنوان یک مرکز اجتماعی عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *