مقالات

مودبرد در طراحی داخلی چیست؟

مودبرد در طراحی داخلی چیست
5/5 - (2 امتیاز)

قبل از شروع کار طراحی داخلی یا بازسازی منزل‌تون، مودبرد (Mood Board) بسازید! مهم نیست که طراح مبتدی باشید یا حرفه‌ای، چون هر پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی با ایجاد مودبرد شروع میشه. اما سوال مهم اینجاست که مودبرد چیست؟ ما در این مقاله بهتون یاد میدیم که مودبرد چیه و چطور با چند تا روش ساده میشه مودبرد ساخت!

مودبرد در طراحی چیست؟

بیایید همین اول کار با تعریف مودبرد آشنا بشیم. در پاسخ به سوال مودبرد چیست میشه اینطور گفت: «ایجاد مجموعه‌ای از تصاویر موردنظر به منظور اینکه ایده خام و ابتدایی به ایده‌ای پخته و قابل اجرا تبدیل شود.» این میشه یه تعریف مختصر و مفید از مودبرد.

مودبورد (Mood Board) بازسازی آشپزخانه

نمونه مودبرد (Mood Board) برای آشپزخانه

چرا در طراحی داخلی مودبرد داشته باشیم؟

جمع‌آوری مودبرد علاوه بر اینکه به تکامل ایده‌، تقویت خلاقیت و افزایش قوای تخیل شما کمک زیادی می‌کنه، باعث میشه تا قبل از اجرا دید خوبی از پروژه به دست بیارید. همچنین طراحان و آرشیتکت‌ها با استفاده از مودبرد، بهتر و سریع‌تر متوجه سلیقه و خواسته‌های کارفرما میشن.

ویژگی‌های یک مودبرد خوب

به طور کلی یه مودبرد خوب باید ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  1. تصور و دید کاملی از اون پروژه ارئه بده.
  2. جزئیات لازم رو همراه داشته باشه.
  3. هر المان به درستی ارائه شده باشه.
  4. هماهنگی و ارتباط نسبی بین المان‌ها و عناصر برقرار باشه.

آموزش ساخت مودبرد در معماری

اگه شما بخواید برای طراحی داخلی منزل‌تون یه مودبرد بسازید باید المان‌های مختلفی رو جمع‌آوری کنید: رنگ دیوار یا کاغذ دیواری، کفپوش، فرش، مبل، تخت خواب، کابینت، میز غذاخوری، میز مطالعه یا کار، لوستر و… . بعد تصاویر رو در کنار هم قرار بدید. برای کنارهم قراردادن تصاویر می‌تونید از یه تخته چوبی استفاده بکنید یا با استفاده از سایت‌هایی که در ادامه بهتون معرفی می‌کنیم، به صورت مجازی مودبرد موردنظرتون رو برای پروژه‌های طراحی معماری، طراحی داخلی، بازسازی و… ایجاد کنید.

مودبورد طراحی معماری چیست

نمونه مودبرد (Mood Board) برای اتاق خواب

آموزش ساخت مودبرد با کمک سایت و اپلیکیشن

این روزها ترجیح بیشتر افراد اینه که کارهاشون رو به صورت مجازی و از طریق اینترنت انجام بدن تا اینکه خودشون شخصا دست به کار بشن. خبر خوب برای این دسته از آدما اینه که اپلیکیشن‌‎ها و سایت‌هایی وجود دارن که با استفاده از اون‌ها میشه خیلی ساده و سریع به صورت مجازی مودبرد ساخت. ما از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های پولی چشم‌پوشی کردیم و فقط بهترین ابزارهای رایگان برای ساخت مودبرد رو معرفی کردیم.

1- سایت کانوا

کانوا یک پلت فرم طراحی گرافیک استرالیایی هست که از اون برای ایجاد محتوای گرافیکی در موضوعات مختلف استفاده می‌شه. بیشتر امکانات این سایت مثل ساخت مودبرد رایگان هست و فقط کافیه با چند قدم ساده در کانوا عضو بشید. برای مشاهده آموزش ساخت مودبرد با استفاده از سایت کانوا با ما همراه باشید:

مرحله اول ثبت نام: برای عضویت در کانوا داشتن یک ایمیل کفایت می‌کنه. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید یا به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.canva.com/signup

آموزش ساخت مودبرد در سایت کانوا 1

مرحله دوم ورود به بخش ساخت مودبرد: بعد از ثبت نام و ورود به حساب کاربری‌تون به لینک زیر مراجعه کنید یا اینجا کلیک کنید. سپس رو گزینه Start Designing a Mood Board کلیک نمائید.

https://www.canva.com/create/mood-boards/

آموزش ساخت مودبرد در سایت کانوا 2

مرحله سوم ساخت مودبرد: با وارد شدن به صفحه جدید به راحتی می‌تونید مودبرد موردنظرتون رو بسازید. برای این کار می‌تونید از تصاویر موجود در سایت کانوا استفاده کنید و یا از عکس‌های موردنظر خودتون استفاده کرده و اون‌ها رو بارگذاری کنید. همنطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در سمت چپ 5 منو وجود داره. اولین منو، Templates هست. از بین قالب‌های موجود، قالب دلخواه‌تون رو انتخاب کنید.

مودبرد طراحی داخلی

بعد از اون به منوی دوم یعنی Elements مراجعه کنید. این منو هم ابزارهای مختلفی رو در اختیارتون قرار میده. همچنین می‌تونید از طریق باکس جستجو به دنبال تصویر موردنظرتون بگردید. برای مثال برای انتخاب مبل، عبارت sofa رو وارد و جسجو کنید. سپس عکس دلخواه‌تون رو با درگ و دراپ کردن (کشیدن و رها کردن) به صفحه مربوطه منتقل کنید. اگر هم تمایل دارید که از تصاویر موجود در گالری خودتون استفاده کنید به منوی سوم یعنی Uploads مراجعه و اون‌ها رو بارگذاری کنید. همونطور که مشاهده کردید به همین راحتی با استفاده از سایت کانوا میشه برای پروژه‌های طراحی معماری مودبرد ایجاد کرد.

آموزش ساخت مودبرد در سایت کانوا 4

2- سایت پینترست

پینترست یه وب‌سایت شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر هست که امکانات زیادی داره، اما هنوز اونطور که باید بین ایرانی‌ها جا نیفتاده، که یکی از دلایلش می‌تونه محبوبیت زیاد اینستاگرام در ایران باشه. با کمک پینترست تصاویر موردنظر خودتون رو جستجو و جمع‌آوری کرده و بعد با کمک ابزارهای موجود در این پلتفرم تصاویر انتخاب شده رو مرتب کنید.

3- برنامه مورفولیو

اپلیکیشن مورفولیو واقعا بی‌نظیره. چند نکته درمورد این اپلیکشن وجود داره یکیش اینه که متاسفانه درحال حاضر فقط برای سیستم‌عامل‌های IOS و Mac قابل اجراست. پس اگه گوشی ایفون یا سیستم‌عامل مک در اختیار دارید حتما این برنامه رو نصب و از امکانات فوق‌العاده اون استفاده بکنید. نکته بعدی در مورد این اپلیکیشن اینه که یک سری از امکانات اون رایگان نیست و فقط برای افرادی قابل استفاده‌ست که نسخه پرو یا پولی رو خریداری کرده باشن! در اپ استور اشتراک سالانه نسخه پرو 11.99 دلار و اشتراک ماهانه اون 3.99 دلار درج شده.

4- برنامه فتوشاپ

یکی دیگه از روش‌های ساخت مودبرد استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ هست. اگر کمکی با فتوشاپ آشنا باشید میتونید با کمک این برنامه مودبرد موردنظر خودتون رو خیلی راحت و سریع بسازید. کافیه تصاویری که جمع‌آوری کردید رو توی فتوشاپ کنار هم بذارید و نتیجه رو ببنید.

نمونه مودبرد معماری

جمع بندی و کلام پایانی

«مودبرد چیست؟» ابتدای این مقاله با یه تعریف خیلی ساده و روان به این سوال پاسخ داده شد. بعد از اون روش‌های ساخت مودبرد آموزش داده شد که چطور میشه چه با کمک یه تخته و چه به صورت مجازی و با کمک سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موجود این کار رو انجام داد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه و بتونید برای پروژهای مختلف طراحی معماری یا بازسازی مودبرد بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *