مقالات

نکات بازسازی آشپزخانه چیست؟

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه
5/5 - (2 امتیاز)

در این مطلب 10 نکته طلایی برای بازسازی آشپزخانه بررسی و شرح داده خواهد شد. اگر تصمیم دارید دستی به سر و روی آشپزخانه منزل خود بکشید و آن را بازسازی کنید حتما به نکات زیر توجه کنید. در ادامه به بررسی اصول و نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه می‌پردازیم.

۱- طراحی چیدمان

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه

این آشپزخانه آبی در سال 2017 به عنوان بهترین طراح آشپزخانه و نیز برترین آشپزخانه بزرگ در استرالیا انتخاب شد.

از آنجا که آشپزخانه در اصل یک فضای کاری است، باید طوری طراحی شود تا فضایی کارآمد و مناسب به دست دهد. درنظر گرفتن دسترسی آسان و سریع به قسمت های ذخیره سازی و آماده سازی موادغذایی مثل کابینت ها، یخچال، اجاق و… از موارد مهم و کلیدی برای طراحی مجدد آشپزخانه و بازسازی آن می باشد.

نقشه منزل و فضای موجود بسیاری از مواردی که می توان انجام داد را مشخص خواهد کرد، و شما باید با در نظر گرفتن محدودیت فضای در دسترس، طراحی کنید. به عنوان مثال، در آشپزخانه های کوچک، وسایل بزرگ فضا را کاهش می دهد، بنابراین باید به این فکر کنید که به فضای کاری بیشتری نیاز دارید یا ترجیح می دهید فضای بیشتری برای ذخیره سازی داشته باشید.

۲- انتخاب سینک ظرفشویی

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه

این آشپزخانه نامزد دریافت جایزه سالانه بهترین طراحی آشپزخانه كوچك سال ۲۰۱۸ استرالیا در مؤسسه طراحان آشپزخانه و حمام بوده است.

در هنگام خریداری شیرآلات و سینک، اطمینان حاصل کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشند و ماندگاری بیشتری داشته باشند. در هنگام انتخاب محصولات از جنس استنلس استیل (استیل های ضدزنگ)، به دنبال استیل هایی باشید که درصد بالاتری از کروم و نیکل را داشته باشند، چون این مسئله نشان دهنده استحکام و ماندگاری بیشتر استیل است.

همچنین تصمیم بگیرید که می خواهید چه مقدار فضا برای سینک خود اختصاص دهید. در صورت نیاز به فضای کاری بیشتر در آشپزخانه، نباید تصمیم به نصب یک سینک دوقلو بگیرید چون این کار فضای بیشتری از آشپزخانه شما را اشغال خواهد کرد.

 

۳- جنس و متریال میزکار

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه

این آشپزخانه آبی توسط ماریانا گایلر طراحی شده است.

میزکار آشپزخانه باید بادوام و بهداشتی باشد. هر متریال مزایا و اشکالات خاص خود را خواهد دارد، بنابراین هنگام انتخاب جنس سطح کار باید به این نکته توجه داشته باشید و جنس آن را متناسب با سبک زندگی خود انتخاب کنید. برخی از مالکان خانه ها، استفاده از متریال های طبیعی مثل سنگ مرمر را ترجیح می دهند اما در حالت کلی اگر شما یک سطح بدون دردسر می خواهید، سنگ کامپوزیت انتخاب مناسب و بهتری خواهد بود، زیرا بادوام، جذاب و اقتصادی تر است.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی لابی ساختمان اسفند 1402

۴- نورپردازی آشپزخانه

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه نورپردازی

رنگ قرمز و چشم گیری کاشی های پشت، این آشپزخانه را زنده کرده است.

یکی دیگر از اصول مهم و نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه، نورپرداری آن است. برای ایجاد یک فضای متعادل در آشپزخانه خود، می توانید از ترکیب چراغ هایی برای تامین نور موردنیاز برای انجام محیط کار و چراغ های دکوراتیو و تزئینی استفاده کنید. روشنایی محیط کار به کمک لامپ های LED، لامپ های فلورسنت و LEDهای زیرکابینتی باعث می شود آشپزخانه شما کاربرپسندتر و برخوردار از یک نور کافی باشد، اما نورپردازی های تزئینی می تواند به ایجاد یک فضای جذاب و هیجان انگیز کمک نماید.

۵- کاشیکاری دیوار آشپزخانه (Backsplash)

بازسازی و نوسازی آشپزخانه

با کاشی کاری جدید آشپزخانه خود زیبایی بصری بیشتری به فضای آن هدیه کنید.

یکی از مهمترین مراحل نوسازی و بازسازی یک آشپزخانه یک طراحی زیبا و مناسب برای کاشیکاری بخش های لازم از دیوارهای آشپزخانه (Backsplash) می باشد. این کار اگر به درستی و اصولی انجام گیرد تاثیر بسزایی در زیبایی محیط آشپزخانه خواهد داشت. در مورد اندازه و مقیاس کاشی ها فکر و بررسی کنید.

به عنوان مثال، استفاده از کاشی هایی در ابعاد بزرگ از جنس سنگ مرمر می تواند به شما در ایجاد آشپزخانه ای زیبا و چشم نواز کمک کند. شما می توانید از کاشی هایی با ابعاد کوچکتر استفاده کنید تا زیبایی آشپزخانه شما همیشگی باشد و طرح و رنگ آن هیچ وقت کهنه و قدیمی به نظر نرسد یا به قول معروف از مد نیفتد. و یا استفاده از کاشی های رنگی و خیره کننده می تواند تصویری هیجان انگیز و جذاب را از آشپزخانه شما به نمایش بگذارد.

۶- انتخاب کابینت

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه

سعی کنید تا جای امکان برای کابینت ها از جنس های با کیفیت و ماندگار استفاده کنید. در انتخاب لولاها، دستگیره و یراق آلات از متریال های باکیفیت، بیشترین تاکید را داشته باشید چرا که اگر کیفیت لازم را نداشته باشند در آینده شما را دچار دردسر خواهند کرد.

در همین رابطه بخوانید:
هزینه بازسازی خانه در اردیبهشت سال 1403

۷- تاسیسات، لوله کشی و سیستم‌های برقی

بازسازی آشپزخانه

از دیگر نکات مهم در نوسازی و بازسازی آشپزخانه این است که از تاسیسات الکتریکی و لوله کشی فعلی خود مراقبت لازم را به عمل بیاورید. اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید، ممکن است تغییر سیستم های برقی یا لوله کشی شما امکان پذیر نباشد و ساختار ساختمان امکان ایجاد تغییرات اساسی را نداشته باشد. درصورتی که در حال بازسازی آشپزخانه در یک خانه ویلایی باشید، دست شما باز است و از قدرت مانور بیشتری برخوردار خواهید بود. با این حال، مهمترین نکته دقت در انتخاب پیمانکار و شرکتی است که می خواهید بازسازی خانه خود را به او واگذار کنید.

 ۸- استفاده کامل از فضا در آشپزخانه های کوچک

نوسازی آشپزخانه

این آشپزخانه توسط نادیا هرسکی طراحی شده است.

در آشپزخانه های کوچک طراحی و استفاده بهینه و حداکثری از فضای موجود حرف اول را خواهد زد. طراحی کابینت باید به حدی دقیق باشد که کمترین فضا نیز از دست نرود و در عین حال ظاهر زیبا، چشم نواز و منحصر به فرد آشپزخانه حفظ شود. همه چیز باید حساب شده و کاملا اصولی  باشد. استفاده از کشوها با پهنای بزرگ و یا کابینت های بلند اما کوچک یا با عمق کمتر می تواند راهگشا و مناسب به نظر برسد.

۹- افزایش کارایی در آشپزخانه های بزرگ

نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه ها

این آشپزخانه توسط جورج ریلکوفسکی طراحی شده است.

اگر فضای کافی در اختیار دارید می توانید به یک آشپزخانه جزیره ای و یا طراحی کانتر در آشپزخانه فکر کنید. جایی در مرکز و قلب آشپزخانه. این جزیرهمی تواند شامل سینک و اجاق باشد و به عنوان میز ناهارخوری محل برای جمع شدن اعضای خانواده باشد.

این جزیره با کاربردهای چندمنظوره، می تواند استفاده ای بهینه از فضا داشته باشد و به عنوان قلب تپنده خانه عمل نماید. کانترها با طراحی های جالب و متفاوت خود می توانند فضای شیک و مدرنی را ایجاد و دکوراسیون منحصر به فرد و بی نظیری بسازند.

۱۰- ارزیابی تعمیر و نگهداری

نکات کاربردی در بازسازی

این آشپزخانه توسط نادیا هرسکی طراحی شده است.

یکی مهمترین اصول و نکات کاربردی در بازسازی آشپزخانه انتخاب مواد بادوام و باکیفیت است. ممکن است با خرید کابینت و یراق آلات ارزان تر اینگونه فکر کنید که مقداری از پول خود را پس انداز کرده اید، اما در واقع اینگونه نیست و در طولانی مدت هزینه های تعمیر و نگهداری بالاتری را متحمل خواهید شد.

ممکن است استفاده از اجناس درجه یک و باکیفیت در نگاه اول گران تر به نظر برسد اما اگر به هزینه های تعمیر و یا حتی تعویض اجناس ارزان فکر کنید، قطعا استفاده از مواد بادوام و باکیفیت بسیار با صرفه تر خواهد بود.


جمع‌بندی و کلام پایانی

در این مقاله تلاش شد تا اصول و نکات مهم در بازسازی آشپزخانه بررسی گردد. نحوه طراحی، استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، انتخاب درست متریال، نور مناسب و… از جمله مواردی است که در بازسازی آشپزخانه باید مورد توجه قرار گیرند. جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان شرکت ابنیه طراحان نصر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *