مقالات

نکات مهم در خرید شیرآلات ساختمان

نکات خرید شیرآلات ساختمان
امتیاز

همانطور که می دانید یکی از مهمترین تجهیزات هر خانه شیرآلات آن است که افراد بر اساس شکل ظاهری و حصول اطمینان از کیفیت آن، شیرآلات خانه خود را تهیه و انتخاب می نمایند. در انتخاب و خرید شیرآلات مناسب برای ساختمان نکات مهمی را باید مد نظر قرار داد، از جمله جنس شیرآلات، روکش شیرآلات، انواع برندهای شیرآلات موجود در بازار و… که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

نکات مهم در انتخاب و خرید شیرآلات ساختمان

جنس شیرآلات بهداشتی

به طور کلی بدنه اصلی شیرآلات بهداشتی از دو جنس برنج و سرب خشک ساخته می شوند. توجه داشته باشید با توجه به اینکه سرب خشک پس از مدتی در واکنش با آب دچار خوردگی شده و وارد آب آشامیدنی می شود برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و هنگام خرید دقت کنید شیر مورد نظر شما حتما از جنس برنج باشد. اگرچه شیرهایی که از سرب خشک ساخته می شوند ارزان تر هستند ولی خیلی سریع تر دچار پوسیدگی شده و عمر کوتاهی دارند.

روکش شیرآلات بهداشتی

از نکات مهمی که در خرید شیرآلات ساختمان باید مدنظر قرار داد نوع روکش آنهاست. آبکاری یا پوسته خارجی شیرآلات همان پوسته بیرونی است که پوشش نهایی شیرآلات را تشکیل می دهد. هرچقدر کیفیت آبکاری بهتر باشد شیرآلات دیرتر فرسوده می شوند. دو مورد در کیفیت آبکاری تأثیرگذار است یکی جنس آبکاری و دیگری ضخامت آن.

روکش های مختلفی برای آبکاری وجود دارد از قبیل برنج (روکش طلایی)، اپوکسی (رنگی)، نیکل، برنز، مس و استیل (کروم). یکی از بهترین روکش های موجود در بازار روکش استیل است. زیرا هم در برابر پوسیدگی مقاوم است و هم به لحاظ ظاهر لکه را کمتر نشان می دهد. دیگر آلیاژها نیز به دلیل تقاضای کمتر، قیمت بالاتری دارند و به صورت محدود یا سفارشی تولید می شوند.

کیفیت آبکاری شیرآلات، در مقاومت شیر و طول عمر آن تاثیر می گذارد. البته برای روکش کردن و آبکاری شیرآلات از روش دیگری به نام PVD هم استفاده می شود. شیرآلاتی که با روش PVD آبکاری می شوند، طول عمر زیادی دارند، مقاومت آنها در برابر ساییدگی بیشتر است و دچار زنگ زدگی نمی شوند.

نکات مهم در خرید شیرآلات ساختمان

راهنمای خرید شیرآلات ساختمان از بین برندهای موجود در بازار

به طور کلی عدم توجه به برندهای با کیفیت و استاندارد شیرآلات و تنها مد نظر قرار دادن قیمت پایین علاوه بر ایجاد هزینه و دردسر باعث هدر رفت منابع خواهد بود. اما هر خرید ارزان قیمتی نیز نشانه بی کیفیت بودن کالا نیست. همچنین وجود علامت استاندارد نیز بیانگر کیفیت مطلوب کالا است. اما این موضوع تنها یکی از فاکتورهای خرید این کالاهاست و عوامل دیگری نیز در تعیین کیفیت کالا مؤثرند.

به طوری که با وجود تنوع محصولات موجود در بازار، خریدار در انتخاب کالای با کیفیت دچار مشکلات متعددی می شود. در مورد شیرآلات نمی توان به قطعیت گفت کدام برند، دارای کیفیت و جنس بهتری است؛ زیرا اکثر شرکت های اروپایی و آمریکایی سفارش محصولاتشان را به چین می دهند و تحت لیسانس این شرکت ها در چین تولید و به بازار عرضه می شود.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه تخریب و بازسازی شومینه قدیمی اردیبهشت 1403

در کنار این محصولات، خود چین هم محصولات مشابهی با کیفیت نسبتاً پایین تر تولید می نماید. اما اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم می توان گفت تفاوت فاحشی با نمونه های تحت لیسانس ندارند. در این میان حتی بعضی کشورهای ایرانی هم قطعات را از چین وارد کرده و تحت لیسانس یکی از شرکت های اروپایی آنها را مونتاژ می کنند و با چند سال خدمات پس از فروش به بازار عرصه می کنند. البته همین برندها نیز کیفیت قابل قبولی دارند.

اگرچه برخی از قطعات تولیدات داخل از چین وارد می شوند اما این امر دلیلی بر عدم توانمندی شرکت های داخلی در امر تولید این قطعات نیست و به گفته تولید کنندگان شیرآلات، واردات کارتریج استفاده شده در داخل شیرآلات تنها به دلیل کاهش قیمت نهایی کالا است. بنابراین نباید تنها به نام کشورهای اروپایی در انتخاب شیرآلات دل بست، بلکه بهتر است با توجه به توان و تخصص تولیدکنندگان داخلی از محصولات باکیفیت بالاتر در سطح استاندارد کشورمان استفاده کنیم.

دقت در نحوه ضمانت و گارانتی

پس پیشنهاد ما این است که قبل از دست به جیب شدن برای پرداخت صورتحساب، به کارخانه تولیدکننده شیر مورد نظر و البته کشور سازنده یا واردکننده آن و خدمات پس از فروش و گارانتی دقت کنیم، چون در صورت ایجاد مشکل اگر این عوامل برای شما وجود نداشته باشد ممکن است دچار دردسر شده و مجبور به تعویض کل شیر شوید.

به طور مثال در برخی شیرها، کارتریج خاصی به کار رفته که در صورت خراب شدن اگر توان تهیه آنها را در بازار داخلی کشورمان نداشته باشید مجبور خواهید شد کل شیر را عوض کنید که برای شما تجربه‌ای ناخوشایند خواهد بود. البته این تنها نقطه ضعف نیست بلکه با توجه به تنوع کنونی بازار و ورود تکنولوژی‌های الکترونیک در برخی شیرآلات اگر از برندهایی که به صورت عمده وارد ایران نشده ‌اند و خبری از نمایندگی آنها نیست خرید کرده باشید، باید آمادگی دردسر را داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب شیرآلات ساختمان

برخی نکات مهم برای خرید و انتخاب شیرآلات ساختمان

  • در بازار شیرآلات به صورت تکی یا یک دست کامل شامل شیر توالت، شیر حمام، شیر روشویی، شیر سینک ظرفشویی فروخته می شوند.
  • شیر سینک با عَلَمی ثابت و متحرک (یا شاوری) در بازار موجود است.
  • شیرهای پیسوار از جنس برنجی و پلاستیکی در اندازه 1/2 و 3/8 در بازار وجود دارد.
  • شیرآلات اهرمی محبوترین نوع در بازار برای ساختمانها هستند و برای مکانهای عمومی شیرهای پدالی و چشمی بیشتر استفاده می شوند.
  • برای انتخاب شیرآلات آشپزخانه و روشویی حتما به اندازه سوراخهای روی آنها و مطابقت آن با شیرآلات موجود در بازار برای خرید توجه کنید.
  • در خرید برندهای خارجی حتما به جنس مغزی شیر که از برنج باشد و روکش آبکاری آن با توجه به فضای دکوراسیون خانه خود دقت کنید.
  • به ضمانت نامه و خدمات پس از فروش تولیدکنندگان توجه کنید که البته برای برندهای خارجی نمایندگی و ضمانت و خدمات پس از فروش مطمئن وجود ندارد.
  • به وجود داشتن قطعات یدکی و تعویضی شیرآلات در بازار توجه کنید.
  • دقت کنید که نوع شیرآلات شما، با میزان مصرف آب ارتباط مستقیم دارد؛ پس شیرهایی را انتخاب کنید که مصرف آب منزل شما را کاهش دهد. قابلیت تنظیم آب، یکی از فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب شیرآلات است.
  • به زیبایی شیرها دقت کنید و شیرآلاتی بخرید که با سبک معماری و دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد.
  • به قابلیت تنظیم درجه حرارت آب توجه کنید. این موضوع در هنگام خرید شیرآلات حمام، اهمیت بیشتری دارد.
  • بعد از اینکه تمام کارهای داخل ساختمان را انجام دادید و کابینت، سینک و روشویی را جایگذاری کردید، اقدام به نصب شیرآلات کنید.
  • به علامت استاندارد شیرآلات در هنگام خرید آنها توجه کنید. شیرآلاتی که در بدنه آنها از سرب نرم استفاده نشده است و میزان کروم به کار رفته در پوشش خارجی آنها کم است، علامت استاندارد را دریافت خواهند کرد.
  • به نحوه نصب شیرآلات توجه داشته باشید؛ زیرا نصب و تعمیر بعضی از شیرها کار سختی است.
در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی خانه اردیبهشت سال 1403 + جدول قیمت بازسازی

 

نکات خرید شیرآلات ساختمان

نکات انتخاب و خرید شیرآلات مناسب برای آشپزخانه

برای آشپزخانه خود می توانید از شیرآلات اهرمی، شیرهای فلکه ای، شیرهای دارای شلنگ و شیرهای سنسوردار استفاده کنید. بهترین گزینه برای قسمت آشپزخانه منزل شما، شیرهای تک اهرمی است که قابلیت جدا شدن از شیر وجود دارد. به کمک این مدل شیرها، می توانید انواع قابلمه ها و ظروف را در سینک قرار بدهید و پس از اتمام ظرف شستن، قسمتهای مختلف سینک را با آب شستشو دهید.

استفاده از شیرهای دیواری در آشپزخانه توصیه نمی شود؛ زیرا آب را با ارتفاع زیادی در قسمت سینک می ریزد. معمولا شیرهای ظرفشویی و روشویی شبیه به هم هستند. فرق میان شیر ظرفشویی و شیر روشویی، در ارتفاع شیر است، شیرهای ظرفشویی باید ارتفاع بیشتری داشته باشند تا شستشوی ظروف راحت تر انجام شود.

شیر آلات حمام

نکات انتخاب و خرید شیرآلات مناسب برای سرویس بهداشتی

شیرهای اهرمی به دلیل تنظیم میزان آب، تنظیم حرارت و استفاده راحت آن، از جمله پرکاربردترین و محبوب ترین انواع شیرآلات هستند. در قسمت روشویی سرویس بهداشتی از شیرهای تک اهرمی استفاده کنید و در قسمت توالت، شیر اهرمی دیواری نصب کنید. شیرهای اهرمی دیواری، روی دیوار نصب می شوند و کوچکترین جابه جایی را خواهند داشت. اگر می خواهید در مصرف آب صرفه جویی بیشتری کنید، از شیرهای چشمی در روشویی استفاده کنید.

نکات انتخاب و خرید شیرآلات مناسب برای حمام

در فضای حمام، علاوه بر شیر آب، به علم دوش نیز نیاز است. دقت کنید که دو نوع علم دوش داریم: علم دوش ثابت و علم دوش متحرک. علم های متحرک، قابلیت جدا شدن از جای خود را دارند و شستشو با آنها ساده تر انجام می شود.

 

2 دیدگاه در “نکات مهم در خرید شیرآلات ساختمان

  1. همتی گفت:

    فروش و خدمات اینترنتی ایده خیلی خوبیه که تو این اوضاع کرونا میتونه خیلی به کسب و کارهای مختلف کمک کنه. الان دیگه همه چیز رو میشه اینترنتی سفارش داد از خریدای ساده خونه مثل نون و… تا وسایل تخصصی و حرفه ای مثل تجهیزات لوله بازکنی، ابزارهای مربوط به لوله و… همه و همه تو سایت های مختلف پیدا میشه. حتی دیگه لوله بازکن های لوله بازکنی برچسب و آدمهای متخصص هم به صورت اینترنتی میتونن وسایلشون رو بخرن. ممنون ازتون که کارمون رو راحت کردین.

    1. 0 ابنیه طراحان نصر گفت:

      سلام دوست عزیز خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *