مقالات

استفاده بهینه از فضای راهرو (7 ایده جذاب)

استفاده بهینه از فضای راهرو
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله با 7 ایده کاربردی و جذاب برای استفاده بهینه از فضای راهرو آشنا خواهید داشت که با اجرای آن می‌توانید راهرویی منظم و زیبا داشته باشید و با شلوغی خداحافظی کنید.

1- وسایل خارج از فصل را کنار بگذارید

اولین قانون برای سازماندهی و استفاده بهینه از فضای راهرو این است که لوازم موردنیاز خود را متناسب با فصل در این فضا قرار دهید. شلوغ‌کردن فضای راهرو با مانتوهای زمستانی ضخیم در تابستان یا با صندل و کیف‌های ساحلی در زمستان، فضا را اشغال و ناکارآمد می‌کند.

به کمدهای خود خوب نگاه کنید؛ هر چیزی که مناسب فصل نیست را بردارید و آن را در جای دیگری بگذارید، این کار باعث می‌شود تا از فضای راهرو به طور موثرتری استفاده کنید.

استفاده بهینه از فضای راهرو

2- فضا را به خوبی تقسیم کنید

ایده دیگر برای استفاده بهینه از فضای راهرو تقسیم‌کردن فضا می‌باشد. هنگامی که وسایل خارج از فصل را خارج کردید، وقت آن است که فضای ذخیره‌سازی موجود را ارزیابی کنید. بهترین کار این است که کمدهای بزرگ و عمیق راهرو را تقسیم‌بندی کنید و به قفسه‌های کوچک‌تر تبدیل کنید تا در صورت نیاز هر فرد بتواند وسایل خود را در آن‌ها قرار دهد.

می‌توان هر کمد را به یکی از اعضای خانواده اختصاص داد یا بر اساس نوع وسایل، یک قفسه را برای روسری، یکی برای کیف، یکی برای کفش و… درنظرگرفت.

3- مالکیت قفسه‌ها و باکس‌ها را مشخص کنید

وقتی فضایی شروع به نامرتب‌شدن می‌کند، بی‌نظمی به سرعت تشدید می‌شود و گسترش می‌یابد، زیرا همه تصور می‌کنند که بهم ریختگی متعلق به شخص دیگری است و هیچ‌کس مسئولیت انبوه روسری، کلاه یا کفش‌های نامرتب را بر عهده نمی‌گیرد. برای مرتب نگه داشتن فضا، باید مالکیت کمدها مشخص باشد.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به هر یک از اعضای خانواده یک قفسه اختصاص دهید. به این ترتیب، عامل نامرتبی مشخص و سریعا برطرف می‌گردد. البته این کار را با هر وسیله‌ای نمی‌توان انجام داد، برای مثال چترها یا کیسه‌های خرید را نمی‌توان در کمد شخصی قرار دهید، اما برای لباس یا کفش، استفاده از این روش منطقی است.

استفاده از فضای راهرو

4- برای وسایل راهرو فضای مشخصی اختصاص دهید

راهروها یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های خانه برای سازماندهی هستند، زیرا اولین کاری که وقتی از بیرون وارد می‌شوید، ریختن چند لایه لباس و وسایل در این بخش از خانه است.

کلید، بسته‌های پست، چتر، منوهای غذای آماده، خودکار و… اقلامی که معمولاً روی میز راهرو قرار می‌گیرند را فهرست کنید و برای هر یک فضای مشخص اختصاص دهید، علاوه بر این‌که از نظر بصری زیباتر به نظر می‌رسد، این امر همچنین باعث می‌شود که خانه را سریع‌تر ترک کنید، زیرا شما همیشه می‌دانید که جای کلید، کیف پول و تلفن کجاست و باید آن را از کجا بردارید.

ایده استفاده از راهرو

5- کفش‌ها را سازماندهی کنید

فکر می‌کنید چند جفت کفش دارید؟ اگر با خودتان صادق باشید، این عدد همیشه بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کنید و وقتی آن را در تعداد افراد خانواده‌تان ضرب کنید، مشخص می‌شود که برای مرتب نگه‌داشتن همه آن‌ها، کمدها و قفسه‌های خیلی زیادی نیاز است.

ایده ها و راه‌حل‌های که می‌توانیم پیشنهاد بدهیم قراردادن کفش‌ها در زیر پله‌هایی است که قفسه‌بندی شده‌اند یا کمدهای مخصوص کفش در نزدیکی در ورودی و جمع‌کردن کفش‌هایی که مناسب فصل نیست. دو راه برای سازماندهی کفش‌ها در کمد وجود دارد، یا بر اساس نوع کفش یا بر اساس مالک کفش در کمدها قرار داده شود.

6- راهرو را در ارتفاع گسترش دهید

در یک راهروی باریک، اغلب مجبور هستیم برای به‌دست‌آوردن فضای اضافی به ارتفاعات برویم، زیرا معمولاً نمی‌توان فضای کف را برای کمدهای عمیق انتخاب کرد. اضافه‌کردن کمد در ارتفاع بالا باید به صورت سفارشی انجام شود. اگر کمد راهرویی دارید که کاملاً به سقف نمی‌رسد، می‌توانید چند جعبه بزرگ را به طور مرتب در بالای آن قرار دهید، وسایل را درون جعبه‌ها قرار دهید.

در همین رابطه بخوانید:
معرفی انواع سقف کاذب

ایده استفاده بهینه از فضای راهرو

7- میز تلفن بسازید

قبل از تلفن‌های بی‌سیم و موبایل، داشتن یک فضای اختصاصی، اغلب در راهرو، برای نشستن و برقراری تماس رایج بود. در حالی که این روزها نیاز چندانی به این کار وجود ندارد، زیرا تماس‌های تلفنی ممکن است در هر جایی از خانه اتفاق بیفتد. بنابراین می‌توان از این مکان برای نگهداری و شارژ گوشی استفاده کرد و یک مکان مرکزی برای نگهداری منظم تمام شارژرها و کابل‌ها اختصاص داد.

جمع‌بندی و سخن آخر

اغلب خانه‌ها به خاطر راهرو و ورودی کوچک و باریک، دچار مشکل برای مرتب‌کردن و نظم‌دادن به آن هستند که با چند راهکار ساده می‌توان فضا را به بهترین شکل سازماندهی و کارآمد نمود. با استفاده از نکات و ایده هایی که در این مطلب شرح داده شد می‌توان فضای زیباتری برای راهرو طراحی و از فضای آن به بهترین شکل استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *