مقالات

فقط با این نکات بازسازی منزل خود را شروع کنید!

نکات بازسازی خانه
4.6/5 - (8 امتیاز)

پیش از مطالعه این مقاله دست به بازسازی منزل خود نزنید، چرا که عدم شناخت اصول و نکات بازسازی ساختمان می‌تواند این فرآیند را به چالشی سخت و سردرگم‌کننده تبدیل کرده و در نهایت نیز نتیجه دلخواه و موردنظر را به دست ندهد. شناخت این اصول مسئله مهمی می‌باشد که باید قبل از شروع فرآیند بازسازی منزل خود به آن‌ها توجه نمائید. ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا نکات کاربردی و مهم قبل از شروع بازسازی یک منزل مسکونی یا ساختمان های با کاربری مختلف را با زبانی ساده شرح دهیم.

نکات مهم و اصول بازسازی ساختمان

بازسازی می‌تواند شامل تغییرات گسترده در طراحی داخلی منزل شما باشد و یا تنها به برخی تغییرات جزئی ختم شود. به طور کلی برای شروع یک بازسازی کلی، تمام موارد همچون سیستم‌های سرمایش و گرمایش، تاسیسات و لوله‌کشی‌ها، وضعیت کف و دیوارهای منزل، حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، کابینت‌ها، اتاق‌ها، کمدهای دیواری و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است برای استفاده بهینه از فضای داخلی منزل، به اصلاح و تغییر تیغه‌بندی نیاز باشد. بنابراین نکته اساسی این است که خواسته شما چیست؟

نکات مهم در بازسازی ساختمان

1- تعیین بودجه

خب مهم‌ترین مسئله برای شروع هر پروژه ساختمانی در نظر گرفتن میزان بودجه و توانایی مالی برای شروع می‌باشد. بنابراین قبل از هرچیز باید ببینید برای بازسازی خانه خود چقدر بودجه دارید؟ شما نمی‌توانید با یک بودجه کم، همه چیز را نو کنید ولی با همان مقدار پول می‌توانید تغییرات چشمگیری را ایجاد و بسیاری از مشکلات خانه را برطرف کنید.

2- داشتن هدف و برنامه

هدفتان از بازسازی چیست؟ مهم‌ترین نکته پس از تعیین میزان بودجه این است که چه می‌خواهید. تصمیم دارید یک اتاق را حذف و آن را به سالن پذیرایی اضافه کنید؟ شاید هم آشپزخانه خانه شما به یک بازسازی کامل نیاز دارد، شیرآلات، کابینت، هود و… . دیوارها و کف‌پوش چطور؟ زیادی خراب و بدشکل نشده‌اند؟ یا اصلا می‌خواهید تمام خانه را بازسازی کنید؟ پس به همه چیز خوب فکر کنید، تصمیم بگیرید و برنامه داشته باشید.

خانه یکنواخت و بی‌روح شده و نیازمند تغییرات گسترده است؟ سرویس‌های بهداشتی فرسوده و آزاردهنده شده‌اند؟ شومینه فضای زیادی را اشغال کرده و یا یک فضای بدون استفاده ظاهر خانه را بهم ریخته و وقت آن است یک شومینه زیبا جایش را پر کند؟ نظرتان این است که یک سقف رویایی با کناف کاری و طراحی منحصر به فرد همه چیز را متحول خواهد کرد و یا اصلا به گچ‌کاری‌های سنتی علاقه دارید؟ به هر حال باید تصمیم بگیرید. پیشنهاد ما این است که قبل از هرچیز با یک شرکت ساختمانی مشورت کنید.

3- مشورت با شرکت بازسازی

بعد از مشاوره با چند شرکت ساختمانی بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای انتخاب شرکت به این چند معیار توجه کنید: روی شرکتی حساب باز کنید که همه چیز را برای شما شفاف و روشن مشخص کند. قرار است از چه مصالح و تاسیساتی استفاده نماید و چقدر در اجرای کار دقت دارد. تضمین لازم را بدهد و پس اتمام پروژه، پاسخگوی مشکلات احتمالی باشد. مجوزهای لازم برای فعالیت را دارا باشد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی خانه اردیبهشت سال 1403 + جدول قیمت بازسازی

نکات قبل از شروع بازسازی منزل

4- تعیین نحوه چیدمان

هرچقدر هم که برای بازسازی خانه خود هزینه کرده باشید، زمانی این هزینه دارای ارزش می‌باشد که با نحوه چیدمان و طراحی داخلی منزل شما هارمونی مناسبی داشته باشد و باعث زیبایی هرچه بیشتر خانه شما شود. بنابراین تلاش کنید تا در بازسازی داخلی منزل خود طراحی و دکوراسیون داخلی جدید و زیبایی را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که طراحی مبتکرانه در بازسازی داخلی آپارتمان شما بسیار حائز اهمیت می‌باشد. پس باید برای آن زمان بیشتری را اختصاص دهید. برای این منظور شما باید طراحی های متنوع و سبک های مختلف را به نسبت فضای خود بسنجید.

5- انتخاب رنگ

در این مرحله از بازسازی، دقت کنید که کدام نوع طراحی و نقاشی به سلیقه و نظر شما نزدیک‌تر است. اگرچه معمولا در ایران اغلب کارفرمایان زیبایی و سادگی رنگ سفید را به طرح های مختلف ترجیح می‌دهند، اما با این حال رنگ‌های قرمز آبی و سبز و… نیز در معماری امروزه توسط بسیاری از کارفرمایان استفاده می‌شود. با این حال انتخاب رنگ دیوارها در بازسازی از جمله مواردی است که به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

6- انتخاب پوشش دیوارها

در انتخاب نوع پوشش دیوارها که یکی از مسائل و نکات مهم در بازسازی خانه است، بیشتر به بحث طراحی دکوراسیون داخلی پرداخته می‌شود. شما گزینه های بسیاری پیش رو دارید که باید یکی از آن‌ها را به عنوان پوشش دیوار خود انتخاب کنید.

پنل‌های دکوراتیو سه بعدی، پوستر سه بعدی، دیوارپوش، سنگ دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و کاغذ دیواری و بسیاری از گزینه های دیگر، همه از جمله گزینه هایی برای انتخاب هستند که در این مرحله می‌توانید بهترین نوع پوشش را برای دیوار منزل خود انتخاب کنید. البته بهتر است قبل از انتخاب نوع پوشش، بررسی های لازم را به عمل آورده و با توجه به اصول معماری داخلی تصمیم گیری کنید. اگر در انتخاب دچار تردید هستید، حتما از شرکت های بازسازی آپارتمان مشاوره بگیرید.

7- انتخاب متریال کف

بعد از مراحل بالا به طور اصولی و درست، باید طرح و جنس کف را برای منزل خود انتخاب کنید و در نظر داشته باشید که هر نوع کف، مشتری منحصر به فرد خود را دارد. بسته به نوع سبک زندگی ممکن است هر فرد پوشش پارکت، سرامیک، سنگ و… را برای منزل خود انتخاب نماید.

نکات مهم قبل از بازسازی خانه

8- نکات بازسازی آشپزخانه

آشپزخانه از دید معماران قلب خانه می‌باشد و معمولا خانم های ایرانی بیشترین زمان را در این فضا می‌گذرانند و آشپزخانه در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل سهم بسزایی دارد. بخصوص امروزه که آشپزخانه ها بصورت اپن می‌باشند بیشتر در معرض دید هستند. بازسازی آشپزخانه امروزه شامل تعویض کابینت ها، تخریب دیوارها، تخریب آرک های قدیمی و رابیتس کاری ها، نوسازی و یا حتی در صورت لزوم جابه جایی لوله کشی ها، کف سازی، کاشی بین کابینتی و… می‌باشد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه تخریب و بازسازی شومینه قدیمی اردیبهشت 1403

اگر شما قصدی کلی در بازسازی آشپزخانه شامل اسباب و وسایل موجود در آشپزخانه، کابینت‌ها، پرده‌ها، کف و وسایل برقی داشته باشید بسیار پر هزینه خواهد شد. ولی به روش های دیگر نیز می‌توان در آشپزخانه تغییرات ایجاد نمود و مجبور نیستید که برای ایجاد این تغییرات هزینه ی زیادی پرداخت کنید و مبلغ زیادی را کنار بگذارید.

روش‌های هوشمندانه‌ای برای ایجاد تغییر و تحول و نوتر به نظر رسیدن آشپزخانه وجود دارد. شما با این تغییرات ساده، آشپزخانه قدیمی خود را به محیطی جدید و مدرن تبدیل می‌نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که جهت تعویض کابینت‌ها اگر شما طرفدار سبک کلاسیک می‌باشید، کابینت ممبران پیشنهاد ما به شما می‌باشد و اگر طرفدار سبک مدرن هستید کابینت های‌گلاس را پیشنهاد می‌کنیم.

9- نکات بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، یکی از نکات مهم در بازسازی ساختمان اولویت‌بندی در کارهاست. برای بازسازی سرویس بهداشتی و حمام خانه خود نیز باید در درجه اول اولویت‌بندی کنید. از جمله متداول‌ترین و مهم‌ترین مراحلی که در فرایند بازسازی حمام و سرویس بهداشتی انجام می‌گیرد به ترتیب، عایق‌بندی دیوار و کف‌ها، تعمیر لوله‌کشی‌ها و تاسیسات، نقاشی دیوارها و تعویض کاشی‌ها، تعویض شیرآلات، بازسازی تهویه این مکان‌ها، سرویس فرنگی، طراحی قفسه یا کابینت و… می‌باشد.

10- نکات بازسازی اتاق خواب

بازسازی اتاق خواب معمولا به نسبت فردی که از آن اتاق استفاده می‌کند انجام می‌پذیرد. معمولا در اتاق خواب کودک به خصوص اتاق کودک دختر از رنگ‌های روشن و شاد استفاده می‌شود. در منازل قدیمی معمولا کمد دیواری ها از طریق دیوارکشی و چهارچوب فلزی انجام می‌شد که این مصالح و قطر دیوارهای کمدها فضای زیادی از اتاق را اشغال می‌نمود، اما امروزه در بازسازی اتاق خواب از کمد دیواری های MDF که قطر دیوارهای آن‌ها بسیار کم اما با مقاومت بالا می‌باشد استفاده می‌گردد.

از دیگر نکات مهم در بازسازی اتاق‌ها که باید به آن توجه داشته باشید این است که ابتدا محل قرارگیری و ابعاد کمد دیواری را مشخص کنید. کمد دیواری یکی از مهمترین عناصر یک اتاق خواب می‌باشد که اندازه و متراژ آن وابسته به تخت خواب می‌باشد.

اصول بازسازی منزل

به فرض مثال اگر تخت خواب یک نفره باشد کمد دیواری بزرگ‌تر و اگر تخت خواب دو نفره باشد کمد دیواری کوچک‌تر در نظر گرفته می‌شود. ابعاد تخت یک نفره به صورت استاندارد 90×2 و تخت دونفره 1.60×2 می‌باشد که نسبت به این ابعاد می‌توانید محل قرارگیری کمد دیواری و چیدمان کلی اتاق خواب را مشخص کنید. البته کمد دیواری با درب ریلی می‌توانید گزینه بهتری از درب‌های بازشوی معمولی باشد.

جمع بندی و کلام پایانی

توجه به نکات ذکر شده در فرآیند بازسازی ساختمان بسیار مهم و ضروری است. اینکه کار بازسازی را شروع کنیم و با یک شرکت بازسازی قرارداد ببندیم و بعد بخواهیم تصمیم بگیریم که مثلا کف باید از چه نوع باشد، دیوارها رنگ بشوند یا کاغذ دیواری و ندانیم که چه می‌خواهیم، کار را طولانی، طاقت فرسا و حتی پرهزینه خواهد کرد. بنابراین برای داشتن یک بازسازی عالی در اولین اقدام حتما نکات مهم در بازسازی یک آپارتمان را با دقت مطالعه بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *